Sv: Hvordan snakker du?
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Ikke alle dialekter i Hedmark er som den på Toten eller andre steder i Mjøsregionen (Hedemarken). Hedmark er stort. Der hvor jeg er oppvokst blir det mer:
Dætta var stygg-godt, bannann å salla-mi, mæns jæ koser mæ på såffann".
Gjør oppmerksom på at jeg ikke er noen god representant for de forskjellige dialektene i Hedmark fylke ettersom jeg ikke snakker dialekt annet enn at det sniker seg inn noen ord som f.eks.: gossin, kje, kjett og ho innimellom.
Å prate hedmarking betyr at man snakker dialekten fra Hedemarken, altså Stange, Ringsaker, Løten, Hamar. Hedmark er kjempestort, og omfatter mange ulike områder og dialekter, der Hedmarking er en av dem, i likhet med østerdøl, norddøl, (to grovinndelinger av Østerdalen/Nordøsterdalen), Solung, Trysling, osv, og med kommunale underdelinger, som igjen er inndelt i ytterligere forskjellige dialekter. Så samlet sett er vel Hedmark sikkert et fylke med hundrevis av dialketer som høres litt eller veldig forskjellige ut.