Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

(Vår)sko til barnehagebruk?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-11, 09:19   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.011
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

(Vår)sko til barnehagebruk?

Uerfaren mamma til barnehagebarn som jeg er, spør jeg her i stedet. Hva slags sko bruker de minste barna til utebruk i barnehagen? Jeg er ikke direkte fan av gummistøvler, og ser at mange barn bor i støvler halve året, men det er altså helst unntaket, og kun til klissregn. Goretex av en eller annen type? De må vel være litt høye for å unngå det verste plasket?

Snuppa er 18 måneder gammel, og vinterskoene blir nok brukt i flere måneder enda. Men jeg liker å tenke litt framover, og planlegge. Det er nok snakk om str. 23-24, til sammenlikning.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 09:27   #2
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Vi har brukt Viking Thermo til overgangen (mens det enda er snø/slaps og for kaldt for ufòrede sko/støvler). Er ikke glad i vanlige Cherrox da de er tette og stive. Viking Thermo er også ganske tette, men dog mye bedre enn vanlige cherrox; lettere, mykere og opplever ikke at barnet blir så klamt på føttende i Thermoene som i Cherrox.
Når det blir litt varmere i været, har vi brukt halvhøye goretex sko alla dette:



Gummistøvler brukes egentlig ikke så ofte, kun på de aller våteste dagene.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 10:06   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

I den alderen kjøpte jeg skinnsko fra Ecco til eldstemann. Sånne halvhøye "nybegynnersko". De var kjempegode til vår/høstbruk.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 10:08   #4
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.886
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Vi bruker halvhøyesko på våren.
Sånne feks.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 10:11   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Men akkurat de Timberlandskoene hadde jeg ikke kjøpt til en på 18 mndr. De er relativt tunge og stive.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 10:20   #6
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Vi har hatt lette timberlandsko ned i str 23-24

Vi bruker stort sett goretexsko i overgangen. Superfit, viking osv.

Til slapsevær bruker vi kamik snowkone.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 14:32   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.601
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Frøkna begynte i bhg i midten av april og da brukte hun ponny skinnsko og ecco joggesko. Minstemann brukte Viking gore tex joggesko i fjor kombinert med ecco gore tex vintersko. I år tenker jeg begge får vanlige viking gore tex joggesko.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 17:49   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Noen halvhøye ecco gtx-sko.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 20:01   #9
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.649
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Vi bruker Timberland halvhøye vår/høst. Stødige og gode på foten. God og varm pluss at de holder seg rimelig tørr selv på ganske våte dager. Ikke typen som er avbildet her, men sånne gule med snøring og en liten brun skinnkant oppe. :finner ikke bilde:

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 21:49   #10
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.035
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Viking Thermo til våte dager, og Ecco skinnsko ellers. Det brukte vi første året. Andre året brukte vi Viking goretex joggesko, finnes også i halvhøy utgave.
Har også hatt et par støvler tilgjengelig, og de har faktisk vært førstevalget hans, sikkert fordi de er enkle å ta av og på selv.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 18:37   #11
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Du bør ha 2 par sko.
Har god erfaring med skofus eller ponny sin "nybegynnersko" ( ankelhøy) i skinn. Stødig og god. Ellers så er jo Ecco sin veldig god også, men noe dyrere..
Kan ellers anbefale Viking sin halvhøye/ankelhøye joggesko med g.tex. Vert veldig fornøyde med dem!
Timberland sine synes jeg blir for tunge for små barneføtter. Men jeg lurer på om dem har komt med annen modell som er mye lettere? Velg iallefall en sko som er lett og stødig, men ikke for stiv!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:07   #12
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.886
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Du bør ha 2 par sko.
Har god erfaring med skofus eller ponny sin "nybegynnersko" ( ankelhøy) i skinn. Stødig og god. Ellers så er jo Ecco sin veldig god også, men noe dyrere..
Kan ellers anbefale Viking sin halvhøye/ankelhøye joggesko med g.tex. Vert veldig fornøyde med dem!
Timberland sine synes jeg blir for tunge for små barneføtter. Men jeg lurer på om dem har komt med annen modell som er mye lettere? Velg iallefall en sko som er lett og stødig, men ikke for stiv!

Timberland har flere modeller, vi har hatt forskjellige hvert år. Ingen som er tunge av devi har hatt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:09   #13
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.886
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Liker forresten superfit sine også.
Vi hadde det første våren til poden.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:22   #14
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Vi har brukt goretex halvhøye og skinnsko. Aldri støvler, eller vanlige joggesko.

Denne typen istedenfor støvler:


og denne typen istedenfor joggesko:


Altså førstegangssko. De er mye lettere og regulerer temperatur mye bedre enn joggesko synes jeg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:59   #15
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Vi har brukt goretex halvhøye og skinnsko. Aldri støvler, eller vanlige joggesko.

Denne typen istedenfor støvler:


og denne typen istedenfor joggesko:


Altså førstegangssko. De er mye lettere og regulerer temperatur mye bedre enn joggesko synes jeg.

Viking er samme som vi har hatt! Veldig gode

Ecco skoene du viser her synes jeg blir ustødige for små barneføtter som nettopp er begynt å gå, men greie om barnet er fra 2år+ og oppover. Under 2 år bør man velge sko som er halvhøye, ecco har også halvhøye skinnsko. Anklene er ikke så stødige hos småtasser i den alderen. Viktig med støtte.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 20:12   #16
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Både og. Vi har bare hatt halvhøye fordi vi har brukt superfit og ikke ecco. (sidene til superfit er dårlige derfor viste jeg ikke de)

Men de sier at barna IKKE trenger støtten, for de SKAL trene opp ankelen. Før sa de jo at barna skal ha sko på med en gang de begynner å reise seg, nå skal man jo helst ikke ha sko i hele tatt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:10   #17
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Både og. Vi har bare hatt halvhøye fordi vi har brukt superfit og ikke ecco. (sidene til superfit er dårlige derfor viste jeg ikke de)

Men de sier at barna IKKE trenger støtten, for de SKAL trene opp ankelen. Før sa de jo at barna skal ha sko på med en gang de begynner å reise seg, nå skal man jo helst ikke ha sko i hele tatt.

Dette jeg har blitt fortalt: Barna skal ikke bruke sandaler ol. inne i feks bh eller hjemme når det er små. Bruk sokker med skli, mye skinntøffler eller barfot om det er varmt nok til det, nettopp for å styrke føttene og ankel.
Ute skal man ha sko med støtte første årene, fordi anklene fort kan bli overbelastet/skadet. Anklene styrkes mer gradvis med hjelp av sko som støtter. Fra 2års-alderen++ er det ok uten ankelstøtte, dersom barnet går stødig og godt. Har jeg lært. Og også praktisert på mine små.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:45   #18
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.011
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Takk for alle innspill. Nå ser jeg i hvertfall at jeg har tenkt noenlunde riktig. Inne bruker hun forresten tynne skinntøfler à la Robeez både i bhg. og hjemme, og står bare og tramper på stedet hvil dersom vi tar på henne vanlige tøfler. Det samme skjedde med lakkskoene til jul, så her står det et par ubrukte lakksko i str. 20 og støver ned.

Hun går forresten veldig bra, og løper av gårde, så de ferdighetene er godt på plass. Dessverre vil hun knapt sitte i vogna lenger, for hun skal heller gå selv.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 23:45   #19
eintesnart?
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 57
eintesnart? har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: (Vår)sko til barnehagebruk?

Jeg brukte superfit og ponny, da gutten hadde begynt å gå. De fleste modeller finnes som goretex, og da er jo problemet løst ang vann =)

__________________
eintesnart?
eintesnart? er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no