|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?
Ja det er rett det også. Men der og da var lege det første vi tenkte på. I følge de vi snakket med og det vi kunne se så var det så tydelig hva som hadde skjedd samt vedkommendes sykehistorie og alder. De ba oss derfor vente på lege først. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Jeg har bare ringt nødnummeret en gang privat, og det var da vi fant en forvirret mann tynnkledd ute i mange kuldegrader, midt på natta. Da han la seg for å sove i en snøskavl var det på tide å ringe. Politiet hentet ham i løpet av 15 minutter.
|
|
|
|
#23 |
|
Textrovert
|
Politet ble i alle fall koblet inn da hjemmehjelpen fant pappa død i leiligheten.
|
|
|
#24 |
|
X First Lady
Ja men dette var litt annerledes med tanke på denne personens bakgrunn samt at legen vurderte at politi ikke var nødvendig. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
X First Lady
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Er man i tvil, ringer man nødnummeret. Å ringe hvis man f.eks. er i Divines tilstand kan aldri bli misbruk av nødnummeret. Selv om det nå viste seg å være luftsmerter og at en promp var alt som skulle til, tar man opp telefonen og ringer når man er oppriktig bekymret, evt. bare usikker på hva som er riktig å gjøre i en situasjon. Vi opplever oftere og oftere ungdom og barn som ringer bare for å prate. Som har det vondt, som ikke vil hjem, og som vandrer gatelangs og bare har nødnummerene memorert. Det er ikke nød i ordets rette forstand, men 113 blir likevel veldig riktig.
Tja. Når er personen død, da? Det er ikke alltid legfolk er så flinke til å bedømme sånt selv, så 113 er absolutt idéelt i første omgang, med mindre det ikke er noen tvil om at vedkommende er død, og har vært det en stund (stiv, kald under dyna, lukt, hode adskilt fra kropp osv.). Er man usikker på hvor lenge personen har vært død, ringer man 113, og da får man en rekke spørsmål som skal gjøre operatøren sikker på om det skal startes gjenopplivning eller ikke.
|
|
|
#27 |
|
X First Lady
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Her var vi sikker på at vedkommende ikke levde. Og etter div spm fra nødtlf så ble vi enige om å vente på legevaktlegen. Vi rørte ingenting og lot vedkommende ligge slik han lå til legen ankom. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?02800 ringer jeg stadig vekk. Har det på speed-dial, omtrentlig.
“Though she be but little, she is fierce!” - Shakespeare Sist redigert av Ru : 11-01-11 kl 15:51. Årsak: Eh, ringe rett telefonnummer om ikke annet?! |
|
|
|
|
|
#29 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Har ringt nødnumeret til politiet noen ganger, en gang ved husbråk da vi ble hentet av en fortvilet nabodame som ikke klarte å roe kranglefantene, og da jeg ikke klarte å fysisk stoppe den ene mannen fra å gå løs på en annen med div uegnede "våpen" fant jeg det tryggest å ringe igjen selv om denne damen hadde ringt en halvtime tidligere uten at noen hadde kommet. Måtte også be dem sende ambulanse for å fikse mannen som lå med dype kutt i hodet, og da videreformidlet de det så jeg heldigvis ikke trengte å ringe flere. (Skulle bare mangle.)
|
|
|
#30 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Jeg har alltid tenkt at det nesten må stå om liv før man bruker et nødnummer.
|
|
|
#31 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Jeg følte meg forresten som en fjått og idjått den gangen Knottentotten skulle til verden. Vannet gikk, hodet var ikke festet og den gang var rutinen ved KK at man skulle legge seg ned og ringe etter ambulanse.
|
|
|
#32 |
|
Borte
|
I så fall ringer du politiet når det brenner og brannvesenet når noen bryter seg inn. Men de setter jo over da, så det går bra.
|
|
|
#33 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?@mamaria: Vi ringte brannvesenet i fjor var det vel? Det veltet røyk og flammer opp av et boligfelt på andre siden av dalen for oss, og det så ut som om flammene hadde gått gjennom taket. Selv min mann som har jobbet som brannmann trodde det brant.
|
|
|
#34 |
|
Protonterapeut
|
|
|
|
#35 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Det kommer nok litt an på hvor jeg er. Siden vi bor sentralt i Oslo så ringer jeg ofte til legevakta direkte, når det gjelder sykdom.
|
|
|
#36 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Jeg har ringt nød nummer 3 ganger tror jeg, gubben alle gangen. 2 av gangen hadde han fått kjeven ut av ledd og den hadde låst seg. Da trenger han hjelp, for han får verken svelget,snakket eller pustet ordentlig. De kom ikke noen av gangen, for de mente han kunne ta taxi ned til legevakt. Synd for drosjen, for han spydde i bilen. Supert det... Og begge de gangene med kjeven har han blitt kjørt i ambulanse til neste sykehus, fordi dem ikke har fikset å sette kjeven på plass på vår legevakt. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Jeg har ringt AMK en gang. Det var da minsten hadde sterke feberkramper og ikke våknet igjen (vi fikk ikke vekket han etter at han sluttet å krampe). |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Spinnoff: Når er det ok å ringe nødnumre?Jeg har brukt nødnummer to ganger.
|
|
|
|
#39 |
|
Ringskrømt
|
Hvorfor var du flau? Fordi de var så mange?
Når mannen din allerede var på bena er det veldig riktig å prøve og overtale pårørende til å støtte, og kjøre på legevakta selv, nettopp for å ha ressurser tilgjengelig til sånt du skriver om under her:
|
|
|
#40 |
|
Ringskrømt
|
Hadde det eksistert døgnåpne barnehager hadde hun kanskje ikke gjort det.
|
![]() |
|
|