Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Utfordring - allergivennlig mat til mange

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-11, 18:23   #21
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Utfordring - allergivennlig mat til mange

Jeg har maaaange oppskrifter men filen er for stor til å legges ut her.

Men vist du ser her:
http://www.plener.no/kokebok.htm

90% av oppskriftene er uten fisk, sitrus.

ALLE er uten gluten, melk og eple

1 eller 2 oppskrift inneholder mandelmel, men som erstatning kan du bruke rismel.

Noen inneholder svin (foliebakt indrefilet eks..) men det er mye kylling og okse.

Noen inneholder limesaft/skall. Det kan du bare kutte ut (utenom i lime marinert kylling da..). Men når det bare er 1 ss lime saft eller limeskall dropper du det bare.

Jeg tålte lime når jeg laget filene men måtte etterhvert stoppe å bruke det så jeg har prøvd de fleste uten lime og det går helt fint.

Noen få inneholder egg, disse er hovedsaklig i del 3. Tror det er 2-3 stk i de andre delene.

Del 3 sine oppskrifter er tilpasset SCD (et ksothold hvor man unngår all form for stivelse i form av sammensatte karbohydrater). Her er det en del oppskrifter med egg så de styrer du unna

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 18:29   #22
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Del 3 sine oppskrifter er tilpasset SCD (et ksothold hvor man unngår all form for stivelse i form av sammensatte karbohydrater). Her er det en del oppskrifter med egg så de styrer du unna

Takk !!!
Hvordan er det med kokos og nøtter for deg forresten?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 19:34   #23
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Takk !!!
Hvordan er det med kokos og nøtter for deg forresten?

Kokos er OK men nøtter inneholder alt for mye oxalater.

Regner med du har sett www.scdandme.com?
Er den del oppskrifter der og uten sitrus, fisk, svin..

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 01:25   #24
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo mye godt å velge i, men jeg tror jeg ville serverte Boef Bourguignon med noen gode grønne grønnsaker til (aspargesbønner, sautert spinat e.l.

Til dessert ville jeg lagdt en anretning av noen friske frukter, f. eks mango og ananas, en rød sorbet og en varm sjokoladedip til.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 14:48   #25
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det én person som ikke kan spise alt dette, eller er det én nabo som er muslim, én med cøliaki og to som ikke tåler egg og melk?

For hbis det er det siste, hadde jeg ikke nølt med å lage ulike ting til de enkelte.

Dere som er muslimer/vegetarianere/allergikere: ville dere ansett meg for å være mindre gjestfri da? Gitt akkurat denne situasjonen altså? (Hvis det er bare én person å ta hensyn til, ville vedkommende normalt ha kunnet spise alt på bordet.)

Jeg selv er vegetarianer ville ikke ha problemer med at det fantes mat jeg ikke kunne spise. Det som kan vaere problemer er at ikke alle tenker over mathygiene. Feks paa grillfest med spesialgrillede groennsaker til meg, spiser jeg de ikke dersom de ligger paa severingsfat sammen med kjoettsjyog biff.

Og jeg har begynnt aa lage all mat glutenfri naar jeg har coeliakere paa besoek. Spesielt mange har for vane aa bruke samme kakespake paa ulike kaker, og da er den glutenfrie kaken blitt forurenset. Syns det virkere bedre enn aa maatte passe paa gjestene mine, aa maatte kommentere paa mathygiene syns jeg tar stemningen ned til et lavmaal.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:26.