Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når man velger dåp eller konfirmasjon i regi av HEF

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-11, 20:58   #21
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når man velger dåp eller konfirmasjon i regi av HEF

Jeg er ikke døpt, og humanistisk konfirmert. Også har jeg meldt meg ut av statskirken fem ganger, men jeg er medlem likevel viser det seg

Katta, de har kanskje en hjemmeside man kan følge med på?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 21:31   #22
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvordan vet du at du er medlem nå? Sendte du valgkortet i retur?

Jeg vet ikke om jeg fortsatt er medlem, men sist gang jeg ringte for å spørre var jeg hvertfall det, det var etter at vi fikk invitasjon til den 4-årsgreia, (etter valgkortet ble sendt i retur). De lovte å ordne opp så kanskje jeg er utmeldt nå

Jeg bryr meg ikke så veldig, så jeg ringer ikke daglig for å sjekke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 21:40   #23
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg er ikke døpt, og humanistisk konfirmert. Også har jeg meldt meg ut av statskirken fem ganger, men jeg er medlem likevel viser det seg

Katta, de har kanskje en hjemmeside man kan følge med på?

Hehe da slår du meg med mine tre.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 21:50   #24
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis en av foreldrene er medlemmer står barnet som "tilhørig" med mindre en av foreldrene har gitt beskjed om noe annet.

Dette stemmer. Hubbien står i statskirken og jeg i en annen menighet. Jeg forlangte (og Hubbien var enig) at mini skulle stå i min menighet. Vi har voksendåp, men hun er nå reg. i min menighet som barn av medlem.

Gammel 07-03-11, 23:37   #25
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

DNK har vel vært i søkelyset for kreative medlemslister mer enn en gang. Eldstemann her var oppført som medlem(!) enda både jeg og mannen hadde vært utmeldt i flere år før han ble født.

Minsten har ikke fått innkalling til denne 4-årsbokgreia og vi har ikke fått valgkort, så det er kanskje lov å håpe på at vi er ute av systemet.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 00:02   #26
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Om nå barnet velger borgelig konfirmasjon, så blir man da altså ikke medlem i HEF, men hvordan er oppfattningen blant folk, og HEF, når man velger dette? Er det på en måte da tatt for gitt at man støtter HEFs livssyn, og at man da har valgt bort evt annen tro?

Nå kan jeg ikke si hvordan oppfatninga er "blant folk", men fra HEF sin side er det i allefall ingen automatikk i oppfatningen om at det betyr støtte til HEF å konfirmere seg humanistisk. En av kurskveldene er viet humanetikk og forbundet, men jeg oppfatter det ikke som misjonering. Jeg har selv vært kursleder i mange år, og prøver i hvert fall selv å ta det opp med informasjon og læring som innfallsvinkel, ikke misjonering. Jeg tror at jeg sånn statistisk sett har hatt om lag 10% som kommer fra HEF-familier på kursene, og 90% som ikke har noen tilknytning til forbundet. Dog kan det hende min synsing er gal -jeg har ikke sett innbetalingsoversikten over mitt distrikt.

Dattera mi tar humanistisk konfirmasjon i år. Hun synes det er kjempespennende. Hun hadde ingen forventninger til kurset på forhånd, men både hun og venninna hennes har vært veldig positive etter kurskvelder.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 00:37   #27
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om en bestemor har døpt sitt barn i Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn hjemme ville man ikke krevd gjendåp før konfirmasjon.

Enn om en mor har døpt sitt barn?

men foreldrene kan velge å la barnet være tilhørig hos HEF (finnes en slik ordning der også for barn opptil 15 år).

Yes, og vitsen ved å gjøre dette, er å "gi kirkeskatten" til HEF eller det livssynssamfunn man tilhører - dvs ca 300 kr pr år som forbundet får i støtte fra staten for hvert medlem eller tilhørig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11.