Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Noen flyvertinner/flyverter her inne? (Baby i sjal i stedet for sele?)

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-11, 21:48   #21
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen flyvertinner/flyverter her inne? (Baby i sjal i stedet for sele?)

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det som fungerte best var lommeslyngen. For da kunne han ha på selen mens han lå i lommen, uten knytestyret når han måtte ut/inn.

Ja, slynge hadde sikkert vært lettere. Dessverre har jeg bare MT og elastisk sjal. (Og nettopp bestilt meg ny MT, så tviler sterkt på at mannen godtar en bestilling av en lommeslynge også.. )

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 21:48   #22
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Veldig rart at baby må ut av sjal og inn i selen - den selen må da være langt dårligere sikring enn et bæresjal?

Det kan de lærde strides om, men det må være et regelverk i bunnen som følges av alle, ellers ville det blitt helt uhåndterbart i fht flyselskapenes forsikringer dersom en ulykke skulle skje. Forsikringen gjelder ikke dersom ikke barnet er forsvarlig festet under avgang og landing, og hos flyselskapene betyr det at barnet skal være fastspent i eget belte som er festet til en voksen. Det er forsket endel på riktig sittestilling både for voksne, spedbarn, crewmedlemmer (som bl.a. sitter med ryggen mot "kjøreretningen" ) og man har kommet frem til hvilke stillinger som er mest gunstig i fht. kraftig oppbremsing osv. i forbindelse med s.k. "brace for impact"- posisjon. Brace for impact er den sittestilling alle passasjerer må innta ved en preparert/forberedt nødlanding. Da sitter barnet absolutt best slik regelverket er.

Gammel 29-01-11, 21:52   #23
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Synes dere det virker trygt å ha babyen i sjal i bil også?

Jeg har innimellom tenkt på det, faktisk. Hvis jeg fikk på meg bilbeltet slik at jeg var trygt festet, og så fikk festet ungen på magen i sjal med hele hodet festet inne i sjalet - hvor dårlig ville det egentlig vært? Altså - selvsagt er det mye mye bedre i barnestol, men jeg tenkte mer sånn i nødstilfelle.

Når det gjelder fly, så tenker jeg at der er det utvilsomt tryggere i sjal/meitai enn i det beltet som bare festes rundt magen på babyen, og som neppe gjør særlig mye for indre organer ved et eventuelt krasj. Men - regler er regler, og de skal følges.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 21:52   #24
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det kan de lærde strides om, men det må være et regelverk i bunnen som følges av alle, ellers ville det blitt helt uhåndterbart i fht flyselskapenes forsikringer dersom en ulykke skulle skje. Forsikringen gjelder ikke dersom ikke barnet er forsvarlig festet under avgang og landing, og hos flyselskapene betyr det at barnet skal være fastspent i eget belte som er festet til en voksen. Det er forsket endel på riktig sittestilling både for voksne, spedbarn, crewmedlemmer (som bl.a. sitter med ryggen mot "kjøreretningen" ) og man har kommet frem til hvilke stillinger som er mest gunstig i fht. kraftig oppbremsing osv. i forbindelse med s.k. "brace for impact"- posisjon. Brace for impact er den sittestilling alle passasjerer må innta ved en preparert/forberedt nødlanding. Da sitter barnet absolutt best slik regelverket er.

Skjønner..
Men bilsete er godkjent sant? Når det settes i eget sete og festes med flyet sine seler?
Dog man er jo avhengig av at flyet ikke er fult for å få det til, så er jo ingen garanti. Om flyet er fullt, får man ta med bilstolen inn på flyet og oppbevare den der? Eller må det sendes med bagasjen?

Gammel 29-01-11, 22:02   #25
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg har innimellom tenkt på det, faktisk. Hvis jeg fikk på meg bilbeltet slik at jeg var trygt festet, og så fikk festet ungen på magen i sjal med hele hodet festet inne i sjalet - hvor dårlig ville det egentlig vært? Altså - selvsagt er det mye mye bedre i barnestol, men jeg tenkte mer sånn i nødstilfelle.

Også når airbagen utløses? Eller sidene på bilen trykkes innover? Jeg er overhodet ikke enig. Babyen flyr nok ikke ut ruten, men det e uhorvelig mye annet en bilstol beskytter mot.

Gammel 29-01-11, 22:06   #26
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Også når airbagen utløses? Eller sidene på bilen trykkes innover? Jeg er overhodet ikke enig. Babyen flyr nok ikke ut ruten, men det e uhorvelig mye annet en bilstol beskytter mot.

Du gikk glipp av setningen "selvsagt er det mye mye bedre i barnestol, men jeg tenkte mer sånn i nødstilfelle", ja? Selvsagt ville jeg ikke vært i forsetet om jeg hadde en baby i sjal på magen. Selv ikke unger under 1.40 bør ikke sitte i forseter hvor airbagen er aktiv.

Gammel 29-01-11, 22:14   #27
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Nei, jeg gikk ikke glipp av den.

Gammel 29-01-11, 22:15   #28
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Nei, jeg gikk ikke glipp av den.

Eh. OK, da.

Gammel 29-01-11, 22:16   #29
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En bilulykke og en flyulykke kan vel neppe sammenliknes heller. Jeg ville også følt at det var tryggere å ha babyen i sjal enn i den selen under en flyulykke, og det er sannsynligvis ikke forsket på det heller?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 22:17   #30
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Skjønner..
Men bilsete er godkjent sant? Når det settes i eget sete og festes med flyet sine seler?
Dog man er jo avhengig av at flyet ikke er fult for å få det til, så er jo ingen garanti. Om flyet er fullt, får man ta med bilstolen inn på flyet og oppbevare den der? Eller må det sendes med bagasjen?

Bilsete som får plass i et sete er lov. Det skal plasseres mot kjøreretningen og festes med setebeltet og ja, det er avhengig av at flyet ikke er fullt. Hos Ryanair og andre lignende selskaper får du IKKE plassere bilsetet i ledig sete uansett hvor mange ledige seter det er, for der skal de ha betalt for det setet som brukes uansett...

Dersom bilsetet får plass i bagasjehyllen, så kan det plasseres der. Er det ikke plass så sendes det på bagasjebåndet.

Gammel 29-01-11, 22:22   #31
Elin

Elin sin avatar

Standard

[quote=Input;2651646]En bilulykke og en flyulykke kan vel neppe sammenliknes heller. Jeg ville også følt at det var tryggere å ha babyen i sjal enn i den selen under en flyulykke, og det er sannsynligvis ikke forsket på det heller?[/quote]

Hva får deg til å tro at det ikke er forsket på det?

Gammel 29-01-11, 22:27   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror folk undervurderer kreftene i krasj. Et sjal er laget av et elastisk bomullstoff. Jeg kan aldri tenke meg at det er effektivt nok i en kollisjon.

Gammel 29-01-11, 22:29   #33
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

En bilulykke og en flyulykke kan vel neppe sammenliknes heller. Jeg ville også følt at det var tryggere å ha babyen i sjal enn i den selen under en flyulykke, og det er sannsynligvis ikke forsket på det heller?

Mener du å si at man er såpass langt framme i flyforskerverdenen at man har undersøkt hvilke forskjeller det er for en baby å være i sjal/meitai kontra magebeltet man vanligvis bruker? Det er i tilfelle en undersøkelse jeg svært gjerne ville sett!

Gammel 29-01-11, 22:31   #34
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror folk undervurderer kreftene i krasj. Et sjal er laget av et elastisk bomullstoff. Jeg kan aldri tenke meg at det er effektivt nok i en kollisjon.

Ah. For meg var det opplagt at man ikke snakket om elastiske sjal, men vevde sjal. Min jente havna raskt i vevd sjal pga vekta, så jeg reiste vel aldri med fly med henne i elastisk. Me bad. Er enig i at sikkerheten nok er "noe" dårligere i elastisk sjal som tross alt nok gir kraftig etter.

Vevde sjal skal da tåle rimelig tøff belastning?

Gammel 29-01-11, 22:38   #35
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=Elin;2651665]

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

En bilulykke og en flyulykke kan vel neppe sammenliknes heller. Jeg ville også følt at det var tryggere å ha babyen i sjal enn i den selen under en flyulykke, og det er sannsynligvis ikke forsket på det heller?[/quote]

Jeg ser ikke for meg at det er noe man forsker på i grunnen, men det kan godt være jeg tar feil. Derav spørsmålstegnet.

Mener du å si at man er såpass langt framme i flyforskerverdenen at man har undersøkt hvilke forskjeller det er for en baby å være i sjal/meitai kontra magebeltet man vanligvis bruker? Det er i tilfelle en undersøkelse jeg svært gjerne ville sett!

Samme her.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 22:56   #36
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Et flykræsj innvolverer store krefter ja, og et magebelte rundt en baby vil nok være ganske så fatalt er nå min tanke. Og så tenker jeg også på feks nødlanding hvor alt egentlig går greit. Da hadde jeg virkelig foretrukket å ha en baby fastknytt på magen min og dermed hendene fri til å hjelpe 4-åringen jeg også har med meg.

Gammel 29-01-11, 22:59   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah. For meg var det opplagt at man ikke snakket om elastiske sjal, men vevde sjal. Min jente havna raskt i vevd sjal pga vekta, så jeg reiste vel aldri med fly med henne i elastisk. Me bad. Er enig i at sikkerheten nok er "noe" dårligere i elastisk sjal som tross alt nok gir kraftig etter.

Vevde sjal skal da tåle rimelig tøff belastning?

Selv om tøyet skulle være kraftig nok i en kollisjon, er det flere ting som betyr noe når det gjelder bilsikkerhet. Blant annet knutene, og de er ikke så lett å standardisere. Og ikke minst at babykroppen vil komme mellom den voksne kroppen og bilsetet foran, og med mindre det er en bil med danseplass i baksetet er det absolutt mulighet for å komme i skvis mellom ganske store krefter.

Gammel 29-01-11, 23:08   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Om babyen sitter i en sele på en voksen så slenges den voksne også ganske kraftog rundt i et sammenstøt. Jeg vil tro at selen er vesentlig sikrere enn et sjal.

Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 23:17   #39
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo liten vits å diskutere hva som er sikrest av sjal og sele i et fly. Reglene er vel ufravikelige på dette punktet? Og om man ramler ned fra himmelen, er det sjelden noen overlever uansett.

Min erfaring er at det er mest praktisk å bruke sjal eller meitai når man skal ut og fly. Da har man armene frie til andre barn og bagasje. Om man har med bilstol, er den tung å bære på, samt at man ikke er garantert ledig seteplass ved siden av seg.

Gammel 29-01-11, 23:40   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener å huske at jeg fikk buksert babyen i sjalet slik at jeg fikk puttet selen rundt han selv om han var i sjalet og kunne hvile og ammes der.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.