|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Vaksinemotstandere er en vanskelig gruppe å diskutere med, synes jeg. De har en sånn holdning til det som forteller meg at de er forberedt på mye motstand, så utfordringen er å kunne stå imot uansett. Å høre på fornuft, statistikk og fakta er ikke et tema engang, ikke når de kjenner/har lest sånn og sånn en eller annen gang.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)
Nei, det kommer de ikke. Kanskje tvert i mot.
|
|
|
#23 |
|
Ekvilist
|
Jeg vil tro at det henger sammen med at man tror sterkt på noe med følelsene sine, men at det er vanskelig å argumentere for sterke følelser uten å ha noe å henge de på? Litt av samme opplevelsen jeg har med Frp-tilghengere hvor man føler at hele verden er urettferdig og stakkars stakkars meg, men det er vanskelig å argumentere for det.
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Nei, men det endrer seg hvor mye de enkelte miljøene legger vekt på det. Det er en annen ting jeg syns er skummelt med Steinerskolene; man vet aldri hva man får. Filosofien og pedagogikken er til en hver tid så farget av miljøet rundt skolen, at det er umulig å vite hva barna går til. En venninne sa f.eks. "Det er ikke noe religion her altså, hun som underviser i det faget er humanetiker, så hun har bare utelatt det". Hun så det som en god ting, jeg syns det er negativt at en lærer kan farge undervisningen så mye.
|
|
|
#25 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Jeg opplever at vaksinemotstandere vil ha respekt for valget sitt, mange av de ser rett og slett ikke at det er større og handler om mer enn bare seg og sine.
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Jeg kan forklare det jeg. Det er ikke så vanskelig. Disse faktaene er sånne fakta som er udiskuterbare de skjønner du. |
|
|
|
#27 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Man kjenner jo at det er riktig, så da trenger man ikke diskutere.
|
|
|
#28 |
|
Skal rømme
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Jeg digger artikkelen og har postet den på facebook til glede alle mine venner, spesielt min "alternative" svigerfamilie.
|
|
|
#29 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Veldig bra artikkel.
|
|
|
#30 |
|
Kidding, right?
|
|
|
|
|
#31 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Slim på hovednerven!
|
|
|
#32 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)De er redde for å diskutere dette fordi det ikke ligger noe rasjonale bak og da kan de komme til å avsløre seg som de fanatikerne de er. Og det vil de selvsagt ikke da de fort kan bli uspiselige for den store gruppen av pasienter som benytter seg av denne typen behandling og likestiller den med ett hvilket som helst besøk til allmennlegen.
|
|
|
#33 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)De Alternative har festlige argumentasjonsrekker, vettu. De har "følt det på kroppen" og "det har hjulpet meg veldig, altså
|
|
|
#34 |
|
villende
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Jeg har selvdiagnositisert meg med lav miltenergi og slim på hovednerven. Kan en eller annen vennligs fjernhele meg umiddelbart? |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Dette synes jeg er det aller, aller viktigste. Dette er en industri helt uten regler og etiske kjøreregler. Virkelig. Selv om de fleste som driver det helt sikkert er ærlige og velmenende og gudvet, så er det ingen som kikker dem i bøkene, ingen som har noen oversikt om hva de sier til syke mennesker, ingen klageinstans eller selvjustis. En alternativ behandler kan si til en fortvilet forelder til et livstruende sykt barn: - Jeg kan helbrede barnet ditt, bare gjør som jeg sier og gi meg alle pengene dine! uten å kunne dømmes for annet enn brudd på apotekloven.
|
|
|
#37 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Det som jeg synes er problematisk er jo at alternativistene må bestemme seg som det skal være vitenskap eller religion det de holder på med.
|
|
|
#38 |
|
Tidsklemma
|
Men er akupunktur så veldig "alternativt" lenger da? Det brukes jo som feks smertelindring ved fødsel
|
|
|
|
#39 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)Det er vel alternativt som i at det er relativt udokumentert, og at man ikke gjør noe forsøk på å forklare virkningsmekanismen. Akupunktur er det eneste "alternative" jeg har forsøkt, også hos meg helt og holdent uten effekt.
|
|
|
#40 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
|
![]() |
|
|