Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Smør eller margarin, and why?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-11, 22:40   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smør eller margarin, and why?

Og blodkarene våre har vel det ofte bedre med sunne margariner (dvs ikke palmeolje) enn smør, eller har jeg feil her?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 22:41   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg tenker som så: det som ble spist for 190 år siden kan ikke være farlig for kroppen.

Hvorfor i all verden ikke? Tror du ikke at folk på 1800-tallet spiste noe som var usunt? Det tror jeg var det pussigste argumentet jeg har hørt på en stund.

Gammel 13-01-11, 22:42   #23
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg tenker som så: det som ble spist for 190 år siden kan ikke være farlig for kroppen.

Hva? Nå skulle jeg virkelig ønske at tonefall kom litt frem. For om Skilpadda hadde skrevet det der så hadde jeg ledd godt og dultet. Men om du tror på alvor at folk før i tiden ikke spiste eller drakk usunne ting så blir jeg stum.

Gammel 13-01-11, 22:43   #24
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe, Skilpadda svarte også i mellomtiden, det gjorde at kommentaren min ble litt rar.

Gammel 13-01-11, 22:46   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hehe. Det verste er at det gjør vi alle som har meninger om det. Det er som at katolikker og protestanter skal diskutere nattverd.

Klarer bare ikke holde fingrene av fatet.

Gammel 13-01-11, 22:47   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hehe. Det verste er at det gjør vi alle som har meninger om det. Det er som at katolikker og protestanter skal diskutere nattverd.

Klarer bare ikke holde fingrene av fatet.

By the way; jeg leser en bokserie fra 1800-tallet nå. Makan til usunt kosthold skal man jammen lete lenge etter, håhåå!

Gammel 13-01-11, 23:09   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Iset: Forklar meg forskjellen på en margarinfabrikk og en smørfabrikk, for den forstår jeg ikke helt, altså.

(En ting JEG er skeptisk til med smøremargarin er ikke fettet, men rett og slett lengden på innholdsfortegnelsen. Det virker ikke riktig at det trengs SÅ mye greier oppi der)

Gammel 13-01-11, 23:11   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og forresten: Kufabrikken også. Altså selve melkeproduksjonen, med merkverdig for og mye båstid. Ikke bare gress og blomster og den slags der heller, altså!

Gammel 13-01-11, 23:14   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.softflora.no/voksen/fakta

Denne reklamen ligger øverst på siden her. Så for å avslutte denne diskusjonen en gang for alle, så limer jeg den inn her.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 23:15   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Iset: Forklar meg forskjellen på en margarinfabrikk og en smørfabrikk, for den forstår jeg ikke helt, altså.

(En ting JEG er skeptisk til med smøremargarin er ikke fettet, men rett og slett lengden på innholdsfortegnelsen. Det virker ikke riktig at det trengs SÅ mye greier oppi der)

Du svarte på det selv. Det er graden av hvor bearbeidet det er, egentlig. Altså at det er tilsatt så mye rart. Smør er tilsatt salt og that's it. Margarin har jo en innholdsfortegnelse from hell. I tillegg får folk i seg for mye omega 6, noe margarin bare bidrar enda mer til.

Gammel 13-01-11, 23:16   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men det er jo sammensetningene av fett dere viser til?

Gammel 13-01-11, 23:18   #32
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

I tillegg får folk i seg for mye omega 6, noe margarin bare bidrar enda mer til.

DET er helt sant! Forholdet mellom omega 3 og 6 er helt skjevt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 23:21   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Men det er jo sammensetningene av fett dere viser til?

Ja, jeg mener fettet i margarin ikke er bra da det er oppvarmet og bearbeidet. I Møllers tran, feks, er det flerumettede fettet så bearbeidet at de naturlige vitaminene er ødelagt og må tilsettes på nytt etterpå (syntetiske). Det har jeg fra Møllers selv, altså (jeg var litt på høgget da jeg jobbet i helsekosten og fikk en representant fra Møllers ned til Stavanger for å diskutere tran. ). Jeg er som sagt ingen ekspert, men jeg foretrekker smør da jeg mener det er mest naturlig og inneholder sunnere fett, naturlig fett.

Gammel 13-01-11, 23:21   #34
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og forresten: Kufabrikken også. Altså selve melkeproduksjonen, med merkverdig for og mye båstid. Ikke bare gress og blomster og den slags der heller, altså!

Hæ?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 23:27   #35
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det man skal unngå er i hvert fall palmeolje, det er et direkte usunt fett, men det brukes mye da det er rimelig og holder seg lenge. Men om jeg ikke er helt feil ute så brukes vel dette lite i margariner, men mer i tacoskjell, kjeks og andre slike produkter.

Jeg har en sterk mistanke om at det er palmeolje i Vita hjertegod. Og derfor har jeg mildt sagt ikke sansen for det merket i det hele tatt. Gir seg ut for å være så sunt, og så inneholder det palmeolje. :fnys:

I innholdsfortegnelsen står det vegetabilsk fett, det betyr i de fleste tilfeller palmeolje. Det er opplest og vedtatt at palmeolje er nesten like skadelig som transfett, og derfor skjuler produsentene som regel at produktet inneholder palmeolje og skriver vegetabilsk fett i stedet. Det er direkte villedende. Hvorfor skulle vita hjertegod ellers skrive at margarin inneholder solsikkeolje, raspolje og vegetabilsk fett? De to første oljene er da vitterligen også vegetabilske, men de er sunne og skal framheves. :fnys:

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 23:29   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hvorfor er palmeolje like skadelig som transfett, egentlig?

Gammel 13-01-11, 23:32   #37
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg har en sterk mistanke om at det er palmeolje i Vita hjertegod. Og derfor har jeg mildt sagt ikke sansen for det merket i det hele tatt. Gir seg ut for å være så sunt, og så inneholder det palmeolje. :fnys:

I innholdsfortegnelsen står det vegetabilsk fett, det betyr i de fleste tilfeller palmeolje. Det er opplest og vedtatt at palmeolje er nesten like skadelig som transfett, og derfor skjuler produsentene som regel at produktet inneholder palmeolje og skriver vegetabilsk fett i stedet. Det er direkte villedende. Hvorfor skulle vita hjertegod ellers skrive at margarin inneholder solsikkeolje, raspolje og vegetabilsk fett? De to første oljene er da vitterligen også vegetabilske, men de er sunne og skal framheves. :fnys:

Ja, når det står vegetabilsk olje så er det som regel palmeolje.

Poly:

Sitat:

Palmeolje, som blir brukt stadig oftere i ferdigmat, er et klart unntak. Denne oljen øker kolesterolkonsentrasjonen i blodet, og er dermed ugunstig for både barn og voksne.

- Fettsyresammensetningen i palmeolje gir en sterk økning av det uheldige LDL-kolesterolet. Det finnes mange andre og sunnere alternativer som produsentene kan bruke framfor denne, sier professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon

Og så kutter de ned skog for å komme til og så dør masse dyr som orangutanger.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 23:33   #38
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor er palmeolje like skadelig som transfett, egentlig?

Det øker det farlige kolesterolet. Produksjonen av plameolje foregår dessuten ofte på uetiske og miljøskadelige måter, så det er også en grunn for meg for å unngå det.

Du kan lese litt her, fant linken etter en kjapp googling. http://forbrukerportalen.no/Artikler...kropp_og_klode

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 23:52   #39
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Takk, elinM og Pelen! Det var faktaene sine! (Jeg har hørt påstanden før, men liker ikke i si det videre hvis jeg ikke vet hvorfor).

Gammel 14-01-11, 00:12   #40
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje ikke så veldig overraskende er jeg enig med Esme og Polyanna. Jeg liker også best smaken av smør, men mener plantelivet er sunnere enn melkefett. Men så lite smør vi bruker så er det uansett ikke noe problem sånn ernæringsmessig. Mat stekes stort sett uten fett, og når jeg bruker fett velger jeg stort sett planteoljer. Lager jeg saus bruker jeg smør, til brød har vi brukt margarin eller 50/50-varianter (det finnes typer som inneholder lite og ingenting annet enn planteoljer). Men vi har etter hvert mer eller mindre kuttet ut å ha noe på brødet, siden vi forsøker å redusere fettet, etter å ha funnet ut at vi får i oss nok av det som det er.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:32.