Sv: Julegaver med mening
Vel, det er ikke påkrevd å snakke med folk tror jeg... (men samtidig skal man kjenne dem godt nok til å vite hvilke organisasjoner de støtter, og hvordan gjør man egentlig det uten å snakke med dem innimellom? (Og av egen erfaring, åpenbart oftere enn mannens 1-2 månedlige telefoner til sine to foreldrehjem (vel, sitt barndomshjem og farens nye hjem) for å få denne kunnskapen...) Så muligens må man snakke med folk man skal gi gaver til?
Og ja, det er grunnleggende helt idiotisk å ha kjøpt en gave de kommer til å bli kjempeglad for, og så gå og vri hodet rundt i noen dager, bruke tid og krefter på å få til å bruke mer penger... på noe "ekstra" som de antakelig ikke kommer til å ha bruk for... Mest fristende å bare si at de får det de får, men slike "rettferdighetsgreier" på at budsjettet for søsken er likt for søsken på min og hans side... nei, jeg har lyst å gi min bror ei geit... (Men nei, jeg skal passe meg for å antyde at han, eller min svigerinne, på noe vis ER ei geit...)
Før vi går inn i gavesesongen neste år skal jeg ha snakket med familien, jeg skal det. Ha spurt om det kanskje er like greit at slike "resten-gaver" kan være litt mindre i form av skapfyll, litt mer av typen "god samvittighet", når man altså HAR funnet en god gave som bare ikke koster så mye som den burde....