Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?
Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.
Mindy, tingen er bare at en frontalkollisjon er så utrolig mer brutal enn andre ulykker. Det er så mye mer krefter som er i sving mot hverandre da.
Herremannen 8 sitter i beltestol fortsatt og det er det ingen av hans venner som gjør. Det gjorde de ikke heller når de var 6 år og vi flyttet hit til USA. Heldigvis så har vi ganske høye vinduer på bilen så vi trenger ikke å krangle med ham for å få ham å sitte i belstestolen, han ser så mye bedre ut så han syns det er flott.
Aha. Det er ytterst få her som bruker bakovervendt sete til barn over hode, og jeg lurte på om det rett og slett var slik at det er best å sitte forovervendt når man for det meste risikerer å bli påkjørt bakfra eller treffe noen bakfra, som allerede er i fart.
Eldstemann satt i stol til hun var godt 9. Da vokste minstemann ut av sitt sete og fikk hennes beltestol, og hun fikk pute i stedet. Hun har også påpekt mange ganger at ingen andre sitter på pute, men har fått klar beskjed om at det gjør hun. Og jeg har også plassert andre unger på pute når de er med oss (vi har en ekstra). Da vi flyttet bort her var det ikke regler for bruk av bilseter for større barn enn babyer, det er det (heldigvis) nå. Husker jeg hadde flere diskusjoner med Dramaqueen i nabohuset om logikken i at 7-åringen hennes
brukte hjelm, knebeskyttere og albuebeskyttere når hun syklet i nabolaget,
mens jeg måtte mase på både henne og moren for å få dem til å i det minste bruke sele i bilen.