Sv: Kosttilskudd er farlig
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Men det er ikke tull altså, dette har jo vært oppe i media flere ganger, og lege Knut Flytlie snakket om dette på et seminar jeg var på. Du får spørre legemannen din om han kan spørre seg litt for. 
Det er ikke alt som står i media som reflekterer den hele og fulle sannhet. Ref. den artikkelen diskusjonen startet med. 
Forholdet mellom leger og legemiddelindustri er svært strengt regulert, både fra myndigheters side, helseforetak, legeforening og Legemiddelforeningen. Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på det hvis du er interessert i mer enn rykter.
Det er korrekt at firmaer sponser legers reise og opphold på store internasjonale kongresser, som de ikke hadde hatt mulighet for å betale på egenhånd. Det er p.t. den eneste muligheten mange leger, spesielt sykehusleger, har til å holde seg faglig oppdatert. Som oftest er det sykehuset som bestemmer hvem som får reise.
Det er ikke korrekt at leger får sponset ferieturer eller får penger for å forskrive medikamenter. De har ikke engang mulighet til å forlenge kongressreiser for egen regning, og de kan aldri under noen omstendigheter ta med seg partner, heller ikke om de betaler selv. Sorry, mammami. 
Min erfaring er at 99 % av legene har høy integritet og følger de stadig mer detaljerte retningslinjene fra myndighetene ang. forskrivning av legemidler. Heldigvis.
Kosttilskudds- og helsekostindustrien, derimot, er overhodet ikke regulert. Jeg lurer på om Sunkostsjefene noen gang får besøk av diverse leverandører?
|