Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp - waldorfsalat!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-10, 23:05   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - waldorfsalat!

Men i blandinga eller oppå?

*noldus*

Gammel 30-12-10, 23:05   #22
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Steinfrie druer som deles i to ja. Helst en blanding av grønne og røde. I blandingen. Også noen oppå tilslutt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:06   #23
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppi salaten. Det du klasker på toppen av salaten er bare til pynt og aldeles valgfritt. Ingenting. Random nøtter eller druer. Eller selleri, kål, druer og valnøtter formet som et smilefjes.

Gammel 30-12-10, 23:12   #24
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det skal selvsagt være steinfrie druer uten skall. Noe annet hadde da tatt seg ut. Katta kommer da fra et møblert hjem.

Det er bare å sette i gang å skrelle druer Katta. Det tar ikke så mange timer.

Deretter må du skrelle valnøttene, men det vet du jo allerede.

*fjaser*

Møblert hjem? Nuvel. Ikke gått husmorskolen i hvertfall.

*fjaser jeg også*

Gammel 30-12-10, 23:12   #25
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Oppi salaten. Det du klasker på toppen av salaten er bare til pynt og aldeles valgfritt. Ingenting. Random nøtter eller druer. Eller selleri, kål, druer og valnøtter formet som et smilefjes.

Skal da ikke ha kål i wardorfsalat?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:15   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

NÅ så jeg kålen. Men i følge en annen tråd er kål viktige nyttårsgreier.

Gammel 30-12-10, 23:29   #27
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

KÅL?

Jeg skal lage waldorfsalat til 10 storspiste mennesker i morgen.

Tror dere det holder med 1 liter fløte, 10-13 epler (blander røde og grønne, røde gir jo litt farge også), 7-8 stangselleri, 3 pakker druer og 3-4 bokser ananas??? og majones.

Noe mer? Tenkte å ha valnøttene på toppen og kansje hakket sjokolade eller er det på fruktsalat?

Hvorfor tok jeg på meg denne jobben? :klask:

Gammel 30-12-10, 23:30   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Forresten kan jeg lage den nå eller må jeg lage den i morgen?

Gammel 30-12-10, 23:33   #29
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det du sier temmelig rett ut er at jeg ser ut som et velutstyrt fruktfat?

Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:33   #30
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er best samme dag. Jeg bruker grønne epler med skall, blå steinfrie druer delt i to, stangselleri og valnøtter. Bruker ikke majones siden jeg ikke liker det i noen form, men istedet en blanding av pisket kremfløte og rømme som smakes til med sitron, salt, pepper og litt sukker. Det er viktig at frukt og grønnsaker er sprø og fine og av god kvalitet. Jeg lagde en gang av litt slappe ingredienser (på en hytte uten tilgang på noe bedre) og det ble virkelig ikke det samme.

Hakket sjokolade på toppen vil jeg IKKE anbefale som kalkuntilbehør.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:35   #31
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

KÅL?

Jeg skal lage waldorfsalat til 10 storspiste mennesker i morgen.

Tror dere det holder med 1 liter fløte, 10-13 epler (blander røde og grønne, røde gir jo litt farge også), 7-8 stangselleri, 3 pakker druer og 3-4 bokser ananas??? og majones.

Noe mer? Tenkte å ha valnøttene på toppen og kansje hakket sjokolade eller er det på fruktsalat?

Hvorfor tok jeg på meg denne jobben? :klask:

Du kommer til å få altfor altfor mye tror jeg, men det finner du jo ut etterhvert. Noe av det høres ikke for mye ut, men fløte og druer høres alt for mye ut til 10 personer. Skal du virkelig bruke 1,5 kg druer? Det er jo 500 gram i hver pakke.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:36   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ok. Da ligger ingrediensene der til i morgen, så mikser jeg den da. Jeg må jo begynne med kalkunen også.

Gammel 30-12-10, 23:38   #33
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker bare valnøtt, stangselleri, druer og epler i vår waldorf. Ikke kål. Ikke ananas.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:38   #34
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er jo ganske kjapp å lage.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-10, 23:40   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg lurer på hva folk hadde sagt om jeg hadde laget waldorf uten krem, majones og seleri?

*kresen*

Gammel 30-12-10, 23:40   #36
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Du må vente til i morgen med å lage den, den taper seg veldig når den står over natten.

Gammel 30-12-10, 23:44   #37
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg lurer på hva folk hadde sagt om jeg hadde laget waldorf uten krem, majones og seleri?

Mmm, deilig fruktsalat!

Gammel 30-12-10, 23:45   #38
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Røde epler må det være, uten skall.
Og nøtter, selleri, ananas og mørke druer.
Jeg elsker waldorf, det er det aller, aller beste jeg vet.

Jeg lager alltid samme dag. Men i morgen har jeg ett problem. Vi gjorde om planene våre og reiser bort i stedet for å ha gjester her hjemme. Jeg lager waldorf og tar med, men jeg må lage en god ladning å ha her hjemme også for jeg har 4 kg kalkunbryst å steke første dag. Lønner det seg å vente med å lage min egen salat eller kan jeg lage den i morgen? Hvor lenge holder den i kjøleskapet?

Jeg la ut en tråd i sted og spurte men jeg ser ikke tråden så jeg tror ikke noen vil svare meg. :sutre:

Gammel 30-12-10, 23:46   #39
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Desperasjonen min ligger i at jeg har tenkt å ete kalkun og waldorf hele første dag, og andre dag, og helst litt tredje dag også. Dette får jeg bare en gang i året.

....og etter det starter slankinga.

Gammel 30-12-10, 23:48   #40
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

. Lønner det seg å vente med å lage min egen salat eller kan jeg lage den i morgen? Hvor lenge holder den i kjøleskapet?

Jeg ville laget den samme dagen. Det holder seg ikke så bra synes jeg. Og det går jo rimelig kjapt å lage den også, - om ikke annet, så får gjestene se på mens du lager den på tampen, det funker bra det også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.