Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er det bare meg eller ... Hund og barn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-11, 21:35   #121
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Som dog plager dem mindre enn kattene plager oss da.

Dette vet du egentlig ikke. Du vet at kattene plager deg og du vet at du lufter hunden din i bånd. Du vet ikke i hvilken grad det plager andre. Det er flott at du lufter den i bånd og plukker opp etter den, men jeg synes hunder i bånd også kan være plagsomme, spesielt i tettbygde strøk. De bjeffer. De tisser på ting de passerer. De skremmer katter dit katter ikke skal være. De er skumle slik at man ikke kommer forbi med ungene, selv om de er sååååå snille i eiernes øyne. Er man allergisk er det vanskelig, for det er mange av dem og noen er der til enhver tid. De tar plass, det er mange av dem og når de treffes kan de til en viss grad ha skremmende adferd, bånd eller ikke. Jeg er nok en typisk katteperson, og jeg legger lite merke til kattene i området. Men hundene som luftes i bånd og er av den snille sorten, de legger jeg merke til og synes ikke det er helt uproblematisk.

Poenget mitt: man kan fint sjenere andre med husdyr selv om man selv tar hensyn. Husdyr i tettbygd strøk er i seg selv problematisk. Uten at jeg nødvendigvis sier at det skal forbys av den grunn.

Gammel 08-03-11, 18:29   #122
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, altså, som opprinnelig redd hund ser jeg den, men luftet kontrollert i bånd så er det i alle fall enda ikke noen som har hatt problemer med å passere, vi holder henne tett inntil oss da, har krysset veien også jeg en plass det var trangt. Just in case.

Men ja, noen plages åpenbart av hundens eksistens, ellers ville de aldri løyet til styret (anonymt, så vi kan ikke forsvare oss da tid, sted, anledning ikke er oppgitt) så vi fikk påpakning om å ha latt hunden gå ute uten bånd...

Gammel 09-03-11, 00:02   #123
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Brutus: Båndtvang året rudnt er ikke påkrevd. Og det er opp til hver enkelt kommune om de ønsker å utvide båndtvangregelen.

Hundeloven i seg selv er streng nok, det er ikke noe behov for ytterligere utvidelser her. Idoter finner man over alt i samfunnet, og de får man ikek gjort noe med uansett hvor mye man strammer inn lovverket. Skal man feks sette ned fartsgrensen til 50 alle steder fordi det er noen som kjører for fort, eller kjører beruset, eller kjører i rus?

De fleste hundeeiere er da oppegående og hensynsfulle mennesker som ikke ønsker at deres hundehold skal være sjenanse til andre. Men med over 400 000 hunder i dette landet, så må man også akseptere at de er en del av samfunnet.

Autofil: Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen

Jeg formulerte meg feil. Her i byen BØR det være båndtvang året rundt, i og med at hundehold her innebærer ca 50% risiko for at eieren er tung rusmisbruker. Det er 50% for mye for oss som har barn under 10 år.

Gammel 09-03-11, 00:05   #124
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Katter er irriterende nok, hvis man snur på det. Som hundeeier, i en liten by, med katter som nabo (mange) så blir jeg ganske lei av at hunden min klikker og bråker på kattene. Vi kan jo godt diskutere om det er katten eller hundens feil, men bråk blir det når katter kommer vår vei. Ikke stikker kattene av heller, for hunden er alltid i bånd. Men kattene bæsjer utenfor bod-døra vår, uten at vi har noen som tar det opp. Vi tar opp møkk etter vår hund.

Gammel 09-03-11, 00:15   #125
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja, altså, som opprinnelig redd hund ser jeg den, men luftet kontrollert i bånd så er det i alle fall enda ikke noen som har hatt problemer med å passere, vi holder henne tett inntil oss da, har krysset veien også jeg en plass det var trangt. Just in case.

Men ja, noen plages åpenbart av hundens eksistens, ellers ville de aldri løyet til styret (anonymt, så vi kan ikke forsvare oss da tid, sted, anledning ikke er oppgitt) så vi fikk påpakning om å ha latt hunden gå ute uten bånd...

Men har det slått deg at ikke alle føler den samme hengivenheten til dyret ditt som det du gjør? Dette er lett match på Harestua og på Gol. Men i en urban setting krever det litt mer kutyme og forholdsregler. Første skritt er å respektere andre medmenneskers tilhold i det offentlige rom ved å ha sitt husdyr i bånd.

Gammel 09-03-11, 00:21   #126
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, hun sier jo at de gjør det, brutus?

Gammel 09-03-11, 00:44   #127
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eh, hun sier jo at de gjør det, brutus?

Det er anklager mot naboer som leverer inn "falsk" anklage på løs hund. Det er faktisk, utrolig nok, lov å ha hund løpende i det offentlige rom. Så at folk prøver seg når man tror seg usett er vel ikke urimelig å anta, med en forarget og observant nabo som har har sett slipp av hund i smug. Jeg har selv måttet takle en nabo sin hund, bundet til og med, i heis, som reiser seg på to med labbene på et tre år gammelt barn. Og jeg må ta tak i dyret til eierens forargelse. Folk blir lei av slikt.

Gammel 09-03-11, 09:49   #128
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke hund, har aldri hatt det og kommer trolig aldri til å få det.
Jeg er i kategorien redd for hunder. Jeg stivner til når vi møter hunder ute, spesielt når de ikke er i bånd. Det ødelegger så mye av min tur. De kommer gjerne løpende mot meg, ikke alle stopper opp meg meg, de løper rett forbi, men den angsten jeg får av hunden som kommer løpende mot meg er helt forferdelig. Jeg blir så irritert. Jeg sier ingenting til eier, men tror nesten jeg skal begynne å gi beskjed.
Her i Bergen mener jeg det er båndtvang hele året.

Jeg har en venninne som nettopp har fått seg hund (en slik du ønsker Lykken - langt navn, jeg sier bare toller....) Det er veldig nyttig for meg å bli kjent med hunden og lære meg hundespråket. Er til tider veldig skeptisk til den, men det går bedre. Dette er en aktiv hund for å si det mildt.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 09:55   #129
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: Er det bare meg eller ... Hund og barn

Jeg også

Ang. hunder i tettbygd strøk. Jeg mener at enhver hundeeier må ta opp etter hunden sin når den bæsjer, det er jo en selvfølge (som mange ikke bryr seg om etter som jeg ser langs veiene her.) Man bør også følge med hvor den gjør fra seg- jeg lar aldri hunden min gå inn i en annens hage for å tisse eller bæsje- det er jo enkelt å få ham med et annet sted.
Jeg tar alltid opp etter min hund, og har han i bånd. Naboen har katt- den bæsjer jevnlig i hagen vår, og har funnet ut at trampolina vår er det beste stedet den kan bæsje

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg har offentlig godkjenning på at jeg egner meg som mor.

Sist redigert av gnuri : 09-03-11 kl 10:03.
gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 10:36   #130
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Jeg blir så irritert. Jeg sier ingenting til eier, men tror nesten jeg skal begynne å gi beskjed.

Da kan du glede deg til mange sure og forvirrende svar. Jeg sier i fra ("Unnskyld, men kan du ta hunden din i bånd. Det er båntvang her/ungene blir redde/det er en del dyr i denne skogen som trenger fred og ro for å ta vare på ungene sine nå."), og har til gode å bli møtt med noe annet en kjeft eller en sur kommentar ("Hunden min er snill/trenger å løpe/forstyrrer ikke andre dyr/[insert idiotsvar].")

I går kom ei dame som bor lengre nede i gaten forbi med sine to hunder. Den ene løs og den andre i bånd. Jeg er ute og hun hilser på meg mens ene hunden setter seg og bæsjer rett over veien for oss. Så går hun blidt videre. Jeg roper da: "Unnskyld (ja jeg er høflig ), men kan du ta opp etter hunden din? Det er barn som leker i snøen her og vi liker de best uten hundebæsj." Damen svarer: "Jammen det er liksom så løst. Men jeg har masse poser altså!" Jeg: "" Og damen plukker opp bæsjen.

Gammel 09-03-11, 13:01   #131
Mazaro
Fullverdig medlem

Mazaro sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Mazaro er litt kul
Standard

Jeg må si at jeg er litt sjokkert over så mye manglende normal høflighet fra hundeeieres side, og så massiv motstand det er mot hunder og hundehold her på denne tråden.
Det jeg tenker burde vært gjort, er at hundeklubbene i de aktuelle områdene burde satt i gang en sjarmoffensiv ovenfor lokalmiljøet.
Mitt på 90 tallet ble jeg og bouvieren min invitert til å være med på en slik sjarmoffensiv. Vi bor langt unna stedet men vi var invitert siden vi kjente noen i klubben og jeg hadde en meget stor og sterk hund. Var 75 cm i mankehøyde og rundt 50 kg. Råsterk. For stor i forhold til rasestandar. Trente ham opp til å trekke sakovong. Det er en hundevogn på hjul, som folk kan sitte i. og så kan en stå bakpå vognen.
Hadde en periode hvor det var arrangert hver søndag, hvor unger kunne bli trekt i sakovong gjennom naturkjønne turløyper. Nero hunden min var alene om å trekke en vogn. Ellers var det som oftes to hunder på en vogn. Han ga alt og hadde full fart fra første stund. Var ikke akkurat utholdende, men når han løp så gikk det virkelig unna. Ungene hylte av fryd.
Så var det oppvinsning av hunder som gikk lydighet, og som kunne litt triks. Rebus løype. Også hadde gruppen som trente opp hundene til redningshunder en oppvisning hvor unger og foreldre, og eller en fra klubben var med, så ble de funnet av hund.

Tror ikke de holder på med det nå lenger, Var en periode på nitti tallet. Men noe slikt kunne kanskje være en ide for andre hundeklubber også. For å få en mer positiv holdning til hunder generelt.

Mazaro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 13:29   #132
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor skal man ha en slik sjarmoffensiv? De dårligere opplevelsene av hunder og eiere er høyst reelle, og vil ikke endre seg selv om man ser at andre hunder gjør gøyale ting.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 13:30   #133
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ærlig talt, tror du virkelig en sjarmoffensiv mot hundemislikende folk vil hjelpe? Jeg er fullstendig klar over at det finnes greie hunder og fine hundeeiere, det er ikke det det går på. Det som trengs er at en god del hundeeiere får hue ut av sanden og innser at selv om de synes at hunden er menneskets beste venn er det en god del mennesker som ikke synes at det er sjarmerende at en hund løper fritt rundt eller bæsjer i innkjørselen (eller inne i garasjen vår, som vi har opplevd, veldig festlig). Hadde alle hundeeiere tatt litt ansvar og forstått at universet ikke roterer rundt dem og hundene deres, ville alt vært en god del greiere.

Gammel 09-03-11, 13:33   #134
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hvorfor skal man ha en slik sjarmoffensiv? De dårligere opplevelsene av hunder og eiere er høyst reelle, og vil ikke endre seg selv om man ser at andre hunder gjør gøyale ting.

Enig. Hvis sjarmoffensiven betyr at hundeeiere holder hunden unna ungene mine, mannen min, meg, plenen min, bruker pose og holder hunden i bånd der de skal, og kanskje til og med skjønner at selv om de synes det er veldig stas med hund, så smitter ikke det over på andre, da vil jeg bli mer velvillig innstilt. :ikke kravstor:

Sist redigert av noen : 09-03-11 kl 13:45.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 13:42   #135
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jo heldigvis snøen tilbake, på barbakken i går fikk jeg et klart flashback på hva jeg synes er det aller, aller verste med noen hundeeiere. De som tror at snøen er en fin konserverer for gullklumpbissevovbæsj, slik at når alt smelter, så er det forvandlet til et velduftende, sjarmerende ornitament. Det må jo være den eneste grunnen jeg kan se for meg til at de bare lar den ligge når snøen har falt i november en gang.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 13:43   #136
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

I borettslaget vårt er det båndtvang hele året. I tillegg til at kommunen nå har bestemt at det gjelder i hele kommunen pga mye snø i skogen.

Men er dette nok til at en del av hundeeierne tar hunden i bånd? Neida. For dere skjønner; kommunen er ikke tilstrekkelig kvalifisert til å ta slike beslutninger. Og dessuten var hensynet ville dyr, og her hvor vi bor er det ikke det - kun mennesker. Og hundene er så snille og under kontroll, selvsagt.

Alt er sitater fra hundeiere.

Gammel 09-03-11, 13:44   #137
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det må jo være den eneste grunnen jeg kan se for meg til at de bare lar den ligge når snøen har falt i november en gang.

Har du ikke hørt det, snø får hundebæsj til å fordufte!

Jeg -er med deg. Råtten hundebæsj er virkelig verst.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 13:48   #138
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Tallulah og Candy. :måtte vaske skoene i går:

Gammel 09-03-11, 13:56   #139
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 14:27   #140
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Heldigvis er ikke alle hundeeiere lik Vi bor i en "hundegate". Så og si aldri opplevd problemer med det. De går i bånd og hundeeierne blir like irritert på løshunder som oss uten hund.

Men jeg er nok forberedt på at når jeg nå skal begynne å gi beskjed, så blir nok det sure svar ja. For det er jo dem som mener at hunden deres er så snill og grei som gjerne lar dem gå løs.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.