Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-10, 23:17   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Små barn kan reagere negativt på at foreldrene blir annerledes og lukter ukjent. Selvfølgelig kan de oppleve tilsvarende ubehag ved at foreldrene endrer adferd pga smerter eller sykdom også. Alle barn gjør ikke det, noen er mer robuste enn andre og reagerer mindre på endringer hos foreldrene. Men selv om det er sånn er det ikke vanlig å tenke at barn blir preget for livet av slike opplevelser når de er veldig små.

Hvis man tar utgangspunkt i et vanlig alkoholforbruk hvor ingen av de voksne blir fulle, vet man at småbarn kan oppleve det ubehagelig hvis nære omsorgspersoner endrer seg. Likevel er det vel svært få som kan rapportere om at mange barn husker alkohol til maten for de voksne som noe ubehagelig gitt at de ikke blir fulle. Fyll blir i en annen kategori. Jeg tenker at dette er en problemstilling hvor det man gjør kan ha en påvirkning, men som er så lite alvorlig at man fint kan velge å nyte alkohol til maten med hevet hode som forelder. Likevel må det være lov til å si at alkohol til maten betyr så lite at man lar være når man har ansvaret for småbarn uten å bli stemplet som festbrems av den grunn.

Jeg synes det er veldig mye "Jeg opplevde det som veldig negativt å se mine foreldre påvirket av alkohol" og "jeg opplevde det aldri negativt at de voksne nøt alkohol til maten" i denne diskusjonen, med ekstrapolering til hvordan egne barn vil reagere. På begge sider av diskusjonen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.