Sv: Hvordan få lest mer - en tråd om lesevaner
@Cuyahoga: Jeg ser godt den, men samtidig er det jo bare øvelse som kan gjøre at man øver opp den språksansen som du merker at du savner. 
Da jeg tok tysk grunnfag for mange, mange år siden leste vi blant annet Homo Faber av Max Frisch. Den hadde jeg lest tidligere, på norsk, og likt veldig godt. Det var en god del mer krevende å lese den på tysk, og jeg måtte blant annet slå opp en god del ord. Men da jeg satte meg ned med den norske oversettelsen parallelt med originalen, kunne jeg ikke begripe at jeg noen gang hadde likt boken i oversettelse - den var jo så utrolig mye bedre på tysk! Selv om altså tysken min var langt under f.eks. engelsken min, og jeg var en mye mindre "øvet" leser på tysk.
Man mister selvsagt en del ved å lese bøker på språk man ikke behersker helt. Men man mister ganske mye ved å lese oversettelser også. Og hvis man tar med i beregningen hvor mye man lærer ved å lese på fremmedspråk, og hvor mye mer man dermed får ut av fremtidige leseopplevelser, så synes jeg det er et enkelt regnskap å vurdere.