Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 15:59   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

I tillegg til at det er nedlatende, så høres det utrolig snålt ut da, å si at man har hatt besøk av vaskeengelen. Jeg får litt Fjordland-reklame-vibber. Tannfeen, Ole Lukkeøye og vaskeengelen.

Bruker du aldri de andre ordene der heller? Jeg kan godt finne på å referere til tannfeen og Ole Lukkøye hvis det faller seg sånn og jeg synes det er morsomt i sammenhengen.

Gammel 11-01-11, 16:01   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Bruker du aldri de andre ordene der heller? Jeg kan godt finne på å referere til tannfeen og Ole Lukkøye hvis det faller seg sånn og jeg synes det er morsomt i sammenhengen.

Ja. Context is usually everything.

(Se, nå fant jeg på et nytt ordtak, så da kan jeg gå hjem for dagen.)

Gammel 11-01-11, 16:01   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men jeg bruker dem ikke om mennesker. (Ole Klemmetsen er unntaket, men det har ikke jeg funnet på.)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:03   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men jeg bruker dem ikke om mennesker. (Ole Klemmetsen er unntaket, men det har ikke jeg funnet på.)

Ah, så hos dere er det faktisk tannfeen som kommer og henter tennene.

Gammel 11-01-11, 16:13   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, så hos dere er det faktisk tannfeen som kommer og henter tennene.

Betyr dette at dere med vaskehjelp faktisk tror de er engler som kommer rundt og vasker?

Gammel 11-01-11, 16:18   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Betyr dette at dere med vaskehjelp faktisk tror de er engler som kommer rundt og vasker?

Den kom litt feil ut.

:lang dag:

Gammel 11-01-11, 16:28   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg kunne sikkert brukt det om jeg våknet en morgen og det plutselig var pent og rent her.

Men jeg er ikke ening at man ikke kan si til noen at de er en engel, altså, sånn generelt sett, og blir litt overraske over å lese at noen (husker ikke hvem) ble fornærmet(?) over å ha blitt fortalt at man gjorde en vikti jobb som vaskehjelp. Man trenger jo ikke å ta alt opp i verste mening, det er jo mulig at personen bare hadde lyst til å si noe hyggelig til en og vise at h*n satte pris på jobben som ble gjort. Jeg kan finne på å si til barnevakten vår at hun er en engel når hun stille opp på timers varsel, uten at det ermet forsøk på å degradere jobben hun gjør. Men jeg kaller henne ikke barnevaktengelen vår, altså.

Det var meg som sa det, og hvis jeg bare hadde hørt noe slikt én gang, hadde det vært uproblematisk, men det ble sagt slike ting ofte. Som i: gjerne flere ganger i uka, og gjerne fra de samme folkene, gang på gang.

Det er trenden i det som gjør det irriterende og som, for meg, viser at mange har helt spesielle holdninger til renholdere. Som sagt, hvem ville fortalt en rørlegger eller barnehagepedagog at "jobben du gjør er jammen viktig" som et kompliment? Det er jo aldeles opplagt, så når folk til stadighet fortalte meg at jobben jeg gjorde var viktig, føltes det som det de egentlig sa var "jobben du gjør har ingen status, men den er veldig viktig, så derfor understreker jeg at den er viktig, slik at du skal skjønne at jeg verdsetter deg selv om du har et absolutt lavstatusyrke".

Jeg tror selvsagt ikke at noen tenker slik bevisst, men at holdningene ligger der underbevisst er jeg ikke et sekund i tvil om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:22   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Omtrent like mye som jeg tror på at det faktisk er tannfeen som kommer og henter tenner.

Neida, jeg kaller ikke meg selv eller mannen for tannfe, og jeg kaller jo ikke vaskehjelpen vår for engel heller. Men noen ganger, hvis jeg synes det er morsomt der og da, så kan jeg si at "i går viste det seg at tannfeen gir hele 40 kroner for en hjørnetann" i stedet for "i går ga jeg Poden 40 kroner for en hjørnetann". Eller jeg kan si at "i dag har vaskeengelen vært her" i stedet for "i dag har vaskehjelpen vært her". Begge deler er spøkefulle uttrykksmåter som (i mine øyne) helt klart kan brukes både morsomt og teit. Context is everything. (Men jeg innser jo, når sånne tråder som denne dukker opp, at "vaskeengel" er blitt såpass vanlig og forslitt at det knapt kan være morsomt lenger. Så jeg kommer antagelig ikke til å si det mer rent privat engang.)

Gammel 11-01-11, 16:28   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Context is everything.

Context is usually everything. Det kommer an på nemlig.

(og hvorfor sitter jeg her ennå? Lord give me a backbone so's I can hop home eller noe.)

Gammel 11-01-11, 16:29   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Context is usually everything. Det kommer an på nemlig.

: oversetterhumor :

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:03   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jo, men jeg bruker dem ikke om mennesker.

Men hva kaller du tannlegen din og privaturboen din da?

(Sorry, jeg har kommet over i fjasemodus.)

Gammel 11-01-11, 18:58   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det verste jeg visste som sykepleier var å bli omtalt som engel. Toppen av kransekaka var når gamle menn sang Jag Trodde Änglarna Fanns.

(Kilde: youtube.com)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:01   #13
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det verste jeg visste som sykepleier var å bli omtalt som engel. Toppen av kransekaka var når gamle menn sang Jag Trodde Änglarna Fanns.

Ja, da får man virkelig lyst til å synke gjennom et hull i gulvet.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:17   #14
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Nåh.
Jeg har ved flere anledninger omtalt de ansatte på føden og barsel på Hammerfest Sykehus som "de hvitkledde englene".
Rett og slett fordi jeg fikk en fantastisk behandling og uvurdelig hjelp rundt eldstemanns noe dramatiske fødsel og første leveuke.
Jeg har aldri ment det patroniserende.

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Å pokker ja - jeg har sikkert blitt oppfattet patroniserende som bare juling hver gang jeg har omtalt legene, og sykepleierene, som faktisk har reddet livet på sønnen min to ganger, for de hvitkledte englene.

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

både tone og kontekst er avgjørende for hvorvidt jeg oppfatter det som genuin takknemlighet, eller et patroniserende klapp på hodet.

Men i slike tilfeller er det jo ikke tvil om at det sies i takknemlighet, og ingen blir vel fornærmet over å bli kalt en engel i en slik sammenheng. Det er mer den generelle omtalen av yrkesgruppen min som engler, eller å bli møtt av pasienten om morgenen, med uttrykk som "der kommer engelen min, jo!", når man kommer med vaskevannsfatet.
Jeg synes også det er en forskjell på generelt å omtale vaskehjelpen som "vaskeengelen min" og å si "å tusen takk, du er en engel!" den ene gangen hun omrokkerer på programmet sitt for å hjelpe til når man har ekstra behov for det. See?

Vanskelig å forklare, kjenner jeg. Men det var ikke meningen å tråkke noen på tærne her.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:59.