Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-10, 17:03   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Jeg kan finne mye litteratur, film og kunst som omhandler religion. Ingen Bergman uten protestantisme. Har ikke sett så mange Bergman-filmer som omhandler nisser enda. Nisser er liksom ikke like eksistensielt.

Nei, det er nok ikke så veldig mye eksistensialisme i nissehistorier. Men mener du, at siden Bergman (som før øvrig ikke er norsk) ikke har laget en nissefilm, så er ikke nissen en temmelig sentral skikkelse i norsk folklore?
Hvis man ser på norsk historie og folklore, så har nisser og underjordiske (som nissen er en del av) hatt en sentral plass, selv om det etterhvert i hovedsak dreier seg om barnehistorier. I tillegg er man i ferd med å få en alternativ religionsutøvelse som jeg syns det er ganske lett å knytte opp mot gammel overtro. Eneste grunnen til at gud fremdeles blir tatt mer seriøst, er fordi han av en eller annen grunn ikke har gått over i overtroens rekker, slik som nissene.

Men for å ta dette helt fra starten, før dere drar det ut av proposjoner.

Dette var snakk om julegudstjeneste vs. å lære om nissens røtter, og siden jeg ikke syns julegudstjeneste gir et særlig innblikk i kristendom, så påstår jeg fremdeles at å lære om nissens røtter høres ut som et mye mer interessant opplegg, som sier mer om norsk historie. Julegudstjenesten for barnehage og småskole pleier å foregå slik:

"Har dere hørt om en fyr som heter Jesus?"
"JAAAA!"
"OK, la oss gå rundt juletreet."

Jeg mener selvsagt ikke at man skal bytte ut religionsundervisning med nissehistorier.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:12.