Sv: Hurra! Vi har kjøpt hus
Gratulerer med hus!! Spennende tid i møte!
Dersom det står i takstpapirene at utførende på bad er ukjent. Og det er ukjent hvordan tilstand badet er - så er det deres plikt å undersøke. Dersom det oppstår en skade som tidligere huseier burde ha visst, så stiller det seg annerledes.
Det kan være vanskelig å foreta fuktmålinger på bad, mht hvor i konstruksjonen membranen befinner seg. Man kan kanskje få en indikasjon på det ved å løfte på slukristen og titte ned i sluket, men ikke alltid. Det kan derfor være lurt å ha med en fagperson for å gjennomgå rørsystemer på rom som bad. Disse rommene er dyre og renovere, og konsekvensene ved skader er store.
Når det gjelder arbeid utført på våtrom gjelder følgende:
Bad påbegynt etter 1.7.2010 hvor det gjøres arbeid i sluk, membran brytes eller byttes skal byggemeldes. Arbeidet skal utføres av personer med ansvarsrett, dvs. håndverkere med lokal eller sentral godkjenning. Man kan ikke rive en eneste flis før godkjenningen har kommet fra kommunen. Det stilles strenge krav til damptetthet, dvs. membranen skal være min. 10 mm tykk, og oppfylle visse damptetthetskrav.
F.o.m.. 1.7.2012 ser det ut til at man også må ha en uavhengig kontroll av en 3. part før man får ferdigattest på badet. Det skal mao. godkjennes av en 3. fagperson.
(og nå ser jeg at jeg svarte litt mer enn hva du spurte etter, men tilfelle andre lurer så lar jeg det stå )
Man har sett mange "artige" løsninger på tetting av bad... så det er alltid lurt å sjekke dette grundig.
Ang. sklisikring av fliser - jeg er usikker på hvor gode disse løsningene er i lengden, og hvor pent det holder seg. Mange fliser ser tilsynelatende veldig glatte ut i overflaten, men er det slettes ikke, som f.eks. granittfliser. Så jeg ville ha sjekket hvor glatte de egentlig er før jeg hadde smurt på noe som helst.
Sist redigert av Fløyel : 03-03-11 kl 00:40.
|