|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den store kalkuntrådenEg tok min inn frå verandaen (-5 i dag, men i forregårs var det -20). Den står nå i kjøleskapet, men vurderer å sette den på gjesterommet, som er utan oppvarming. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
priiiima donna
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den store kalkuntrådenIngen som har oppskrift på verdens beste waldorfsalat (helst uten rømme)
![]() |
#164 |
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Den store kalkuntrådenHer er det forandring i planene og vi får gjester i morgen. Er det for sent å kjøpe kalkun nå? Kan den tine på benken til i morgen? Vil det gå bra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Den store kalkuntrådenDu får jo tak i fersk kalkun? Spør pent i nærmeste ferskvaredisk/slakter.
![]() |
#166 |
Søkende
![]() Sv: Den store kalkuntråden
Får ikke tak i fersk. Må den ligge i vann helt til i morgen? Kan ikke dette med kalkun. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
|
http://www.foreldreportalen.no/forum...frossen+kalkun
![]() |
#168 |
ej ikke møjkets heije
|
Den tiner fint på kjøkkenbenken til i morgen.
![]() |
![]() |
#169 |
Søkende
![]() Sv: Den store kalkuntrådenTusen takk for svar. Da skal jeg sett meg ned å lese tråden fra begynnelsen, så jeg er klar for den store kalkunstekingen i morgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Den store kalkuntrådenDa er nyttårsmiddagen fortært! Det blei så absolutt godt! To voksne og to barn blei meir enn godt nok mett på eit bryst |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
|
![]() Sv: Den store kalkuntrådenKalkunen ble en suksess her også i går! Fikk stappet urtesmør under skinnet etter tips fra Gordon Ramsay, og det funket veldig bra! Til hadde vi ovnsbakte mandelpoteter som først ble lett kokt, dampet og vendt i chili, hvitløk og safran og masse olje, rosenkål som ble lett dampet og surret i olje, ovnsbakte epler og svisker og appelsinsaus. Skulle vært appelsin- og chilisaus, men så hadde vi visst ikke chili. Den ble supergod uansett! Veldig fornøyd. Og vi har selvsagt masse kalkun igjen.
![]() |
#172 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den store kalkuntrådenHadde suksess med urtesmør under skinnet her og. Samtidig som vi gikk for 6 timer på 90 grader istedet for en mer intens steking på hardere varme. Møreste og saftigste fjærkre jeg noengang har smakt.
![]() |
#173 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() |
Hvor stor var kalkunen? (Steketermonmeteret gikk føyken |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
passer i nissedrakt
|
![]() Sv: Den store kalkuntrådenKalkunen vår ble jammen god i år den også. Og like mør og saftig i brystet som den pleier, heldigvis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Den var 4 kg. Men når du steker på så lav temp er du nesten garantert at den ikke blir overstekt. Kluet er å ha den i lenge nok. Den kunne sikkert stått en time til og det hadde ikke blitt så ulikt. Bikker du opp på 150 så er du mer avhenging av presisjon på tid.
![]() |
#176 |
Fraværende...til tider.
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Den store kalkuntrådenDa skal jeg prøve meg på kalkun for første gang på nyttårsaften. Vi er ikke mindre enn 12 voksne og 5 barn og jeg håper steken på 8,5 kg holder. Skal ta den ut av fryseren 2-3 dager i foveien og legge den i boden, tror det er ca 4 grader der, med en håndkle dynket i enten whisky eller sherry ( har ikke helt bestemt meg enda)
![]() |
#177 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Den store kalkuntrådenDenne må vel opp igjen? Har nettopp kjøpt inn fersk stangekalkun på 7,3 kg. Har aldri lagd fersk kalkun, faktisk, så det blir spennende. Skal legge den i apple-maple-brine på søndag morgen, evnt lørdag kveld, la den ligge i ca et døgn, og så steke med klementiner, epler og løk inni. Den skal serveres med makaronisalat, poteter, pastinakk, rosenkål og stuffingkuler. Til dessert skal vi ha caffe latte-ostekake med julekalenderkaramellsausen til.
![]() |
#178 |
|
![]() Sv: Den store kalkuntrådenSvosj, skal visst plutselig lage kalkun til fem-seks voksne og tre barn, så her må det friskes opp ja! Planen var å lage kalkunbryst, men nå blir det hel kalkun i år også, og det er jo mye mer stas.
![]() |
#179 |
Fraværende...til tider.
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Den store kalkuntrådenKalkunen ble satt til tining torsdag og jeg begynner med stell av den imorgen. 8,5 kg kalkunen!! Planen er å sette den i ovnen på 70 grader i ett døgn. Iflg mine eldre tanter skal den da unngå å bli tørr.
![]() |
#180 |
|
![]() Sv: Den store kalkuntrådenVår ble visst på 8 kilo.
![]() |
Emneord |
ertesalat, kalkun, stuffing, waldorfsalat |
|
|