Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sukkerslave

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-11, 11:13   #61
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sukkerslave

Tja, jeg vil påstå at det er beggedeler? Jeg er virkelig avvent sjokolade- og godterispiser; det er null problem å ligge unna og jeg kjøper det aldri til meg selv. Og det koster meg ingenting, og sånn har det vært i 3-4 år nå. Helt sant.

Det betyr ikke at jeg er slank og sunn eller altså. Jeg er veldig glad i mat og spiser generelt alt for mye, og har en lei tendens til å stress-spise. Men godteri er ikke en issue lenger, og jeg vil påstå at det skjedde etter rundt to år som ikke-godterispisende.

Lavkarbo har jeg ikke holdt på med mer enn ett års tid, og da til og fra.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 11:22   #62
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vil takke Krem for denne tråden, som igjen får meg til å prøve med et visst pågangsmot.

Jeg kan ikke tenke på noe lavkarbo. Mitt forhold til mat er vanskelig nok som det er, om jeg ikke skal legge til en masse regler om hva jeg kan spise eller ikke innenfor det jeg regner som vanlig mat.

Jeg drikker et glass juice for dagen også har jeg tenkt. Selv om det er sukker så tenker jeg at det både er mindre sukker og mye sunnere enn det jeg vanligvis trøkker innpå.

Gammel 07-03-11, 11:56   #63
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Pepsi Max er hvertfall helt klart en av de største faktorene til mitt sukkersug. Jeg kunne drikke mengder (for det er jo kalorifritt og ikke skummelt med tanke på vekt) og dermed fulgte et helt vilt sukkersug. Sånn spise syltetøy fra glasset, måtte ha et glass med STERK saft eller liknende. Godteri har vi sjelden i hus, så jeg kunne ikke stille behovet med sjokolade eller annet, men gikk løs på andre sukkerholdige matvarer.

Nå er det kun Pepsi Max i helgene og vann ellers. Det hjelper masse på suget i tillegg til at kroppen ikke holder igjen så masse vann. Jeg spiser også fibertilskudd som virker blodsukkeregulerende, og DET har vist seg å være cluet for meg. At blodsukkeret er jevnt og ikke berg-og-dalbane. Jeg spiser mellommåltider fremfor 3 store måltider, og lar det ikke lenger gå så langt at kroppen er helt på sparebluss mellom hver gang.

Gammel 07-03-11, 13:57   #64
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det med kunstig søtning er faktisk ganske skummelt. Jeg var definitivt på Cola light-kjøret, ikke store mengder, men drakk det stort sett hver dag. Läkerol knasket jeg også i meg. Ikke bare ga det meg ekstra sukkertrang, men ekstra sultfølelse og masse luft i magen i tillegg. Jeg kuttet ut det før jeg kuttet sukkeret helt, og det hjalp mye på mine magegreier og på formen generelt. Heller frukt og juice enn kunstig søtet brus og sånn, altså.

Gammel 07-03-11, 14:03   #65
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hei krem.

Jeg har alltid vært veldig glad i sjokolade, kaker og godteri. Heldigvis ikke brus, saft ol...

Da jeg ble gravid begynte jeg å bli mer kostholdsbevisst, men på langt nær noe god på kosthold, 7 år etter er jeg nesten sukkerfri - helt naturlig. Nesten aldri lyst på godteri.

Jeg har enormt tro på å holde blodsukkeret i balanse, kutte ned sakte men sikkert sukker, hvetemel, hvit ris og pasta. Alt av fast food osv... I ett rolig tempo som gjør at det går av seg selv.

Også vil jeg anbefale å lese kjernesunn familie, kjøpe RAW Delights så man har noe å kose seg med.

trening er også helt supert, det er så kjedelig å ødelegge en treningsøkt med å spise sjokolade...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 14:17   #66
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Det nyttar ikkje så lenge mannen skal ha kjøleskap, skap og skuffer fulle av sjokolade.

Eg har heller ikkje problem i forhold til overvekt, men har ikkje verdens beste tenner, tendensar til høgt kolesterol, samt at det truleg kan hjelpe på humøret. Som HSJ73 seier, så saknar eg dette skillet mellom kvardag og helg, for det eksisterer ikkje her.

Men eg føler det er ei ganske umogleg oppgåve så lenge mannen nektar å vere med på godteristopp.

Gammel 07-03-11, 14:19   #67
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Bergensis: men går han med på å begrense det til helgene da?

Tror vi skal bli litt strengene mot oss selv i heimen her igjen og sette godteri begrensninger i ukedagene.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 14:23   #68
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Bergensis: men går han med på å begrense det til helgene da?

Men han fekk ein periode forbod mot å kjøpe andre sjokoladar enn Firkløver, Helnøtt og Walters mandler. Dei klarar eg å stå i mot til ein viss grad.

Gammel 07-03-11, 14:29   #69
Curly

Medlem siden: Sep 2010
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Kutter ut alt av snop og søtsaker. Første 3 -4 dagene er et mareritt, etter det har jeg ikke spesielt lyst på sukker lenger.kan ta meg noen biter sjokolade innimellom, eller et kakestykke i selskap, thats it.
Lavkarbo og sånn gidder jeg ikke, men sukker kutter jeg mest mulig av. Karbohydrater i form av poteter, ris og pasta ser jeg ingen grunn til å kutte ut

Gammel 07-03-11, 14:39   #70
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Men han fekk ein periode forbod mot å kjøpe andre sjokoladar enn Firkløver, Helnøtt og Walters mandler. Dei klarar eg å stå i mot til ein viss grad.

Litt dårlig gjort syns jeg. Du får be han spise godteri på jobben og utenfor hjemmet .. Eller skal han spare til kveldne og ha foran tvn?
Her er mannen mist like godtesyk som jeg er til tider, men jeg har fått han med på å kutte brus i hverdagene og nå tror jeg vi får ta samme runden med sjokolade og chips også.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 14:42   #71
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Litt dårlig gjort syns jeg. Du får be han spise godteri på jobben og utenfor hjemmet .. Eller skal han spare til kveldne og ha foran tvn?
Her er mannen mist like godtesyk som jeg er til tider, men jeg har fått han med på å kutte brus i hverdagene og nå tror jeg vi får ta samme runden med sjokolade og chips også.

I sommar sykla han rundt med fleire kg M&Ms i jobbsekken sin for at eg ikkje skulle sluke det på dagtid når eg var åleine heime. Ikkje visste han om det heller. Da ville dei nok gått med ila. arbeidsdagen.

Eg hadde nok fått han med meg om det var tungtvegande årsakar, som diabetes eller behov for vektnedgang.

Gammel 07-03-11, 14:55   #72
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Gå over til nøtter

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 14:55   #73
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Gå over til nøtter

Mandlar fungerer mot sukkersug, synes eg.

Gammel 07-03-11, 15:16   #74
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Men eg føler det er ei ganske umogleg oppgåve så lenge mannen nektar å vere med på godteristopp.

Jeg kjenner følelsen. Veldig godt. I en del år var det det jeg lot være hovedgrunnen til at jeg ikke gikk ned i vekt også. (Er overvektig.)

For meg var det avgjørende å slutte å gjøre meg avhengig av hans valg for å ta gode valg for meg selv. Kjempevanskelig, ja. Men jeg var så inderlig lei av å ikke ha styring selv. Over å ha gitt fra meg makten min sånn. Min helse kunne ikke lenger vente på at han skulle finne det for godt å bestemme at tiden var inne for endring. Min selvrespekt godtok det ikke lenger heller.

Det er noe med å ta konsekvensen av at støtten ikke er slik man ønsket og slutte å vente på den. Selvsagt ville det vært optimalt med full støtte og riktig oppbacking hele veien, men sånn var det ikke. Mannen min saboterer uten å skjønne det og når jeg begynner å komme noen vei skal han plutselig støtte ved å gå inn i en slags kontrollrolle jeg heller ikke liker. Så på akkurat dette området er han irrelevant. Jeg må gjøre dette selv.

Som sagt; det var avgjørende. Da jeg begynte på Grete Roede (første kurskveld), bakte han skolebrød hjemme. Og det var nesten litt godt å kjenne på en følelse av "so what?". Å være litt mindre utenfrastyrt og litt mer innenfrastyrt.

Alt i alt ser jeg at mine valg påvirker ham positivt i lengden. Og jeg ansvarliggjør meg selv på en annen måte nå. Det er utrolig godt å ikke være avhengig av en annen person for å få det slik man vil. Og noen ganger tror jeg man rett og slett må innse at det optimale ikke vil skje. I mitt tilfelle viste det seg at det ble jeg som påvirket ham da jeg først begynte og han skjønte at dette gikk for egen maskin. Kanskje ville det blitt slik for din mann også? Det kan jo være at sjokoladen ikke smaker like godt når du sitter der som "prakteksemplaret" og han innerst inne vet at det er en skikkelig uting det han driver med.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:35   #75
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Hvordan definerer dere egentlig sukker i denne tråden? Er rosinboller sukker? Fruktjuice? Eller er det først og fremst snakk om godterier, is og brus? Jeg merker at kostholdet mitt har sklidd litt ut og trenger å ta noen grep. Men jeg blir stresset når det blir snakk om lavkarbo, jeg vil ha lov til å spise brødskiver og poteter uten dårlig samvittighet!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 15:52   #76
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Hvordan definerer dere egentlig sukker i denne tråden? Er rosinboller sukker? Fruktjuice? Eller er det først og fremst snakk om godterier, is og brus? Jeg merker at kostholdet mitt har sklidd litt ut og trenger å ta noen grep. Men jeg blir stresset når det blir snakk om lavkarbo, jeg vil ha lov til å spise brødskiver og poteter uten dårlig samvittighet!

Jeg har lurt litt på det samme. Hvis hovedpoenget er å kutte ut store mengder snop og kaker og brus og sånt, er det en ting, men hvis en skal kutte alt sukker er det noe annet. Jeg forsto HI mer som at det var snakk om snop og sånt, men er ikke sikker?

Gammel 07-03-11, 16:00   #77
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Jeg vet ikke hva andre i tråden snakker om, men jeg mener snop og slike ting. Ingen endringer i kostholdet, kun det å ikke spise godteri.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 16:04   #78
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mer enn nok å ta av, så jeg tenker typisk lørdagssøtt. Cola, sjokolade osv. Men først og fremst brusen. Det har vært min tøffeste last og jeg ser ikke den store krisen i f.eks. en Atkins-sjokoladebar om det blir "nødvendig". Det er bare det at med timetellingen min så står jeg liksom der i butikken, sjekker på mobilen og ser at jeg har klart meg f.eks. 45 av 72 timer uten og da blir det fort litt vanskelig å "ødelegge" timeutfordringen jeg er så godt i gang med.

Altså; Det skal jo ikke være sånn bestandig. Men akkurat nå tar jeg 72 timer av gangen. Tenker jeg lenger enn det får jeg supersøtsug mellom ørene med en gang.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 16:25   #79
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Hvordan definerer dere egentlig sukker i denne tråden? Er rosinboller sukker? Fruktjuice? Eller er det først og fremst snakk om godterier, is og brus?

Ja, ja, ja, ja og ja.

Dvs mat som smaker søtt, og inneholder store mengder raskt omsettelige korte karbohydratkjeder (dvs sukker) som får blodsukkeret til å stige raskt (og rase ned igjen like etter, og det er det som gir sug!) Mange frukttyper kommer inn i denne kategorien. Og all dessert.

Langsomme karbohydrater tåler de fleste mye bedre, og gir sjelden samme sug. Dvs korn, grovbrød, grov pasta og sånnt ting. De definierer jeg IKK som sukker, nei. Ei helle søte grønnsaker.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 17:55   #80
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cec, her.

Jeg er også sukkerslave.
Har planer om kutt etter at denne babyen er presset ut, akkurat nå er jeg ikke motivert nok.

Jeg må nok vurdere et sukkerkutt før babyen kommer. 3 kg ekstra i løpet av fire uker er ikke oppløftende.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:35.