Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

En eller ei god jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-10, 20:26   #21
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En eller ei god jul?

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Eh, skal du skrive jula må det da være ei foran.

Nei, det må det ikke. Det er fordi jeg ikke har grammatisk hunkjønn ubestemt form i talespråket mitt (ble det riktig, Skilpadda?). Jeg sier aldri "ei", men har a-endelser på de fleste hunkjønnsord allikevel. Sånn er min dialekt.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 20:57   #22
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Nei, det må det ikke. Det er fordi jeg ikke har grammatisk hunkjønn ubestemt form i talespråket mitt (ble det riktig, Skilpadda?). Jeg sier aldri "ei", men har a-endelser på de fleste hunkjønnsord allikevel. Sånn er min dialekt.

Sånn er dialekten din, så du kan si hva du vil, men du må likevel skrive ei dersom du i samme tekst skal skrive jula også.

Gammel 09-12-10, 21:00   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Sånn er dialekten din, så du kan si hva du vil, men du må likevel skrive ei dersom du i samme tekst skal skrive jula også.

Jepp. Ikke bøll med oss med naturlige a-endelser og ei, takk.

Skarru skrive jula mårru skrive ei jul.

Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 21:12   #24
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Det kan jeg virkelig ikke huske at noen norsklærer har korrigert noen gang.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 21:12   #25
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg får helt kløe av sånn inkonsekvens. Enig med de over.

(Jeg har begynt å snike inn a-endinger også på verb i preteritum i forumet og ikke bare i bloggen min også, jeg da. Er jeg slitsom dialektbruker da? )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:04.