Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julestress

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-10, 23:55   #21
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julestress

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Greia er jo selvfølgelig å ha det såpass rotete at når man har føyset unna på stuebordet så skinner barneøynene. Det skal jo bare være bittelitt ryddigere og renere enn til vanlig.

Samme linje her. Dessuten skal det være litt lunt i krokene når det er kaldt og hustrig. Ikke skrikende tomt.

Gammel 19-12-10, 00:16   #22
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Føler meg mye bedre mentalt med støtten og tipsene fra dere.
Takk skal dere ha, er ikke helt i form til å kommentere det dere har skrevet nå, men skal ta det med meg!

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 02:10   #23
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Samme linje her. Dessuten skal det være litt lunt i krokene når det er kaldt og hustrig. Ikke skrikende tomt.

Dette er viktig. Hybelkaniner isolerer godt!

Gammel 19-12-10, 02:12   #24
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som ikke er gjort idag blir ikke gjort... Bortsett fra å handle inn matvarer. Nå skal jeg senke skuldrene og kose meg med ungene og familien. Det blir som det blir - det viktigste er at man har det koselig sammen. Om det ligger noen kaniner her og der så får det heller være, ingen som ser de nå i vintermørket.

Gammel 19-12-10, 02:29   #25
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kunne hatt det som deg, men jeg velger å ikke stresse og se alt jeg ikke rekker. Jeg har senket lista lavt. Jeg har ryddet litt, vi vasker ikke mer enn vi må. Jeg har kjøpt inn blomster og tenner lys. Da blir det veldig koselig. Ungene får gaver. Etter å ha lest denne tråden har jeg innsett at gavekort til de det er vanskelig å kjøpe til er helt ok.

Det kommer flere juler, du kommer til å orke mer en annen jul. Fokuser på det koselige.

Gammel 19-12-10, 02:30   #26
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Føler meg mye bedre mentalt med støtten og tipsene fra dere.
Takk skal dere ha, er ikke helt i form til å kommentere det dere har skrevet nå, men skal ta det med meg!

Lurt prioritert!

Gammel 19-12-10, 10:40   #27
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk en åpenbaring her i fjor. Hvem er det jeg stresser for?? Barn legger ikke merke til om det er litt rotete, støv i krokene eller om huset "skinner". Og besøket vårt - mannens bror - legger såvisst ikke merke til det. Og mannen - vel hvis det er så viktig for ham så kan han egentlig gjøre det selv... Så da koker det ned til at det som er viktig å gjøre, er å passe på maten og kosen. Adventstida består av å tenne lys, sette fram clementiner og pepperkaker, se på adventsprogram. Så må juletreet fram og julemiddagen lages - men det hoder egentlig. Resten handler egentlig om å ha litt tid sammen.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 11:48   #28
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

................
.........
En viktig ting for meg har vært å si fra, høyt, til meg selv og andre som har forventninger. -I år har vi hatt det skrekkelig travelt på jobb, og vi er kjempeslitne. Derfor tar vi lettvintversjonen av jula. Mest mulig kos, minst mulig stress.
......................................'

Jeg kaller det ikke engang lettvint jul!
Sånn er jul og juleforberedelser hos oss.

Jeg har i mange år jobbet i varehandelen og det er tøfft før jul.
Etterhvert lærte jeg at alle gaver måtte være ferdig før 1.desember, baking var det ikke krefter til, julevask av huset var utopi og bortkastet bruk av krefter.

Etterhvert ble det bare kos som ble prioritert. Og hvile, sånn at mor orket å henge med utover julekvelden. Det har hendt at jeg bare har villet legge meg etter at vi har spist.

I år er jeg ute av slag, og gjør bare det jeg har lyst til. Når jeg hører den lille stemmen som sier "det burde du ha gjort!" blir jeg litt lei meg med en gang, men det går fort over!

Finn de tingene som er viktig for deg.
Er det å vaske matskapet, gjør det,
men gjør ikke alt det du tror alle andre gjør!!

Vi gjør mye mindre enn det ser ut til, men er flinke til å skule det med lys og tre røde puter i sofaen!

Gammel 19-12-10, 11:55   #29
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne hente frem dette førsteklasses Skilpadda-sitatet: "Ingen har noen gang ligget på dødsleiet og angret på at de ikke gjorde mer husarbeid da ungene var små".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 12:05   #30
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg elsker det skilpadda sitatet!

Til HI. Du er ikke alene.

Det er 19.desember, det er rot i hele huset. Badet er ikke vaskt på tre uker. Julepynten som ble hentet frem før desember står enda i eskene, god nedpakket. Adventstaken står fremme (med brukne lys) og det er ikke en eneste kakesort i hus som er bakt av meg. Jeg har mange gode grunner for at det er nettopp slik, men for å gjøre meg selv en stor tjeneste skal jeg IKKE forsvare meg. Det er som det er. Jeg har prioritert andre ting.

Kjenner jeg igjen følelsen av dårlig samvittighet overfor barna? JA.
Bryr jeg meg om hva andre tenker? Nei, heldigvis... (eller kanskje litt? )

Gammel 19-12-10, 18:44   #31
Svanhild
Aktiv

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Svanhild er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Dette er viktig. Hybelkaniner isolerer godt!

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 18:46   #32
Svanhild
Aktiv

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Svanhild er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg vil gjerne hente frem dette førsteklasses Skilpadda-sitatet: "Ingen har noen gang ligget på dødsleiet og angret på at de ikke gjorde mer husarbeid da ungene var små".

Knallbra!

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 18:48   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg finner ut alt som skal gjøres til jul og når det skal være ferdig. Når tidsfristen går ut så stryker jeg det punktet enten det er gjort eller ikke.

Det eneste som virkelig er viktig er pakker, godteri og gjerne et juletre hvis det passer seg sånn.

Unger husker om mamma lo eller gråt på julaften, men de husker ikke om det var nyvasket i kjellerboden. Eller på stuegulvet.

For et par år siden sa jeg forresten til en mamma som var innom at jeg drev og rundet av julevasken akkurat da. Hun trodde jeg tulla siden det var oktober, men det var faktisk fullt alvor. Litt støvsuging for vedlikeholdet sin del - storrengjøring til våren.

Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 20:53   #34
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Det er 19.desember, det er rot i hele huset. Badet er ikke vaskt på tre uker. Julepynten som ble hentet frem før desember står enda i eskene, god nedpakket. Adventstaken står fremme (med brukne lys) og det er ikke en eneste kakesort i hus som er bakt av meg.

Slik er det her også, bortsett fra at vi har bakt pepperkaker. Og det er da leeenge til jul enda...

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Unger husker om mamma lo eller gråt på julaften, men de husker ikke om det var nyvasket i kjellerboden.

.

Er det noen som mener at boder skal være nyvasket også? Ikke rart folk er stressa.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 23:46   #35
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det noen som mener at boder skal være nyvasket også? Ikke rart folk er stressa.

Nettopp!

Gammel 20-12-10, 00:37   #36
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Slik er det her også, bortsett fra at vi har bakt pepperkaker. Og det er da leeenge til jul enda...

Er det ikke dit man hiver inn alt rotet???

Gammel 21-12-10, 12:22   #37
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Standard

Da tror jeg alle gavene er kjøpt inn og stue gulvet er vasket godt nok, gangene er støvsugd.
Har også fått bakt brød i dag.
Guttungen ønsket seg bare tre som vi skal pynte og strømpe på pipa så det blir julepynten i år.
Litt bedre humør nå!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.