Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Regjeringens forslag om utvidet pappaperm

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-07, 16:38   #41
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regjeringens forslag om utvidet pappaperm

Jeg synes dette forslaget er supert, særlig siden jeg var redd at man skulle gå inn for større tvungen del til far av den permisjonen man har i dag.

Hvis man innførte en bonus på barn nummer tre (og fire o.s.v.) ville jeg applaudere et slikt forslag, men enda viktigere ville det være med utvidet permisjon som kunne brukes til tidskontoordninger eller lengre tid hjemme alt etter som hva som passet best.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 17:50   #42
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er et knallbra forslag og jeg håper det legges frem og går gjennom så fort som mulig .

Om de legger det frem til revidert er det vel ikke usannsynlig at det vil gjelde for fedre som får barn f.o.m. 1. juli i år. Alternativet er vel at det legges inn i neste statsbudsjett og gjelder fra 1. januar 2008.

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

og av dette så mener dere at far som ikke ønsker å være alene hjemme med barna i 3, 5 mnd, er dårlige fedre...?Og hva med de som er selvstendig næringsdrivende? De taper jo inntekt, og det betyr igjen at fedre er hjemme om dagen og når mor kommer hjem så drar han ut på arbeid til nattetimene for å få firmaet sitt oppe å gå. Og da kommer mor hjem utslitt fra jobb, med lite nattesøvn for hun natt ammmer og de har tre andre barn. og selvsagt lage middag, kjøre alle ungene hit og dit på trening osv, så hjem for å lage kveldsmat , så bade de, så må hun sette på antall vaskemaskiner og å legge sammen antall klær for så og støvsuge huset og diverse. For det er faktisk ikke alle menn som er like klare for å jobbe hjemme med både barn og husarbeid, og da er de dårlige menn\fedre...? Er de ikke like glad i barna sine de da,enn de som som har vært hjemme? Bare spør...Og det er tvunget....
Selv om mange menn synes det er greit å ta "ferie "med barna sine og synes det er givende, så er det ikke alle som kan eller har evnen til det... Skal vi skyte de da?De skulle aldri hatt barn likesom?
Man blir like glad i barna sine fordi om de ikke er hjemme med de når de er 9 mnd, enn om de er der hver dag hele livet.
Synes faktisk det er litt dårlig gjort å sette mennene slik opp mot hverandre for å stille hverandre i dårlig lys. "Har du ikke vært hjemme med barnet ditt?
åååå herregud så dårlig far du er!!"

Ehh... dette var et flammende innlegg men mot hva? Hvem setter mennene opp mot hverandre?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 17:57   #43
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Synes det er kjempeflott med lengre pappaperm, men jeg er imot tvungen perm.. Er desverre ikke alle som kan ta lang pappaperm.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 19:32   #44
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror neppe noen mener at foreldre som er selvstendig næringsdrivende, og dermed har mindre sjanse til å ta ut svangerskapspermisjon er dårlige foreldre Olfiga.
Men sånn som Olfiga beskriver i innlegget sitt med at mor må gjøre alt husarbeidet når hun kommer fra jobb er jo det jeg mener må være noe av gevinsten ved at far er mer hjemme - han må han ta mer ansvar på hjemmefronten. Det må vel læres the hard way det som alt annet her i livet. Det går jo ikke å si at man ikke er interessert i barn og husarbeid, vel, det kan vel ikke velges bort når man har valgt å ha et hjem, familie og barn?

Jeg mener som mange andre her at dette forslaget uansett er et gode, det blir mulig for far å ta lengre permisjon uten at dette går på bekostning av den permisjonen som allerede ligger der i dag (som ofte tas ut av mor). Da får man heller bare velge å ikke ta ut hele permisjonen da.

Og Polyanna: er så enig med deg i forslaget om en bonus til de som får flere enn 3 barn. Jeg har 3 barn, og jeg må si vi merker stor forskjell på 2 og 3 barn. (og det enda vi har stor aldersforskjell mellom 2 og 3)

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:27   #45
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg har 3 barn, og jeg må si vi merker stor forskjell på 2 og 3 barn. (og det enda vi har stor aldersforskjell mellom 2 og 3)

Jeg er så enig. Det var der den virkelig store overgangen var.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:34   #46
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er et strålende forslag! Og skulle ikke far ønske å ta ut permisjon får han sjølsagt la det være, på samme måte som at foreldrepar kan velge å takke nei til permisjonen og heller jobbe. Skulle det komme negative reaksjoner fra omgivelsene i forhold til dette må man ærlig talt være voksen nok til å forsvare det valget mn har tatt.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være mye mer vanskelig å ta ut permisjon for en mannlig sjølstendig næringsdrivende enn det er for en kvinnelig.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:50   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være mye mer vanskelig å ta ut permisjon for en mannlig sjølstendig næringsdrivende enn det er for en kvinnelig.

Fordi han ikke kan gjøre husarbeid, skjønner du vel!

Gammel 25-02-07, 21:45   #48
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er et fabelaktig forslag: akkurat noe slikt jeg har etterlyst de fem siste årene. Genialt for fremming av likestilling i arbeidslivet, genialt for fremming av likestilling i familien og ingen ulemper i forhold til dagens ordning.

Olfiga: veldig mange kvinner som er selvstendige næringsdrivende klarer fint å ta ut mer enn 40 uker permisjon. Jeg er helt sikker på at veldig mange menn ville klare det samme om de ønsket det. Hvis de ikke vil, eller ikke kan, så er det jo bare å la det være: familien taper ingen ting i forhold til dagens løsning.

Og at menn ikke skulle kunne gjøre husarbeid når de er hjemme i 3,5 måned på heltid?! Det får da være måte på å undervurdere folk. Ærlig talt! Menn flest er da ikke idioter heller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:29   #49
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Fordi han ikke kan gjøre husarbeid, skjønner du vel!

Sjølsagt ...

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:43   #50
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Det lurer jeg også på. Det er jo helt vanlig og akseptert at menn som driver selvstendig ikke tar ut perm. Samtidig kjenner jeg flere kvinner som er selvstendig næringsdrivende. Ikke bare tar de ut perm, men de ordner seg med hjemmekontor og jobber gjerne litt redusert stilling i noen år, og begrunner det med at de jo bestemmer arbeidstiden selv. Det kan virke som om mange kvinner mener at sin egen jobb er mindre viktig enn mannen sin.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 23:08   #51
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Ser jo for meg at det hadde vært kjekt ja, men neppe gjennomførbart her i huset. Mannen jobber offshore og når han har sin permisjon er den ferdig på 2 uker, men med "friperiodene" blir det 9 uker hjemme. Men tviler vel på at han kan få tre friperioder.

Såklart han kan få permisjon fra jobben offshore! Jeg kjenner ihvertfall pappaer som har fått til det, så dette er det bare å ta opp med personalavdelingen.

Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 23:27   #52
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det lurer jeg også på. Det er jo helt vanlig og akseptert at menn som driver selvstendig ikke tar ut perm. Samtidig kjenner jeg flere kvinner som er selvstendig næringsdrivende. Ikke bare tar de ut perm, men de ordner seg med hjemmekontor og jobber gjerne litt redusert stilling i noen år, og begrunner det med at de jo bestemmer arbeidstiden selv. Det kan virke som om mange kvinner mener at sin egen jobb er mindre viktig enn mannen sin.

Bare a propos, jeg skulle innom favorittkeramikkunstneren min her om dagen, ganske lenge siden sist. Lappen på døren lød: "Jeg er i svangerskapspermisjon, tilbake i desember :streket over: juni."

Jovisst går det an!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38.