Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bæremeis

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-10, 21:15   #21
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Bæremeis

Isprinsessen; hvor gammel er gutten deres?

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 22:08   #22
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bæremeis

Brøvd Bergans bæremeis. Konstruksjonen gjør at tyngdepunktet blir langt bak, som å kjempe med en vektstang i forhold til å bruke bæretøy. Ulempen er at man ikke har plass til mye annet enn barnet.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 22:41   #23
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.835
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bæremeis

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hoftebeltet? Når barnet er på min rygg? Rundt hoftene? :P

Jeg har det på hoftekammen, liksom. Området under navlen og rundt?

Men hvis du vil ha ungen høyere opp, kan du kanskje vurdere denne høyden?

Det var veldig høyt oppe, men skal prøve det.
Mulig jeg har beltet for lavt nedw.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 07:52   #24
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæremeis

Jeg pleier å ha beltet lavere enn hun på bildet, men jeg varierer mellom rundt navlen til nede på hoftene.

Det kommer litt an på hva jeg har på meg under, om jeg skal til bussen eller på fjelltur.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 08:15   #25
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæremeis

Vi har både Ergo og bæremeis, og det er ingen tvil om at bæremeisen vinner på fjellturer. Mini trives mye bedre i meis enn i sele. Hun syns rett og slett meisen er bedre å sitte i, samtidig som hun får bedre utsikt. Mannen syns også at bæremeisen er bedre å bære enn selen. Ergoen er selvfølgelig lettere, men jeg syns ikke det er så veldig stor forskjell i vekten, forutsatt at meisen stilles inn riktig. Det blir som med en sekk. Det er viktig å stille alt av stropper riktig, dra mage- og brystbelte godt til og ellers sørge for at meisen er skikkelig tilpasset den som skal bære.

Vi har denne fra Bergans , og vi har faktisk hatt bruk for både sekken som kan festes på meisen og for taket. Hvis dere bærer mye så kan det være lurt med både Ergo og en god bæremeis.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 16:37   #26
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Bæremeis

Vi har Manduca og en McKinley møkka meis som jeg aldri bruker, men bruker å låne en Bergans meis av en kompis som jeg synes er bra.

Skal jeg på tur med lillepia så må jeg ha med ekstra klær, mat, sitteunderlag og noen bleier.
Da er det bare å glemme bæresele... Selv med meisen så blir det smått med plass til klær, mat og utstyr for meg og ungen.

Både Bergans sine meiser og Norrøna sine er gode meiser med gode bæresystemer.
Vær obs på at det kan være stor forskjell på de gamle og nye bergans meisene.
Både i komfort for den som skal bære og barnet.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 18:52   #27
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bæremeis

her er min 2 åring på min rygg en manduca..:

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 20:25   #28
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bæremeis

Følger med i tråden. Har en meis vi brukte en del til Lillegutt fordi han ofte foretrakk den fremfor vogna. Men jeg syntes det ble tungt i lengden.

Er det forskjell på de ulike Ergo-selene, Manduca osv? Er helt lost.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 20:39   #29
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bæremeis

jeg har aldri prøvd ergo.
Har prøvd beco, manduca og meitai, og diverse sjal.
likte becoen veldig god, men syns meitaien sitter bedre.
Jeg prøvde småen i en bergans bæremeis i fjor høst og jeg skulle gå på fjellet og jeg knakk sammen etter bare noen 100 meter. Hadde dødsvondt i ryggen etter den turen. og småen likte heller ikke å sitte i den. han er jo vant til bæresele og den sittestillingen man har der, så jeg prøver aldri meis igjen. Han veier nå ca 13 kg og jeg syns enda ikke det er tungt.det er noe med tyngdepunktet i stillingen i en bæresele.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 21:06   #30
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sv: Bæremeis

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Vi har både Ergo og bæremeis, og det er ingen tvil om at bæremeisen vinner på fjellturer. Mini trives mye bedre i meis enn i sele. Hun syns rett og slett meisen er bedre å sitte i, samtidig som hun får bedre utsikt. Mannen syns også at bæremeisen er bedre å bære enn selen. Ergoen er selvfølgelig lettere, men jeg syns ikke det er så veldig stor forskjell i vekten, forutsatt at meisen stilles inn riktig. Det blir som med en sekk. Det er viktig å stille alt av stropper riktig, dra mage- og brystbelte godt til og ellers sørge for at meisen er skikkelig tilpasset den som skal bære.

Jeg signerer denne, bare bytt ut Ergo med Patapum Mannen er 190cm og blir absolutt ikke venn med Patapumen, men han er veldig sterk/godt trent og liker godt meis. Jeg liker egentlig ikke å bære

Vi har en Everest bæremeis kjøpt i Sverige. Med ganske stort rom under rompa til barnet, en liten lomme bakpå ryggen og tak/regntrekk. Har også en Voksi allværspose vi har brukt mye oppi meisen.

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 21:13   #31
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.961
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bæremeis

SpetakkelRandi: Jeg har akkurat samme Manduca. Den er kjempe god, men ikke på fjellet om sommeren når pappaen bærer. Det er ikke sjarmerende med baby som er kliss våt av mannesvette. :nope:

Lurer på å kjøpe en Norrøna bæremeis, nettopp for turer der jeg og mannen tar litt i når vi går... Ikke så klamt for minien.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 23:05   #32
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæremeis

Vi har manduca, men har jo prøvd meis. Manducaen er helt overlegen i bærekomfort, ungen blir en del av kroppen og man beveger seg lettere og enklere. Bæremeisen blir høy og ustabil i forhold. Barnet ser kanskje bedre der, men minsten har ikke klaget i manducaen. Han er vant til å ha utsyn til sidene.

Ulempen med manduca og ergo med flere er at barnet ikke sitter i selen, selen fester barnet til kroppen din. Altså kan man ikke ta av seg selen med barnet oppi slik man kan med en meis. Det har jeg savnet av og til, spesielt hvis barnet har sovnet. Jeg har skjønt dette er noe annerledes med becoen?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 23:29   #33
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bæremeis

Opprinnelig lagt inn av Snø, her.

Jeg signerer denne, bare bytt ut Ergo med Patapum Mannen er 190cm og blir absolutt ikke venn med Patapumen, men han er veldig sterk/godt trent og liker godt meis.

Det kan rett og slett hende at bæreseler ikke passer så godt til høye menn? Min mann er 194 og liker også godt å bære, men foretrekker meis (eller nakken) fremfor bæreseler. Og barn dynket i svette er ikke veldig sjarmerende, noe som faktisk kan være et problem på de lengste og tyngste turene. Spesielt hvis man skal holde følge med småfjellgeiter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 23:41   #34
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bæremeis

Jeg har prøvd det meste, og i tillegg til alt annet som er nevnt, synes jeg ikke barna sitter veldig greit i bæremeisen før de blir litt store. Type 1,5 - 2 år. Og da er jo nesten bæretiden over.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 17:51   #35
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sv: Bæremeis

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg har prøvd det meste, og i tillegg til alt annet som er nevnt, synes jeg ikke barna sitter veldig greit i bæremeisen før de blir litt store. Type 1,5 - 2 år. Og da er jo nesten bæretiden over.


Vi har brukt meis fra ca 1 år Vår 4 åring er ikke så glad i å gå langt, så han kan godt finne på å sitte i bæremeis på tur Han satt der litt i vår, 3,5 år gammel..

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:22   #36
MariaB
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 2
MariaB har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bæremeis

Vi er godt fornøyd med Bergans sin bæremeis. Bruker denne hovedsaklig på fjellet. En smule stor og klossete i andre miljøer..
Maria

MariaB er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 00:07   #37
Verdande
Melkeku
 
Verdande sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 288
Verdande er litt kulVerdande er litt kulVerdande er litt kul
Standard

Sv: Bæremeis

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det kan rett og slett hende at bæreseler ikke passer så godt til høye menn?

Mannen min er 193, og bærer Lille komfortabelt i både Manduca og meitai. :datapunkt:

Svigerinnen min er normalhøy og veldig tynn, og til henne ble Manducaen for stor, men ellers har den sittet fint på alle som har fått prøve den, uavhengig av høyde og kroppsbygning.

__________________
Well-behaved women rarely make history.
2008 2011 2014
Verdande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 09:01   #38
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Bæremeis

Veldig mange gode innspill, tusen takk alle sammen! Dersom bæreselen absorberer svette er den jo ganske uaktuell for lengre turer, for da blir man jo nødvendigvis svett om man skal legge litt avstand bak seg på kortest mulig tid (iom barnet neppe holder ut så lenge).

Det var vanskelig å konkludere med noen ting som helst, gitt. Men det er altså ingen her inne som bruker, og anbefaler, bæresele til skikkelige fjellturer, type gå til hytta og bli svett? For da kommer vi til å få behov for en skikkelig meis uansett, og da hadde det vært interessant å høre om ulike merker. Jeg har en genial sekk med stoff som minner om netting mot ryggen min, og åpenrom mellom dette laget og der selve sekken begynner, noe som gjør det luftig og svært behagelig å bære når man blir varm. Finnes dette systemet for meis?

Verdande; hva er normalt høy? Vet du hva slags str. svigerinnen din bruker i klær på overkroppen..? Og er det kun Manducaen som krever litt størrelse for å bære komfortabelt?

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 09:36   #39
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bæremeis

Jo jeg syns det er bedre med manduca på fjellturer. Man svetter jo uansett. det er jo bare til å ta på seg noe som ikke gjør at svetten renner ut på barnet bak? Jeg har hvertfall aldri hatt problemer med det. Men så er jeg ikke mann og har behov for å f.eks gå i bar overkropp da..

For meg personlig kan det å bære i meis sammenlignes som en stor tung ryggsekk som gjør at du må lene deg fremover og får vondt i ryggen, og å ha på seg manducaen(eller andre seler) det å ha på seg et klesplagg. Barnet sitter så godt inntil ryggen din, og det sitter ergonomisk riktig i forhold til hoftene og ryggen sin at det er behagelig for barnet å sitte lenge i den. Barnet går i ett med deg og man bærer på en naturlig måte.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 10:41   #40
Nillenalle
Aktiv
 
Nillenalle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 262
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Sv: Bæremeis

Vi prøvder både baby bjørn, meis og ergo. Baby bjørn og meis ble solgt ganske raskt på Finn. Ergoen bruker vi fortsatt. Vi har tvillinger på 3 år. Når det bare er oss fire på tur bruker vi Bergans rompetasker i tillegg med plass til niste, drikke og bleieskift. Det fungerer fint for kortere turer. På lengre turer har andre måtte bære mer av våre ting. Dersom man er to voksne og skal bære et barn, kan jeg ikke skjønne at det finns noe bedre en bæresele. Da bærer en barnet og den andre tingene. Dere som har bæremeis; hvor lenge har dere kunnet bruke den? Hvor mange kilos barn klarer dere å bære i meis på tur i 2-3 timer?

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no