|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syden, hva er det?Ja, jeg må korrigere meg selv. Vi skal snart til syden. Nå i vinter. På chartertur til Gran Canaria. Målet er sol, varme, avslapning og opplevelser. Skikkelig syden. Ikke noe all inclusive eller noe, og vi har ikke tenkt å menge oss med andre turister, men vi er likefullt i syden og turister selv. Jeg sier at vi skal "til syden" eller "til Gran Canaria" eller "til Kanariøyene". Hipp som happ, egentlig. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Kontrollfrik
Sv: Syden, hva er det?
Joda. Men målet vårt for sommerferien er helt klart Hellas, og absolutt ikke hvor som helst. Ikke engang hvor som helst i Hellas. Men det er charter. Vi skal ha leie bil og kjøre en del i fastlands-Hellas. Det er jo i syden. Men jeg sier "til Hellas", altså. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Syden, hva er det?Syden for meg er et sted med sol og varme som gjerne er bygd opp kun for turister (altså svært få lokale som bor på selve stedet), neonlys, overprisede og dårlige turistrestauranter, fullt av skandinaver og andre europeere, menyer på mange språk, restaurant-og butikkeiere som roper og prater til deg på svensk og norsk, engelske kareokeelskere med barn på slep etter klokka tolv, happyhappy bartendere som er frenetisk kule kompiser for en ukes tid, men som sikkert hater de fulle nedlatende tjueåringene som skriker etter servering i tide og utide. Fått min dose charterturer, men som passer fint en uke hvert år sammen svigers og svogers for kun avslapping, bading fra morgen til kveld.
|
|
|
#44 |
|
Kontrollfrik
Sv: Syden, hva er det?Jøss, Lykken. Da har jeg aldri vært i syden. Men det blir feil å si det også. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Textrovert
|
Sv: Syden, hva er det?Jeg har bodd på Mallorca, litt oppe i fjellene. Når vi hadde fri, dro vil til "syden", det vil si Cala Major eller Magaluf (som er tilnærmet lik steder Lykken beskriver).
|
|
|
#46 |
|
Nek er allrighte dyr
|
|
|
#47 |
|
Kontrollfrik
Sv: Syden, hva er det?Skjønner aboslutt hva du mener, det er ikke det. Men jeg har aldri vært et sånt sted. Har jeg da ikke vært i syden, mener du? Jeg har vært mye i land rundt Middelhavet, gjerne ved havet og ofte med basseng tilgjengelig. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Syden, hva er det?http://www.dagbladet.no/dinside/2007/04/18/498105.html |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg vet jo ikke hvilke steder du har vært, men det finnes jo selvfølgelig alt mulig, disse landene rundt Middelhavet er jo ikke en homogen masse. Men mange av landene er jo veldig avhengig av turisme og charterturister, så det er ikke rart det blir bygd opp plasser kun for å tilfredstille den gruppen av folk. Og sol og varme er jo fellesnevneren for hva folk drar for, så kommer det andre som man fokuserer på som f.eks rene partysteder eller familiesteder. Men jeg har ikke opplevd så mye av det genuine lokallivet på disse charterdestinasjonene.
|
|
|
#50 |
|
maler
|
Sv: Syden, hva er det?Sydenferie er når man bestiller ferie med sol og varme som hovedmålet med turen. Man kan reise på ferie til Hellas, eller man kan reise til syden som tilfeldigvis også befinner seg i Hellas.
|
|
|
#51 |
|
Glamorøs
|
Avsporing: hvor endte dere opp?
|
|
|
#53 |
|
Leser
|
Å, jeg har vært på tre skikkelige sydenferier.
|
|
|
#56 |
|
Kontrollfrik
Sv: Syden, hva er det?Takk! Det skal vi. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Glamorøs
|
Sv: Syden, hva er det?Det blir sikkert superkult, Hyacinth!
|
|
|
#59 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Syden, hva er det?Vi ferierte ved kysten i Spania en gang. Masser av hyggelige smaabyer, lokale familier paa ferie, spennende restauranter med menyer bare paa spansk. En dag tok vi bilen og kjörte til en by i naerheten. Da var vi plutselig i "Syden". Brune skandinaver (og rosa engelskmenn) i haugevis (hvorav mange gikk rundt i bar overkropp inne i byen eller paa restauranter), restauranter med innkastere som kunne si "hei, er dere norsk" og "kjöttbullar" og som lovet gratis vin hvis vi spiste der etc. etc. Vi reiste fort videre, men smaken er jo som baken. |
|
|
|
![]() |
|
|