Sv: Hva synes dere var finest hos pompdelux i den nye kolleksjonen?
Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.
Her går det iallefall veldig fint, har ei jente på 13 som er veeeldig opptatt av merkeklær, som alle vennene sine og de fleste i klassen. Men hun er inneforstått med at dyre plagg, betyr færre plagg. Og enda finner hun stadig fine klær på HM osv.....så en fin blanding av kjedeklær og merkeklær her i gården. Men bruker ikke noe mer totalt på klær til henne nå enn da hun var mindre 
Men kan det likevel hende at man gjør barna mer oppmerksom på klær og klær (og i neste omgang utseendes) betydning i tidlig alder dersom foreldre med entusiasme drar fram katalogen og diskuterer seg fram til klesplagg man vil bestille og kombinasjoner man kan ha? Og da handler det for så vidt ikke om prislappen, men hva man formidler om klær.
Nå vet jeg at ikke alle har noe i mot det. Tvert i mot er jeg fullt klar over at mange tenker at det å kle seg ordentlig er læring, på lik linje med at man skal lære andre sosiale koder. Men selv er jeg, primært gjennom mannen min, blitt påvirket til å formidle overfor barna at klær primært er noe som skal holde dem varme og tørre. For ham har det betydd mye at jeg har plukket vekk mine tendenser til å påse at klærne til barna (det vil si, primært Lillemor, for jeg hadde endret meg innen Knerten ble født) matchet, og når sant skal sies, så var det ikke bare enkelt. Men jeg så poenget med at når jeg insisterte på at den buksa og den genseren ikke passet sammen, så argumenterte jeg samtidig for at det var veldig viktig at hun tok seg bra ut. Og da måtte mitt behov for å "vise frem" (eller hva jeg skal kalle det) vike til fordel for at vi Lillemor skulle bli minst mulig fokusert på klær og utseende.
Nå får selvsagt både hun og lillebroren påvirkninger fra mange kanter. Hun er på ingen måte likegyldig til hva hun har på seg, og hvorvidt vår måte å håndtere dette på har ønsket effekt, vil vi heller aldri få vite.
|