|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Alkohol på julaften?Ja, vi tar et glass vin til julemiddagen. Jeg er ikke redd for at barna skal bli utrygge eller usikre av den grunn. Det er fordelt over tid, og hva angår stemningen, blir vi jo lett ganske feststemte på julaften enten vi har tatt et glass eller ei. Men jeg forstår jo godt de som ikke vil drikke alkohol sammen med barna. Eller de som føler at det blir feil pga alkoholmisbruk i familien etc.
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Vi drikker litt vin/øl og akevitt til maten. Så konjakk til kaffen etter at ungene har lagt seg. Ser heller ikke noe forskjell på jula og resten av året. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Ja, det gjør vi. God drikke hører til god mat |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Epikur
|
Sv: Alkohol på julaften?Fyll?
|
|
|
#86 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?har aldri drukkeet alkohol på julaften. Den opplevelsen har ikke mine barn hatt |
|
|
|
|
|
#87 |
|
maler
|
Sv: Alkohol på julaften?
Jeg tror det betyr enda mer på julaften enn andre helger. Ikke fordi det ikke kan være fælt med fulle foreldre ellers, men akkurat på julaften blir kontrastene til en hyggelig julefeiring på barnas premisser hjemme hos andre så stor. Og hos endel er det rimelig greit resten av året, men akkurat julekvelden skal det av en eller annen grunn virkelig flyte med alkohol. Og det er ikke alle som har så god innsikt i hvor mye alkohol de tåler før de blir litt mer enn sjarmerende brisne.
|
|
|
#88 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Mannen tar seg kanskje en juleøl til maten. Jeg kommer nok til å ta meg et glass rødvin og en Baileys etter at de er i seng. Vi skal bare være oss fire på julaften og da blir det ungenes dag/kveld.
|
|
|
#89 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Alkohol på julaften?Ja. Vin/øl til maten, akevitt og konjakk. Ingen store mengder. I år skal vi feire julaften hos min bror, så jeg kommer til å drikke brus til vi kommer hjem etter endt feiring - rett og slett fordi jeg skal kjøre hjem.
|
|
|
#90 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Alkohol på julaften?Ja.
|
|
|
#91 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Alkohol på julaften?Ja, det gjør vi. Vi drikker ikke solo til pinnekjøtt. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Hvorfor si noe sjøl, når Harriet enkelt og greit oppsummerte hvordan det er hos oss også - ja sånn bortsett fra at vi ikke har peis?
|
|
|
#93 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Alkohol på julaften?Ja, vi drikker vin til maten, og gjerne et glass eller to til når ungene er i seng. Inntaket går over 6-7 timer, med mat og alkoholfri drikke i tillegg, så vi blir ikke akkurat fulle. Ungene reagerer ikke på det. Jeg kan ta et glass vin til maten ellers også, eller et glass eller to en fredagskveld, så det hadde nesten vært krampaktig om vi valgte bort god drikke på julaften.
|
|
|
#94 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg tror du har helt rett i dette. Jeg har måttet forholde meg til slektninger hvor alle andre ser at personen(e) hadde et alkoholproblem enn de det faktisk gjelder. Men skal jeg trenge å avstå fra mine to glass vin fordi andre barn må forholde seg til foreldre som drikker for mye?
|
|
|
|
#95 |
|
maler
|
Nei, jeg synes ikke det. Det må gå an å bruke hodet tenker jeg, det er vel få som er uenige i at 1-2 glass går helt fint. Utfordringen består i å få kommunisert hvor grensa går til de som trenger å høre det, hvis det er mulig.
|
|
|
#96 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
|
|
|
|
|
|
#97 |
|
er her
|
Sv: Alkohol på julaften?Ja, mennene bruker å ta seg et glass øl og evt litt akevitt til julematen. Jeg drikker vanligvis litt baileys under pakkeåpningen/dessert, ellers ingenting. Fyll blir det ikke på julaften nei, ikke andre dager for den del heller før gutta er i seng i det minste.
|
|
|
|
#98 |
|
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Grans julebrus på julaften. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Nei, vi liker best vann eller brus til maten, så her blir det helt alkoholfri julaften (som alltid). |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Alkohol på julaften?Forresten startet jeg julefeiringen i fjor med et stort glass baileys til frokost. |
|
|
|
![]() |
|
|