Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er greia med Nespresso?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-11, 20:30   #121
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er greia med Nespresso?

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg hadde skjønt det om det ble distribuert i dagligvarehandelen over hele landet til en edruelig pris. Denne konseptsjappa har funnet veien inn i Oslos mest eksklusive high end bekledningsvarehus og det er tydelig at man vil assosieres med eksklusivitet. Det er et langt skritt fra pulver og bleier i mine øyne. Greia her er vel mer hokus pokus merkevarebygging enn kaffe.

De fleste av oss handler ikke i konseptsjappa, men kjøper nye kapsler på nett og får pakken levert på nærmeste postkontor, eventuelt rett på døra. Nettopp det at jeg kan kjøpe de på nett (og at de minner meg på at jeg snart er i ferd med å gå tom!) og har så effektiv leveringstid og kundeservice gjør at jeg liker min Nespressomaskin. Ja, i tillegg til at jeg liker kaffen, så klart.

Gammel 29-01-11, 20:30   #122
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brutus, jeg lurer på om du ikkke helt har skjønt hva Nespressokaffe er? Tenker du at det smaker likt som pulverkaffe fra glass, liksom? For det er noe helt annet - det er veldig god kaffe.

Gammel 29-01-11, 20:33   #123
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

De fleste av oss handler ikke i konseptsjappa, men kjøper nye kapsler på nett og får pakken levert på nærmeste postkontor, eventuelt rett på døra. Nettopp det at jeg kan kjøpe de på nett (og at de minner meg på at jeg snart er i ferd med å gå tom!) og har så effektiv leveringstid og kundeservice gjør at jeg liker min Nespressomaskin. Ja, i tillegg til at jeg liker kaffen, så klart.

De må gjerne ha et luksusimage - de lever opp til det både når det gjelder kvalitet og service.

Gammel 29-01-11, 20:38   #124
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg vet godt hva det er. Det er en egen maskin med kapsler som settes inn. Det er jo en velkjent markedstrategi. Du får maskina på kjøpet og så er du kapret som kunde ettersom det kun er det selskapets produkter som passer. Men hyggelig at du kan få kaffe i posten da.

Gammel 29-01-11, 20:38   #125
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

De må gjerne ha et luksusimage - de lever opp til det både når det gjelder kvalitet og service.

Det synes jeg er å ta kraftig i altså. Vel er det lettvint og praktisk, men noen luksuskaffe er det bare ikke.

For meg er Nespresso litt som Egon. Middelmådig evt. direkte dårlig vare til en forholdvis dyr penge som fenger massene.

Gammel 29-01-11, 20:42   #126
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde skjønt det om det ble distribuert i dagligvarehandelen over hele landet til en edruelig pris. Denne konseptsjappa har funnet veien inn i Oslos mest eksklusive high end bekledningsvarehus og det er tydelig at man vil assosieres med eksklusivitet. Det er et langt skritt fra pulver og bleier i mine øyne. Greia her er vel mer hokus pokus merkevarebygging enn kaffe.

Hvorfor ville du skjønt det dersom det hadde lavere status? Altså, du skriver at de siste 15 årene har folk blitt hekta på kaffe latter på kaffebarer i byene, og bruker masse penger på det. Og så skjønner ikke nå hvorfor folk kjøper overpriset kaffe som krever spesielle maskiner?J eg mener det henger veldig godt sammen. Kaffe latte-folket litt mer fænsi kaffe hjemme også, mer fænsi enn pulverkaffe og traktekaffe.

I'm one of those, jeg synes det er genialt å få ordentlig kaffe hjemme også.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:48   #127
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet godt hva det er. Det er en egen maskin med kapsler som settes inn. Det er jo en velkjent markedstrategi. Du får maskina på kjøpet og så er du kapret som kunde ettersom det kun er det selskapets produkter som passer. Men hyggelig at du kan få kaffe i posten da.

De gir ikke vanligvis ved dørene, da. Man må faktisk kjøpe maskina. Men ja, man blir jo bundet til dem. Greia er jo at det er god kaffe, så god som man kan få uten å måtte kverne og brygge kaffen i en ordentlig espressomaskin. Og med en melkeskummer som er praktisk og lett å rengjøre, som lager OK skum. Men ja, jeg er enig i at de jo ønsker å fremstå som noe eksklusivt i den butikken på Egertorget. (Men var de ikke der før klesbutikkene og sånt kom dit?)

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:50   #128
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hvorfor ville du skjønt det dersom det hadde lavere status? Altså, du skriver at de siste 15 årene har folk blitt hekta på kaffe latter på kaffebarer i byene, og bruker masse penger på det. Og så skjønner ikke nå hvorfor folk kjøper overpriset kaffe som krever spesielle maskiner?J eg mener det henger veldig godt sammen. Kaffe latte-folket litt mer fænsi kaffe hjemme også, mer fænsi enn pulverkaffe og traktekaffe.

I'm one of those, jeg synes det er genialt å få ordentlig kaffe hjemme også.

Jeg tror ikke det er så lenge til dette kommer i salg på Rema og alle distribusjonskanaler der selskapet allerede har store avtaler på alt annet de produserer. Tenker de har en periode nå med massiv profilering gjennom reklame, kjøre seg opp som kaffebransjens svar på Rollce Royce. Så kommer massesalget. Masse penger investert, masse tilbake.

Gammel 29-01-11, 20:53   #129
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke det er så lenge til dette kommer i salg på Rema og alle distribusjonskanaler der selskapet allerede har store avtaler på alt annet de produserer. Tenker de har en periode nå med massiv profilering gjennom reklame, kjøre seg opp som kaffebransjens svar på Rollce Royce. Så kommer massesalget. Masse penger investert, masse tilbake.

De er jo allerede på Rema! Riktignok ikke Nespresso, men den enklere varianten ElGusto eller noe sånt. Jeg har dog ikke helt skjønt konseptet, men der er det visst kapsler som også inneholder tørrmelk. Ekstra ekstra enkelt, med andre ord. Men jeg vil ha ordentlig melkeskum, da.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:57   #130
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Nei, virkelig ikke. Nespresso er på ingen måte en luksusgreie, det er det en god del andre merker er. Nespresso opererer vel i midt-på-tre priskategorien, og prøver vel også å fremstå som det.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 20:57   #131
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Men er det noen av dere som har smakt Nespresso slik det var før? Det var litt samme konseptet. Esker fylt med sylinderformede kaplser med eksakt EN porsjon pulver-espresso, derav navnet. Man rev av toppen på sylinderen og helte innholdet ned i bunnen av en søt liten fjolle-kopp. Helte så i kokende vann og rørte rundt. Det var pulverkaffens Mercedes. Og målt opp mot annen industrikaffe slett ikke så værst. Men dette er jo noen år siden

Gammel 29-01-11, 21:18   #132
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det synes jeg er å ta kraftig i altså. Vel er det lettvint og praktisk, men noen luksuskaffe er det bare ikke.

For meg er Nespresso litt som Egon. Middelmådig evt. direkte dårlig vare til en forholdvis dyr penge som fenger massene.

Gammel 29-01-11, 21:24   #133
Elastica
Aktiv

Elastica sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Elastica er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Så enig, så enig.

Nespresso er muligens praktisk for den gjengse ikke-så-kresne kaffedrikkeren, men med minimal innsats får man veldig, veldig mye bedre kaffe med en manuell maskin, nykvernet kaffe og et godt håndlag.

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 22:41   #134
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ting som utvikles med tanke på massemarkedet er jo sjelden særlig eksklusivt selv om det markedsføres slik.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 09:50   #135
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ting som utvikles med tanke på massemarkedet er jo sjelden særlig eksklusivt selv om det markedsføres slik.

You think?

Jeg kan ikke helt se at Nespresso markedsføres som noe eksklusivt - de selger jo maskinene på Elkjøp til og med! Men at det er simpelt er jeg ikke enig i, det er god kaffe, og ikke forbeholdt de ikke-så-kresne, som Elastica så arrogant kaller det. Det er jo en smakssak det, om man liker kaffen eller ei. Å sammenligne kaffen med nykvernet kaffe laget på manuell maskin osv synes jeg blir urimelig, det er jo ikke DET sjiktet Nespresso retter seg mot. De fleste av oss ønsker ikke å styre med slikt, men vil gjerne slippe sur traktekaffe. At det finnes et marked for sjiktet mellom de to ytterpunktene oppleves tydeligvis som provoserende, og det er besynderlig.

Gammel 30-01-11, 10:00   #136
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Monsoon, jeg skal ikke uttale meg om hva Brutus lar seg provosere av, men for egen del er det ikke at sjiktet er der. Jeg er i det samme selv, men ikke så avhengig av kaffe at jeg orker å gjøre noe med det. Og skulle jeg gjort det hadde jeg valgt andre løsninger enn nespressomaskin. Men det blir jo en vanesak. Diskusjonen minner meg litt om en dokumentar jeg så, om par i England som levde som på 30-40-tallet. De hatet alt av moderne hjelpemidler, men greide seg ikke uten mikrobølgeovn. For meg som ikke greier å se behovet for en mikro selv når jeg prøver kjempehardt, blir det helt absurd. Alle tingene en mikro gjør, løser jeg på annet vis. Kanskje marginalt mer tidkrevende, men når man er vant til det er det ikke vanskelig. Er man ikke vant til det, så er det selvfølgelig vanskeligere å omstille seg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 10:25   #137
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Fantastisk, og så avhengig av mikro da.

Jeg mener for all del ikke å si at det er rart å ikke ville ha Nespresso, eller å ikke like kaffen. Mitt svar gjelder egentlig bare det Brutus hevdet, at dette var rart. Jeg synes det er alt annet enn rart, all den tid de fleste av oss ikke vil ha bruk for en manuell maskin eller har interesse av å ordne med kverning av bønner etc. At dette er en mellomløsning, og en helt anstendig en også. Bedre enn pulverkaffe, dårligere enn baristakaffen fra Stockfleth's. For oss som ikke kan bruke 2 x 30 kr dagen for kaffe fra kaffebrenneriet på hjørnet, og som synes det er pes å leke barista hjemme.

Gammel 30-01-11, 10:29   #138
Albertine
Passiv

Standard

Jeg har helt sluttet å kjøpe kaffe latte ute etter at jeg fikk Nespressomaskina i hus, så jeg har vel spart litt på det.

Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 10:31   #139
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er ikke den eneste løsningen i det sjiktet. det finnes pressekanneløsninger for små take awaykopper, aeropressen jeg henviste til over, og mokkakanner som er både elektriske eller til komfyren. For meg, som er vant til slikt, er det ikke mye ekstraarbeid, men om man har lagt opp til en løsning slik den Candy beskrev, så blir det selvfølgelig et pes uten like. På samme måte som med mikroen.

(disse folka var for øvrig helt ute med tanke på alt. Hun ene greide i fullt alvor å påstå at det ikke fantes gjenger på førtitallet, og at folk løp ikke rundt i gatene med kniv og pistoler. Eh, krigen, anyone!?)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 11:13   #140
Elastica
Aktiv

Elastica sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Elastica er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

You think?

Jeg kan ikke helt se at Nespresso markedsføres som noe eksklusivt - de selger jo maskinene på Elkjøp til og med! Men at det er simpelt er jeg ikke enig i, det er god kaffe, og ikke forbeholdt de ikke-så-kresne, som Elastica så arrogant kaller det. Det er jo en smakssak det, om man liker kaffen eller ei. Å sammenligne kaffen med nykvernet kaffe laget på manuell maskin osv synes jeg blir urimelig, det er jo ikke DET sjiktet Nespresso retter seg mot. De fleste av oss ønsker ikke å styre med slikt, men vil gjerne slippe sur traktekaffe. At det finnes et marked for sjiktet mellom de to ytterpunktene oppleves tydeligvis som provoserende, og det er besynderlig.

Jeg synes ikke det er provoserende, om det er det du mente. Det er helt naturlig at Nespressoen befinner seg et sted mellom manuelle maskiner og sur traktekaffe (merkelig, forresten, jeg lager aldri sur traktekaffe?) og det er akkurat der den faktisk befinner seg også, slik jeg ser det.

Jeg har imidlertid sett (også i denne tråden) at Nespresso stadig sammenlignes med GOD kaffe laget på manuelle maskiner, men det er jeg helt uenig i. Nespresso lager helt grei og god kaffe på brukervennlige maskiner - hver eneste gang man trykker på knappen, men de lærer deg ingenting om kaffe. Nå er ikke dette en tråd om Nespresso vs. manuell maskin, så jeg skal slutte å sammenligne de to.

Men noen skikkelig kaffe som man får på kaffebarer, gir en Nespressomaskin ikke. Og her dreier det seg heller ikke om smakspreferanser, men om objektive smakskriterier som legges til grunn når man vurderer en kaffes kvalitet. Hvorfor ellers skulle man måtte gå på kurs for å bli barista?

Sist redigert av Elastica : 30-01-11 kl 11:19.
Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.