Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.
Jeg kan finne mye litteratur, film og kunst som omhandler religion. Ingen Bergman uten protestantisme. Har ikke sett så mange Bergman-filmer som omhandler nisser enda. Nisser er liksom ikke like eksistensielt.
Nei, det er nok ikke så veldig mye eksistensialisme i nissehistorier. Men mener du, at siden Bergman (som før øvrig ikke er norsk) ikke har laget en nissefilm, så er ikke nissen en temmelig sentral skikkelse i norsk folklore?
Hvis man ser på norsk historie og folklore, så har nisser og underjordiske (som nissen er en del av) hatt en sentral plass, selv om det etterhvert i hovedsak dreier seg om barnehistorier. I tillegg er man i ferd med å få en alternativ religionsutøvelse som jeg syns det er ganske lett å knytte opp mot gammel overtro. Eneste grunnen til at gud fremdeles blir tatt mer seriøst, er fordi han av en eller annen grunn ikke har gått over i overtroens rekker, slik som nissene.
Men for å ta dette helt fra starten, før dere drar det ut av proposjoner.
Dette var snakk om julegudstjeneste vs. å lære om nissens røtter, og siden jeg ikke syns julegudstjeneste gir et særlig innblikk i kristendom, så påstår jeg fremdeles at å lære om nissens røtter høres ut som et mye mer interessant opplegg, som sier mer om norsk historie. Julegudstjenesten for barnehage og småskole pleier å foregå slik:
"Har dere hørt om en fyr som heter Jesus?"
"JAAAA!"
"OK, la oss gå rundt juletreet."
Jeg mener selvsagt ikke at man skal bytte ut religionsundervisning med nissehistorier.