|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Jeg ser som sagt de fornuftige argumentene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
maler
|
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?
Nei. Og hvis det er den jakken ungen har ønsket seg over alt på jord tenker jeg at det sikkert er greit? Men hvis det er slik at ungen plukker fra øverste hylle på alle områder tror jeg dette er å gjøre barnet en solid bjørnetjeneste. For det er ikke sånn at det er normalt å ha ubegrensede midler til personlig forbruk. Og å gi barnet inntrykk av det er ikke spesielt snilt gjort av foreldrene.
![]() |
#43 |
Pauset
Men det kan jo være at det ikke framstår som en spesielt dyr jakke for foreldrene. Grensene flytter jo på seg ut fra økonomisk situasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Jeg synes ikke det er greit at foreldre ikke tenker på kjøpepresset de er med på å skape når unger får dyre klær hele tiden. Det er nok at 2-3 stk alltid får den kule, dyre boblejakka med det riktige merket, de dyre skoene og den dyreste olabuksa, så blir det et evig mas blant de andre. Og min erfaring fra barndommen er at disse ikke unnlater seg fra å påpeke ovenfor andre barn at buksa deres er billig og at jakka ikke har riktig merke. Det hjelper ikke med holdninger som at VI har råd til det og JEG bestemmer hva ungene mine skal ha og jeg liker dyre merkeklær best. Ha litt solidaritet og tanke for hva det gjør videre utover i skolemiljøet.
![]() |
#45 |
Off the map.
|
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?jeg gruer meg til dette merkekjøret tar av. Det eneste vi har merket til nå er det evige maset om en OnePiece.
![]() |
#46 |
Nek er allrighte dyr
Jeg er vokst opp i Oslo nordøst og det var ikke noe bedre der. Men det er mulig at det er fokus på andre merker og stil etc.
![]() |
#47 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#48 |
Pauset
Tildels enig her. Jeg sier også at vi har ikke penger til alt. At det er forskjell på hva folk tjener, og hva man bruker penger på. Vi bruker sikkert penger på litt andre ting enn andre. Prioriterer ulikt. Vi har forøvrig boligmessig-og skolemessigsett havnet i et miljø der en del barn har litt eldre foreldre som har valgt å få barn sent, og en del foreldre med veldig godt betalte jobber. Vi kan ikke lønnsmessig konkurrere med dette. Ikke en sjanse i havet. Sånn er det bare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Nek er allrighte dyr
For all del, med en sånn tankegang kan vi jo bare kjøre egoløpet fullt ut og ikke tenke utover vår egen nesetipp i det hele tatt.
![]() |
#50 |
Passiv
|
Men hva er det som gjør at denne solidariteten skal frem akkurat på klær når den ikke er der på andre områder? |
![]() |
![]() |
#51 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Jeg må tenke meg litt om for at barna mine ikke skal bli bortskjemte. Selv i perioder hvor vi har store utgifter og cashflowen er treigere enn vanlig, så har vi aldri dårlig råd.
![]() |
#53 |
Nek er allrighte dyr
Klær er jo gjerne en nødvendighet, ferier og idrettsprestasjoner not so much. Jeg er ikke så kommunistisk at jeg mener alle skal ha fullstendig like forutsetninger på alle områder.
![]() |
#54 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Problemet er jo ikke klærne i seg selv, men måten endel barn forventer å få det på, og hvordan de behandler andre som ikke har slikt tøy. Man får ikke et solidarisk vesen av å ikke kjøpe dyre klær. Man må lære at ikke alle har råd til det samme, samtidig som man lærer respekt og at noe ikke nødvendigvis er mer verdt, selv om der koster mer.
![]() |
#55 |
Nek er allrighte dyr
Dette var godt sagt, det er vel det jeg mener, ikke at alle absolutt ikke skal kjøpe dyrere klær, men det har noe med holdningene som mange ganger følger med.
![]() |
#56 |
Glamorøs
|
Jeg tenker at da bør man jobbe med holdningene til barna, ikke nødvendigvis la være å kjøpe dyre klær. Jeg tror det er mye annet som kan føles vel så sårt for barn som å ikke ha det siste innen klær og utstyr. Ferier og kulturopplevelser f. eks. Uten at noen mener man skal tone ned det.
![]() |
#57 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2008
![]() |
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?En ørliten kommentar..Jeg er forsåvidt enig i at det er unødvendig å skape ett kjøpepress, også nødvendigheten med at barn må forstå at penger ikke vokser på trær, og at alt bare er en selvfølge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Passiv
|
Jeg ser det som en selvfølge at mitt barn ikke håner andre uansett tema eller hva det gjelder. Men jeg ser ingen grunn til at solidaritet med andre skal påvirke hvilke klær han får eller ikke får. Han kan fint lære som alle andre at noen har fine klær, andre har fine ferier, andre igjen har andre ting, få har alt og man er selv ansvarlig for å trives selv. |
![]() |
![]() |
#59 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Dyre klær er for voksne?Jeg ser heller ikke et direkte problem med at noen får dyrere klær, det kan godt hende jeg også kjøper det innimellom, det var vel mer holdningene som kan følge med det hjemmefra mht de som får alt de peker på. Jeg har ingen erfaring av at det kommer ut i gode holdninger til andre på skolen.
![]() |
#60 |
Glamorøs
|
Sønnen min får relativt mye. Ikke nødvendigvis i hippe, dyre klær, men i reiser, opplevelser og litt rare ting. Han hadde en kompis som ikke evnet å glede seg på hans vegne i det hele tatt. Hvis han fortalte om noe han hadde fått, gjort eller sett ble denne kompisen muggen og bare gikk sin vei. Da ble sønnen min lei seg. Han fortalte ikke for å skryte, men for å dele. Mitt barn har ingen problemer å glede seg på andres vegne, og blir ivrig og entusiastisk når andre forteller om sitt. Så det går litt begge veier tenker jeg. En holdning om at man kan glede seg på andres vegne, og ha respekt kommer man langt med, uansett om man er den med jakke fra Cubus eller Canadian Goose.
![]() |
|
|