Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Skikkelig gode småkaker til jul?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-10, 21:22   #81
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skikkelig gode småkaker til jul?

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Aha...spent på disse altså!

Hvordan gikk det Nin?

Gikk og gikk. Jeg har kjøpt margarin i stedet for smør.
Må i butikken i morgen tidlig og handle smør så får jeg prøve de på formiddagen i morgen.

Gammel 01-12-10, 22:23   #82
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Fungerte fint det! Mener å huske at jeg brukte Toro kakemiks....

Så flott! Da blir det kolakaker til moder'n også.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 22:27   #83
Left
Passiv

Standard

Abonnere

Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 23:05   #84
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Skikkelig gode småkaker til jul?

Jeg lagde Kolakaker i dag, og du hellige jul de var farlig gode
De smakte som karameller som var sprø utenpå
Blir definitivt en favoritt.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 23:27   #85
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Skikkelig gode småkaker til jul?

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg lagde Kolakaker i dag, og du hellige jul de var farlig gode
De smakte som karameller som var sprø utenpå
Blir definitivt en favoritt.

Enig, de var farlig gode. Neste gang skal steke litt kortere, mine ble harde som pepperkaker.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 23:55   #86
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Nei nå ble det negativ stemning her. Er ikke dette helst for oss som synes Kakene er kjempegode!

Nå er de kjempegode.
De ble meget bedre etter at de fikk steke bittelitt til, og ble kalde.
Men neste gang skal jeg piske hvitt, ikke bare en mellomting, og jeg skal bruke vaniljesukker, tror det er whisky-vaniljeekstrakten jeg kjenner et hint av og som kræsjer litt med sirupen.
Men mannen har allerede spist flere biter, og bikkjene holdt på å gå ut av sitt gode skinn. SÅ de er absolutt godkjent altså.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 10:25   #87
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Skikkelig gode småkaker til jul?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Enig, de var farlig gode. Neste gang skal steke litt kortere, mine ble harde som pepperkaker.

Ja, lurer på om det var det som skjedde med mine og

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 20:30   #88
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Har runde kolakaker i ovnen nå - er ikke helt sikker på om det blir 'det samme' - men godt blir det sikkert.

Meeeen, det aller beste er vel deigen...

Gammel 02-12-10, 21:57   #89
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Har stekt en ladning her nå, og spist sikkert en fjerdedel allerede rett av stekeplatene.

Men lurer på om de stekte litt lenge, de ble helt flate og ganske harde. Tok ut plate nr. 2 tidligere men de sank sammen allikevel. (De ser jo så luftige og fine ut når de står i ovnen.)

Uansett, de smakte farlig godt for en søtmoms som meg. Eldste syns de var altfor søte, helt greit for meg. Mer til mor.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 22:08   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De blir ganske flate ja, så de bør tas ut mens de enda er omtrent flytende og lyse, ellers blir de for sprø.

Gammel 02-12-10, 23:07   #91
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det var litt rart med rundinger, så jeg lagde resten som vanlige stenger.

Lagde biscottier også, mannen og svigermor elsker dem. De er med mandler, sjokolade og litt appelsinmarmelade (gir bare et hint av appelsinsmak - ikke mye)

Gammel 02-12-10, 23:32   #92
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må ha vært helt ute av meg i går, for i dag har disse kolakakene løpt ut av boksen. Min mor fikk smake til kaffen da hun var innom i kveld, og utbrøt (før hun hadde svelget første bit omtrent) at hun måtte ha oppskriften. Og hun pleier å være heller skeptisk til nye julekaker.
Jeg liker både de som ble seige, og de som ble mer knekk-ish, uansett er de farlig gode. Og så enkle at jeg skjønner godt de er favoritter mange steder.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 09:01   #93
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Jeg lagde også disse i går, og mine ble ganske pepperkakeaktige i konsistensen. Mer seige enn pepperkaker altså, men ganske harde. Vurderer å forsøke en gang til og steke de enda kortere? Fulgte oppskriften slavisk så jeg tror ikke det er der det ligger, mine er sikkert stekt litt for lenge. Kanskje en 10-12min holder?

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 15:28   #94
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Fungerte fint det! Mener å huske at jeg brukte Toro kakemiks....

Hva brukte du?
Jeg må ha inn med teskje her.
Har ei venninne som så gjerne vil lage disse men sønnen tåler ikke gluten.
Hun har prøvd i dag med glutenfritt mel men det ble ikke vellykket.

Gammel 03-12-10, 19:28   #95
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Ingen som vet hvordan jeg kan lage disse glutenfritt?

Gammel 04-12-10, 00:09   #96
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Ingen som vet hvordan jeg kan lage disse glutenfritt?

Jo. Du kjøper Toro lys melblanding, eller hva den heter, og bruker det i stedet for mel. Det var jo en som sa det over her også?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 01:27   #97
hildeje
Superaktiv

hildeje sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

hmm... må prøves

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 10:25   #98
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jo. Du kjøper Toro lys melblanding, eller hva den heter, og bruker det i stedet for mel. Det var jo en som sa det over her også?

Ja jeg vet en sa det over her, men måtte bare høre. Jeg har aldri bakt glutenfritt, det er ei venninne som holder på. Blir denne melblandingen det samme som glutenfritt mel?
Hun har prøvd kakene med glutenfritt men sier at hun ikke finner riktig melmengde, at melmengden hvetemel ikke er det samme som melmengden glutenfritt. Kakene fløt helt ut for henne og ble skikkelig mørke etter bare ti minutter, de smakte ikke godt heller.
Hun er helt desperat, vil så gjerne finne noen gode kaker å bake til sønnen sin. Og så prøver jeg å hjelpe, men har null peiling.

Gammel 04-12-10, 11:47   #99
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Nin:
Jeg synes det enkleste og beste er å bake småkaker som er naturlig fri for gluten. Kokosmakroner, kransekakestenger, kokosboller, Sahra Bernhardt, sånne sjokoladeboller med puffet ris. Andre småkaker med glutenfritt mel synes jeg ofte er vanskelige å få til, eller de blir ikke så gode. (Men jeg er ikke så dreven, altså. Andre får det bedre til.) Helsekosten selger glutenfri pepperkakedeig.

Disse har jeg bakt med Toro lys melblanding, og de ble gode:

VANILJEDRØMMER

En stor, deilig porsjon tradisjonsrike småkaker som er greie å bake. Her er mye potetmel i deigen. Dette gjør dem til lette ”vaniljeskyer” som smelter på tungen.

250 g smør eller margarin
250g sukker
1 egg
500 g potetmel
125 g glutenfritt mel
2 ss vaniljesukker

Rør smør og sukker lett og lyst. Tilsett egget, så vaniljesukker og siktet mel begge sorter). Trill deigen ut til lange tykke pølser og del dem i små biter med en skarp kniv. Form bitene til små nøtter som settes på smurt eller papirkledd bakeplate. Stek drømmene i 200 C varm ovn, Det tar 7-8 minutter før de er gyldne.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 19:45   #100
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Tror jeg må teste ut disse Kolakakene en dag.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:43.