Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Helgemeny

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-11, 14:36   #41
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helgemeny

i dag blir det hjemmelaget pizza - 'norsk' type med kjøttdeig og litt tykk bunn.

I morgen blir det mer sus over sakene. Da er det biffgryte med masse godt i: løk, potet, gulrot, tomatpure, rødvin, fløte. Gleeeeeder meg. Det er noe av det beste jeg vet.

Gammel 05-02-11, 18:06   #42
konsulenten
Passiv

Standard

Mine hjemmebakte hamburgerbrød står i ovnen. Mannen har kvernet kyllingkjøtt og steker hamburgere nå. Skal toppes med yoghurtdressing, hjemmelaget BBQ saus, stekt sjampignon og salat

I morgen blir det kjøttboller av resten av det kvernede kjøttet, med spaghetti, tomatsaus og parmesan.

Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 18:59   #43
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

I morgen blir det mer sus over sakene. Da er det biffgryte med masse godt i: løk, potet, gulrot, tomatpure, rødvin, fløte. Gleeeeeder meg. Det er noe av det beste jeg vet.

Har du oppskrift på denne gryta?

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 19:00   #44
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

fredag: Salat og div. tapas
lørdag: bruschetta
søndag: familietacoen

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 19:01   #45
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Har akkurat laget fyll og satt gjærdeig. Det blir pizzasnurrer her i kveld.
Morgendagen er ikke avklart enda men kjenner jeg oss rett så blir det tur i skogen hele dagen og opptinede pizzasnurrer fra i dag på ettermiddagen.
Synes det er så deilig å slippe og lage middag på søndag og kunne bruke hele dagen ute.

Gammel 05-02-11, 19:12   #46
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg har nettopp laga denne gryta. Rødt kjøtt, rødvin, gulrot, løk og diverse anna godt. Det blei veldig bra! Sto i steikovnen i 3 timar - så måtte starte i tide . Men det var jo veldig enkelt når gryta først var fyllt, og ein kunne holde på med andre ting medan maten blei ferdig... Kunne nok hatt ris til, vi hadde heller brød. Ungane var ikkje vidare begeistra for rødvinssausen, men det forundra meg ikkje. Dei åt likevel kjøtt ... og dessverre for lite grønsaker.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 19:23   #47
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

I går var vi ute og spiste, jeg spiste kyllingbryst med brie og grønnsaker.

I dag hadde vi sen lunsj med kyllingcurry-suppe med godt brød til, da blir det nok ikke noen skikkelig middag. I morgen, tja, hva skal vi ha da tro? Et eller annet fisk som vi finner i fryseren antageligvis.

Gammel 05-02-11, 19:37   #48
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

I kveld skal vi ha kyllingvinger, potetsalat og loff. Øl til voksne og brus til barna.
I morgen skal vi ha viltgryte.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 19:42   #49
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi endte med lammecarré, sellerirotmos og aspargesbønner i dag. Og chianti.

Rotmos er kjempegodt og ikke det minste bittert, men heller ganske søtt. Det er superenkelt, man bare skreller den aktuelle rota, skjærer den i grove biter, koker den i vann til den er myk og god, heller av vannet og stavmikser den til passelig konsistens med en god klatt smør og en slant fløte. Salt, pepper og ferdig! (Jordskokken kokte jeg i melk, for det er det mange oppskrifter som anbefaler, visstnok av hensyn til fargen, men jeg ser at mange oppskrifter opererer med vann også.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 20:10   #50
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Har du oppskrift på denne gryta?

nei, egentlig ikke.

Men det finnes oppskrifter, biff bourgon (aner ikke hvordan det skrives) er en slektning av denne gryta. Men vi har poteter oppi, synes det er godt. Bruner dem lett, vi bruker oftest amadinepoteter som vi vasker og kutter opp altså med skallet på. Løk og gulrot freses også litt i panna for å frigjøre litt smak.

Men dette er mannens prosjekt. Kjenner jeg han rett, så blir han stående og kutte, steke og brase i hele morgen formiddag. Jeg blir bare servert.

Gammel 07-02-11, 10:03   #51
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Er disse to rotmosene av samme sort Skilpadda og Blåbær? Har dere evt. oppskrift. Høres godt ut,men er det bitter smak?

Som Toffskij sier: Ikke bittert i det hele tatt, bare mild, søt og fyldig smak. Sellerirot er nydelig most med smør og/eller fløte uten noe annet, eller man kan (som jeg gjorde) mose den i potetstappen så det bare blir litt ekstra dybde i smaken. Det har jeg lært av Harriet Vane. Skreller selleriroten og deler den i noe mindre biter enn potetene, slik at de blir ferdigkokt omtrent samtidig, og moser med smør og fløte. (Hadde jeg hatt det litt mindre travelt da middagen skulle ferdigstilles, hadde jeg brukt stavmikser på sellerirotbitene og blandet dem i de stappede potetene etterpå, men det funket også å bare stappe alt sammen.)

Gammel 07-02-11, 14:02   #52
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

(Jordskokken kokte jeg i melk, for det er det mange oppskrifter som anbefaler, visstnok av hensyn til fargen, men jeg ser at mange oppskrifter opererer med vann også.)

....og etterpå da? fløte og smør , salt og pepper?

Gammel 07-02-11, 14:25   #53
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, samme prosedyre som med sellerirot. Jeg hadde vel en halvkilo jordskokk før skrelling, til dem brukte jeg vel en ss smør og en halv dl matfløte. Sånn ca.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.