|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataJeg pleier skjære opp rester av kokt skinke, kalkun, salami eller hva det nå er som er til overs, og putte i fryseren i små porsjonsposer. Så går det an å lage omelett som kjapp middag.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikata
Ja det funker fint. En japansk studievenninne gjorde alltid dette. Skylte risen etter en intrikat plan, kokte, hvilte og jeg vet ikke hva hun gjorde for å dulle risen helt perfekt. Og så frøs hun ned porsjoner. Det var veldig godt de gangene jeg var så heldig å bli invitert på middag hos henne. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Ikke fra NM
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
![]() ![]() ![]() |
Det funker i hvert fall fint naar risen er kokt i riskoker, og saa bruker jeg aldri hurtigris. Av og til bruker jeg microen til aa varme den. Da tar jeg og fyller en skaal eller bolle helt full med ris og tar vann over. Varmes godt. Hell av vannet og du har perfekt ris.
|
|
|
|
#24 |
|
Fortynnet
|
Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataDet hørtes jo smart ut hvis det virkelig funker å fryse ferdigkokt ris. Jeg liker også godt den brune risen som tar lang tid å koke, men 45-60 minutter kan bli litt lenge når man kommer hjem fra jobb og helst skal ha maten ferdig så fort som mulig. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Permakulturell
|
Oj, det var et godt tips. Kjekt å ha til stekt ris-middager. Takk for tipset, @nne.
|
|
|
#26 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataMoren min fryser ofte ned ris. Og hun er flink til å lage mat, altså! |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataDet blir mye woking og enkle curries her i huset. Passer alltid på å ha frosne wokgrønnsaker i frysern og kokosmelk i skapet.
|
|
|
#28 |
|
Epikur
|
Jeg stoler på deg. Hvis jeg koker en kjempebatch med ris og fryser ned i poser med en gang den er avkjølt så kan det funke, sant?
|
|
|
#29 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Tja, det kan iallefall umulig være skadelig iallefall. Men som sagt har jeg aldri frøset/fryst/frosset (hva søren heter det nå igjen) ris selv. Moren min gjør det med risrester, og påstår det går helt fint. Jeg har sett (men ikke smakt) risen hennes, og det er nok jasmin, og ikke basmatiris, for den ser klebrig ut. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Pauset
|
Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataStekt ris/kylling/grønnsaker er godt. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og hvis den blir rar og klebrig, så får du lage en kjempebatch med rislapper i stedet...
|
|
|
#32 |
|
weird
Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataÅh! Jeg tror jeg elsker denne tråden.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#33 |
|
weird
Jeg må bare spørre: Skal det hele røres sammen på et eller annet tidspunkt, eller skal det bare putre sånn lagvis?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#34 |
|
saftig
|
Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataIdag laget jeg noe som faktisk alle likte, og som var raskt og billig; grønn ertesuppe. De laget det på frokost-TV her om dagen, men jeg fikk ikke tekst-TV til å virke så jeg måtte ta det på husken, og improvisere litt.
|
|
|
#35 |
|
saftig
|
Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataOg nå fant jeg oppskriften på nett også: http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.2028177
|
|
|
#36 |
|
weird
Sv: Alternativer til hel- og halvfabrikataFiskegryten ble en suksess!
|
|
|
![]() |
|
|