Sv: Nye Connie Willis-bøker?
Jeg likte, dessverre, Blackout bedre enn All Clear. Jeg syns faktisk All Clear ble for lang, og jeg tror det hele ville ha vunnet på å ha vært kuttet ganske kraftig. Men nå passer forsåvidt min oppfatning av All Clear akkurat med den kritikken jeg var veldig uenig i når det gjaldt Blackout; det er mulig det vil være en fordel å lese hele historien fortløpende, og at det jeg misliker rett og slett skyldes at jeg hadde mistet noe av interessen mens jeg ventet på andre bind.
Jeg er fortsatt ikke enig med de som ser det som et problem at Willis' univers mangler mobiltelefoner, og jeg syns heller ikke det gjør noe at Willis' hverken har peiling på London Underground under krigen eller på flora og fauna i England; selv om enkelte av feilene hun gjør i beskrivelsen av Tuben er av en slik art at selv folk som ikke har lest bøker om den lett skulle kunne se at det ikke stemmer. Men hvis man kan godta et univers der tidsmaskiner fins i Oxford i 2060, syns jeg godt man kan godta både at de ikke samtidig har mobiltelefoner og at undergrunnskartet for London er endret.
Ben "stop rationing books" Murphy
|