Sv: Er det for lett å slippe unna med omsorgssvikt?
Opprinnelig lagt inn av shute, her.
Men ja, mer samarbeid og atter mer samarbeid ville være bra. Særlig er barnehager fryktelig dårlige til å melde bekymringer, samtidig som jeg tror mange barneverntjenester er dårlige på å informere om hva deres oppgaver er og hvordan f.eks barnehager kan og bør samarbeide med dem.
Det handler om ressurser dette også selvfølgelig, men jeg tror det kunne vært uedelig nyttig med litt face-to-face kontakt med BV også i barnehager/skoler. På skolen jeg jobbet tidligere, hadde vi med jevne mellomrom besøk fra PPT der vi lærrerne kunne avtale møter hvorvi diskuterte saker vi var usikre på anonymt, så kunne vi får en tilbakemelding fra PPT om det var grunnlag til å søke hjelp eller ikke før vi begynte prosessen med å involvere hjemmet etc. Det synes jeg var genialt. Noe slikt kunne sikkert vært veldig nyttig i samarbeid med BV også - "Jeg har en elev som oppfører seg sånn og sånn og viser tegn til slik og slik - synes du det er grunn til bekymring? Er dette tegn på omsorgssvikt?".