Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-10, 21:37   #61
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Foreldre og svigerforeldre drikker vin/øl/akevitt, mannen tar seg et par juleøl og jeg Pepsimax(som vanlig!).
Ingen som drikker seg beruset.
Mulig jeg tar meg et glass vin når ungene er i seng.....

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 21:37   #62
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Her blir det servert vin/øl til maten, og mannen tar et par munnfuller med akevitt.

Arne Klyve fra Bergensklinikken, sa en gang at nå er 0,5 promillegrensa ledig, så hvorfor ikke gi den til alkoholinntak i nærheten av barn. Jeg liker den tanken.

Gammel 29-11-10, 21:38   #63
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Hadde det vært opp til meg hadde det kun blitt servert julebrus/vann. Men så lenge vi har besøk, blir det øl. Og akevitt om gjestene tar det med selv.

Gammel 29-11-10, 21:39   #64
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er sant! Og skikkelig irriterende også. Det er visstnok ikke alkoholen som er problemet, men histaminer i alkoholholdig drikke som forsterker andre allergier. Jeg blir pottetett i nesa av en øl eller et glass vin, og etterhvert begynner jeg å nyse salver på gjerne 8-15 nys av gangen.

Her er en artikkel fra New York Times: http://www.nytimes.com/2010/04/20/he...r=1&ref=health

Ja, det var ikke det at jeg ikke trodde på deg altså. Jeg har bare ikke hørt om akkurat den bivirkningen før.

Gammel 29-11-10, 21:39   #65
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg drikker svært sjelden, og kommer ikke til å drikke på julaften heller. De andre tar seg sikkert ett glass eller 2 med øl/vin eller hva det måtte være...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 21:39   #66
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Det varierer litt, men vi har ikke noe prinsipp om alkoholfri julefeiring.
Har vi besøk serverer vi både øl, akevitt og vin. I år skal vi bort og en av oss må kjøre. Den andre tar mye mulig en øl eller et glass vin til maten, men vi krangler ikke om hvem som må kjøre for å si det sånn.

Siden hele familien har et uproblematisk og nøkternt forhold til alkohol er det ingen grunn til å sette noen begrensninger i så måte. Hadde en av besteforeldrene (eller oss for den saks skyld ) stadig drukket for mye og blitt synlig beruset ville vi nok droppet alkohol.

Har vokst opp med at øl og akevitt er fast tilbehør for voksne til julematen, men har aldri opplevd at de voksne har blitt beruset.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 21:40   #67
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Arne Klyve fra Bergensklinikken, sa en gang at nå er 0,5 promillegrensa ledig, så hvorfor ikke gi den til alkoholinntak i nærheten av barn. Jeg liker den tanken.

Det var en fin tanke.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 21:48   #68
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Blir vel eit glas til maten, men resten venter me med til ungane er i seng. Herligt å synka ned i sofaen med eit glas vin og kjenna roen senker seg.

Gammel 29-11-10, 21:51   #69
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Vi har ikke no tradisjon for det. Siden jeg har gullet annenhver jul, så blir det også juleøl annenhver jul Passer meg egentlig utmerket.

Gammel 29-11-10, 21:52   #70
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi serverer alltid øl og akevitt til ribba. Jeg er ingen øl-drikker så det blir nok et vinglass på meg. Ingen drikker mer en det ene glasset eller to til maten.

Etter at ungene er i seng blir det kanskje konjakk og likør til kaffen

Gammel 29-11-10, 21:54   #71
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei jeg drikker ikke ilag med ungene uansett. Jeg liker nesten ingen ting en sprit å det er ikke noe å drikke til mat:P

Vi spiser hos mamma og pakker opp gaver hjemme, så må være ædru.
Mann har en gang drukket en liten øl til maten.
Og mamma tok en gang et glass vin men hun gidder ikke drikke vin alene ,siden de pakker opp gaver her ilag med oss så må pappa kjøre(hun kjører ikke) så de sier at de kan drikke conjak og likør når de kommer hjem til husfreden:P

Jeg drikker bare når ungene ligger borte... sånn 1-2 ganger i året.Uansett om jeg bare drikker 1 glass.
Hadde jeg likt vin eller øl hadde det sikkert blitt noe annet.
Mann kan drikke en øl etter at de er i seng

Sist redigert av Honda : 29-11-10 kl 22:36.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 21:57   #72
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De gangene min far er hos oss på julaften er det 100% alkoholfritt, fordi han er alkoholiker. Når han ikke er der pleier mannen min å ha en juleøl og jeg et glass rødvin til middagen. Gjerne litt mer rødvin senere på kvelden, det er helt uproblematisk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 22:01   #73
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Ja.

Gammel 29-11-10, 22:01   #74
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi drikker alkohol på julaften, og jeg har virkelig ingen dårlig samvittighet for det. Jeg blir litt oppgitt over denne "gi barna en hvit jul"-greiene. Jeg er helt enig i at de skal slippe jul med fyll, men i de kvanta vi inntar alkohol så er det virkelig ikke noe problem. Det må være mulig å skille mellom alkoholbruk og alkoholmisbruk.

Og så gjentar jeg for n'te gang i slike tråder: Jeg respekterer fullt ut at noen velger å ikke drikke på julaften eller i samvær med barna ellers heller.

Gammel 29-11-10, 22:04   #75
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi drikker alkohol på julaften, og jeg har virkelig ingen dårlig samvittighet for det. Jeg blir litt oppgitt over denne "gi barna en hvit jul"-greiene. Jeg er helt enig i at de skal slippe jul med fyll, men i de kvanta vi inntar alkohol så er det virkelig ikke noe problem. Det må være mulig å skille mellom alkoholbruk og alkoholmisbruk.

Og så gjentar jeg for n'te gang i slike tråder: Jeg respekterer fullt ut at noen velger å ikke drikke på julaften eller i samvær med barna ellers heller.

Helt enig. Barna mine har en fin og hvit og trygg jul selv om vi voksne drikker ett glass vin. Tro meg, jeg har opplevd det motsatte da jeg var barn selv. Og det hjelper fint lite for de barna som virkelig trenger det at folk med et helt uproblematisk forhold til alkohol lar være å ta det ene glasset.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 22:05   #76
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja.

Gammel 29-11-10, 22:09   #77
Ema

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Ett glass vin til maten og mer tåler jeg ikke.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 22:12   #78
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har vin eller øl til maten til de som vil ha, og gjerne et glass eller to til etter at barna er i seng.

Gammel 29-11-10, 22:35   #79
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Mannen tar nok en øl, eller to vil jeg tro. Jeg drikker ikke (ammer), vist jeg ikke hadde gjort det hadde det kanskje blitt et glass vin ikke mere. Vi drikker sjeldent. Min mor og stefar tar seg nok noen øl, men ikke slik at ungene merker noe på de.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 22:38   #80
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Ja, vi har alkohol på julaften. Øl og akevitt til maten, og cognac/likør til kaffen. De voksne som er her på julaften er voksne fornuftige mennesker som ikke drikker seg fulle, så det er ikke noe problem.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.