Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-10, 15:26   #1
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Kanskje pusen din trenger en kjæreste? Ei vakker, ung (født på Halloween 2009), sterilisert, chipmerket, grå, leken, renslig, sosial, snill og kosete pusejente å være sammen med?

Vi må nok kvitte oss med Amipusen. Det er tung katteallergi blant nøkkelpersoner i familien vår, og nå blir vi MYE sammen når vi flytter.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 15:45   #2
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ser nå at jeg burde ha hoppet inn i tråden tidligere, siden jeg er fostermor for katter til FOD, og vet sikkert mer om omplassering enn de fleste her.

Det er ingen tvil om at katten må bort. En katt på 2 1/2 år er for gammel til at du får forandret atferden uten veldig stor innsats. Gjennom årene har jeg hatt katter i forskjellige aldre, med forskjellige utfordringer, og det skal veldig mye til å endre på etablert oppførsel hos en voksen katt. Og når man har små barn i huset, er det nesten umulig å kunne ta den tiden. Det er derfor jeg ytterst sjeldent tar imot de mest utfordrende kattene. Og FOD vet at jeg ikke tar imot katter som ikke går med barn. Det er ikke aktuelt.

Du kan snakke med FOD eller Dyrebeskyttelsen. Problemet er det at mye vanskeligere å omplassere katter som ikke går sammen med barn. Da kan katten risikere å bli boende der veldig lenge fordi FOD ikke avliver katter. Jeg vet ikke hva som er praksis hos Dyrebeskyttelsen. Og da tar den plassen fra en katt som faktisk har en fremtid foran seg.

Jeg ville forsøkt å omplassere katten til noen uten barn. Jeg tror ikke katten vil endre atferden så mye selv om den får gode utemuligheter. Den har lært seg at atferden er greit. Hvis det ikke går, da får du heller ta avlivingsdiskusjonen. Men katten må vekk, ja.

Jeg må forresten svare på noe Floksa nevnte. Det stemmer nok ikke at det er like høy returprosent alle steder. Jeg er ganske sikker på at FOD ikke får så mange katter i retur fordi de er fryktelig nøye på hvem som får adoptere. Og de vil nok ikke la en familie få en katt som er stemplet uegnet for familier.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 17:15   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Jeg må forresten svare på noe Floksa nevnte. Det stemmer nok ikke at det er like høy returprosent alle steder. Jeg er ganske sikker på at FOD ikke får så mange katter i retur fordi de er fryktelig nøye på hvem som får adoptere. Og de vil nok ikke la en familie få en katt som er stemplet uegnet for familier.

http://www.fod.no/viewPage.php?page=18

Jeg bladde bare gjennom de 6-7 første, 3 var retur katter.........

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.