Sv: Går du på sirkus? Hva med dyreparker?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg synes det er vanskelig å vurdere. Jeg har i utgangspunktet ikke mer mot at man holder elefanter enn at man holder kyr for å si det slik. Det største problemet med elefanter i sirkus er: - Artistene kommer ofte fra land hvor hard dressur av dyrene er tillatt.
- De krysser landegrensene og byene slik at det ikke er så lett å ta tak i problemet.
- Det er problemer i forhold til bevegelsesfrihet i forhold til areal.
Men jeg synes ikke det er et prinsippielt problem med å sirkus. Det at noen mishandler dyr er et spesifikt problem og ikke et prinsippielt etisk problem etter mitt sjønn. Dyremishandling foregår over hele linja. Fra akvariefisk, kyr, hunder, sauer, elefanter og krokodiller.
Men sirkus er jo en "luksusting" - hvis man er usikker er det jo bare å holde seg unna. Dyreparker synes jeg er verre. Nettopp på grunn av aspektet med vernete dyrearter. Jeg har vært på en sirkusforestilling og 2 dyreparker i løpet av de fem siste årene. Jeg har også vært i Polar Zoo for ca. 10(?) år siden.
En av dyreparkene var - etter mitt sjønn - trasig, men en god det av dyrene så ut til å trives alikevel. Sirkusdyrene så heller ikke ut til å vantrives. Men i den siste dyreparken - som forresten var flott tilrettelagt for dyrene mtp areal, beplantning, mulighet for å trekke seg tilbake etc, så jeg isbjørner som hadde helt tydelige problemer. De hadde typisk repetiv adferd - som er et kjennetrekk ved problemer med dyrehold. Og det er ikke så merkelig. Isbjørn er verdens største landrovdyr, med en ekstremt stort territorie. Rovdyr er også generelt sett verre å ha i fangenskap enn plantespisere. I den ene dyreparken opplevde jeg zebra som kom å spiste av hånden til folk (nå skal det selvfølgelig sies at tigrene ikke hadde den muligheten). Problemet er selvfølgelig: Hva skal gjøres med isbjørner hvis vi ikke skal ha de i fangenskap? Skal de bare dø ut?
Jeg for min private del har landet på at alle former for husdyrhold er OK så lenge dyrene har det bra. Problemet med dyreparker og sirkus er at man kan ikke vite om dyrene har det bra før man har sett etter ...
Skal vi se, skal vi se.
Ja, nå snakker vi om dyreplageri. Hva er så dyreplageri? Dyrevernalliansen mener dyrenes interesser bør være avgjørende. Er det unaturlig for ei ku å beite på et åpent, men inngjerdet, område? Eller for høna å spankulere ute på gårdsplassen? Så hvis vi skal se på dyrets interesse, kan vi altså konkludere med at det er dyreplageri å fjerne dyret fra dets naturlige element, og tvinge det til å leve på en sånn måte at det bare ivaretar menneskets interesse. Det synes jeg er en grei definisjon.
Du vet kanskje ikke hvor mange døgn i året sirkuset er på flyttefot? Hvor mye albuerom betyr det for elefanten, tror du? Hvor mange timer står de lenket og hvor mange piskeslag er nødvendig for at mennesket skal bli flokklederen? Elefanten er nemlig et flokkdyr og avhengig av å bevege seg.
Selvsagt eksisterer det dyremishandling innen dyrehold i de private hjem også, men det er vel ingen som samtykker til det? Og det gjør vel ikke sirkus mer riktig?
Når det gjelder dyreparker, er flere av disse basert på dyr som ikke kan (over)leve i det fri.
|