Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Og det å ta ansvar her er altså denne kvinnens jobb. Det er ikke min jobb, ikke Norges jobb, ikke Indias jobb. Det er denne damen som har laget dette spetakkelet. Det er hennes jobb å ordne opp i rotet sitt. Og det kan hun, og det vil også Norge hjelpe henne med. Norge fikser så India gir henne permanent opphold, også blir hun der og tar vare på disse barna som hun er knyttet til.
Helt ærlig - hadde jeg vært barnevernsansatt og denne historien flyttet inn i mitt ansvarsområde så hadde jeg nok ønsket å gripe inn. De vurderingene hun gjør og den måten hun dribler disse barna tyder ikke på god omsorg.
Her motsier du deg selv på et vis. Når kvinnen ikke gjør jobben sin, må samfunnet ta ansvar. Problemet her er at det ikke er helt klart hvilket samfunn som har ansvaret. Og akkurat det må være brudd på menneskerettighetene? Barna må få en statstilhørighet, og det er mulig at dette er vanskelig diplomatisk terreng. Når dette er avklart, vet man hvilket land som evt skal følge opp dette rotet.
Hvis man på overordnet nivå skulle bli enige om at barna får norsk statsborgerskap, må jo ungene få komme hjem. Da er de foreldreløse og barnevernet sitter med ansvaret for dem. Om denne kvinnen da kan bli fostermor for dem er avhengig av om hun er skikket til en sånn jobb.