Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?
Jeg syns det burde være slik at ventetiden på legevakten ikke er til stor belastning for den som er syk. Her om dagen satt vi og ventet i 2,5-3 timer, og da var det mange som var veldig syke i venterommet. Det var svært fullt der også, så folk satt på gulvet bortetter.
Skikkelig kjipt når vi kom inn og så at årsaken var at to sterkt rusede personer drev og sloss og blødde i korridoren bak der. To politimenn prøvde å holde dem fra hverandre, men de hylte og heiet og det var blod på gulvet. Det var i grunnen ganske dramatisk. Det er ikke så morsomt når man kommer med barn inn der.
Jeg har også opplevd å vente på legevakten med Vesla fra halv åtte om kvelden til halv ett om natten. Hun hadde alle symptomer på skarlagensfeber. Dette var søndagskveld og symptomene hadde bare seget på i løpet av helgen. Feberen hadde vært høy i flere dager. Jeg er fortsatt sint og opprørt over legen som sendte oss hjem med beskjed om at det bare var en forkjølelse siden hun ikke flasset i hendene. Vi prøvde å si vi hadde lest at flassingen kom senere i sykdomsforløpet og han bare himlet med øynene av oss. Flassingen kom nøyaktig en uke etter feberen hadde gitt seg, akkurat som det sto i alle legebøkene, på nettet og som fastlegen kunne opplyse oss om da vi fikk konstatert skarlagensfeber hos han dagen etter. Etter fem timers venting med en to-åring med 40 i feber så syns jeg vi kunne fått en skikkelig undersøkelse, han tok ikke strep-test engang. Da klaget vi høylytt i ettertid, og vi ble hørt og forstått av det øvrige personalet på legevakten.
Når det er sagt, så må jeg si at vi har fått god hjelp der de gangen det har vært ille ute med noen. Når det virkelig er alvorlig og bortimot livstruende så har det vært full aksjon så fort vi har satt bena innenfor døren. Så det er ikke bare negativt.
|