Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Pynte til jul

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-10, 12:19   #61
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

Sv: Pynte til jul ...

Jeg får en utrolig julestemmning av å lese denne tråden.

Forresten, adventstjerner henger oppe i jula og i adventstakene blir lilla lys byttet ut med røde og hvite..

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:23   #62
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ekstremt julete, men nisser, det finnes knapt. Vi har et par i kjellerstua, da, men der er jeg aldri. For meg er julepynt lys, farger, blomster, lukter, hjerter og noen engler. også er jeg svak for de tre vise menn.

Huset blir fortsatt pyntet mens ungene sover og de våkner morgen lille juaften til pyntet hus.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:28   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi pynter lille julaften, og rigger (i teorien) ned trettende dag jul.

Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:41   #64
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Når finner dere frem julepynten og begynner å pynte så smått til jul?

Komme til å starte dagen før 1. søndag i advent. Starter så tidlig som mulig.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 12:57   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Huset blir fortsatt pyntet mens ungene sover og de våkner morgen lille juaften til pyntet hus.

Akkurat det der er magisk. Jeg har på en måte lyst å ha det sånn, men for meg vil det ødelegge julen siden jeg kaster den ut tidligere. Og eldste er lik meg og vil ha jul tidligst mulig, så sånn blir det. Men siden jeg liker den tanken du skisserer her, så passer jeg på å gjøre det ekstra koselig natt til julaften, altså at jeg pynter treet (eldste ville være med i fjor, men jeg skal prøve å få det til i år) mens ungene sover, og legger alle gavene under, og dekker bordet med frukt og sjokolade, og så står jeg opp grytidlig og setter på alle julelysene i hele huset, julemusikk og sånt før ungene står opp. Og så må de på julestrømpejakt. Så julaften-morgen er helt magisk her, jeg elsker det.

I fjor stresset jeg litt siden jeg skulle ha 12 stykker her på julemiddag, men i år er vi hos svigers, så da kan jeg og ungene bare slappe av hele morgenen og bare kose oss med tegnefilmer og laaang julefrokost og digg. Klarer ikke vente!

Gammel 14-11-10, 13:06   #66
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Hm. Jeg har ingen rød julepynt. Har kun sølv og hvitt. Og litt lilla servietter og duker til advent.
Jeg var så lei det røde, har alltid hatt knallrød jul. Ga all julepynten min til snuppa for noen år siden og kjøpte nytt uten det røde.
Nå kjenner jeg at jeg er litt rød igjen, jeg tror jeg må ut og ha litt rødt jeg.

Jeg skulle gjerne pyntet juletreet lille julaften, om jeg hadde greid det. Men det gjør jeg ikke. Jeg må liksom ha det her siste uka jeg for da koker jeg nesten over av julestemning.
Dagene brukes til å pakke inn julegaver, lage merkelapper, lage litt julegaver osv. Og alt dette gjøres på gulvet i stua, foran juletreet. Det blir ikke det samme om ikke treet står der.

Julegaveinnpakning er den store, store dagen her. Min egen tradisjon som jeg laget for en del år siden.
Samme dag som juletreet pyntes kommer snuppa og kjæresten opp. Vi spiser god middag, setter frem godis og kaker, har julemusikk og sprer alt stæsjet mitt ---> 50 ruller julepapir, 50 ruller gavebånd i alle varianter, merkelapper, klistremerker, små juleting til å henge på pakkene, alt ei pakke kan pyntes med. Vi finner frem alt vi har handlet inn av julegaver bortsett fra det snuppa og kjæresten får, de har med seg alle sine gaver, og så sitter vi og koser oss og pakker hele kvelden. Det er utrolig koselig, en av de aller koseligste kveldene før jul.

Åhhh som jeg gleder meg.

Gammel 14-11-10, 13:09   #67
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også pakketradisjonskveld, det har jeg hver lillejulaften. Jeg sitter alene da, mannen min bryr seg ikke noe særlig om jul (går det an ...), og ungene er i seng. Men jeg koser meg vanvittig. Julemusikken durer, jeg har levende lys i stua, godis og julekaker på gulvet der jeg sitter med masse papir, merkelapper og bånd rundt meg. Elsker det!

Gammel 14-11-10, 13:16   #68
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Hvis man teller antall dager fra julaften til 20. dag jul, hvor man ofte lempet ut julen tidligere, blir det ganske mange. Jeg vil heller glede meg til jul i desember med julepynten fremme enn å site i januar med julepynten fremme og tenke at vi hadde jammen en fin jul i år.

Ja, sånn er det her også.

Jeg er vant til hjemmefra at det pyntes lille julaften, men jeg pynter 1. desember (ikke overvettes pynting med nisser og sånn, mer i form av lys, julekrybbe, svibler og amaryllis). Alt skal ut rett etter nyttårsaften - da handler jeg inn nye blomster/planter og later som om våren er rett rundt hjørnet.

Men juletreet pyntes først lille julaften. Der er jeg konservativ.

Gammel 14-11-10, 13:41   #69
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også vokst opp med at julepynten kommer frem lille julaften, men de siste årene har jeg forandret på det. 23 Desember er ofte en travel dag hvor mye skal forberedes til den store dagen.
1 søndag i advent kommer adventstaker og stjernen frem samt lys på et par utvalgte trær. Dekorasjon på ytterdøren henges opp. Noen engler jeg er glad i settes frem. Etterhvert som desember skrider frem kommer det frem litt etter litt pynt. Er ikke overvettes glad i nisser og for mye dill men noe blir det. Siste helg før julaften pynter vi treet og da er det høytid. Vi koser oss med fin julemusikk når vi pynter. Lille julaften drar vi i kveldingen på kirkegårdene for å pynte og etterpå inntar vi nissegrøten. Ellers forberedes julemiddagen/dessert. Når alle har lagt seg dekker jeg bord som jeg bruker god tid på samt henger opp julestrømpene.
Ellers inntar vi ikke julegodt og julemat før i selve julehøytiden bortsett fra litt pepperkaker da. Fråtses det fra oktober til jul så blir det jo ingen stas når julehelgen kommer. Men vi koser oss mye sammen i adventstiden. 13 dag jul ryddes alt bort.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 13:43   #70
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Vi pynter til jul en av de siste dagene før julaften. Ingen av oss har noen tradisjoner med advent, men jeg lurer på om vi skal kjøpe lys i år, det kan jo være koselig for ungen. Julemusikk derimot spilles hele desember og gjerne litt før også.

Gammel 14-11-10, 14:23   #71
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Pynter noe til 1. søndag i advent, resten kommer litt etter litt. Gleder meg noe helt utrolig.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 14:34   #72
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi pynter til advent, med adventlys og julestjerner. På samme tid henger vi opp utelysene. Og i løpet av desember setter vi frem litt julepynt. Vi reiser stort sett bort hele julen, og jeg liker å ha litt jul hjemme også, så da må den komme frem tidligere. Evt juletre hadde blitt pyntet 23. des. Og julen ryddes bort senest 13. dag jul.

Gammel 14-11-10, 15:12   #73
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden må jo komme, en klassiker til glede for nye lesere.

Vi julepynter egentlig veldig lite. Jeg er veldig glad i jul, og ikke særlig glad i pynt. Det viktigste med julen er stemningen, maten og musikken. Og så har vi det litt ryddigere enn til vanlig.

Vi henger opp adventskalender, setter frem adventsstake og kjøper juleblomster til 1. søndag i advent.

Vi pynter til jul 23. desember. Det vil si at vi legger røde duker på bordene og pynter juletreet. Det er vår eneste julepynt, utenom blomster.

Og juletre og annen pynt (utenom blomstene) forsvinner 1. januar. Da begynner det nye året, og jeg er ferdig med julen.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 15:20   #74
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Julepynt i januar er like rart som påskeharer i 17mai-tog.

Gammel 14-11-10, 15:55   #75
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hjemmefra er jeg vant til å pynte lillejulaften, og det gjør vi når vi feirer jul der. Siden vi foreløpig reiser vekk hver jul, pynter vi her hjemme ganske tidlig i desember. Da får vi litt julestemning hjemme også. Det der med å vaske ned tak og vegger til jul har vi visst ikke helt begynt med, men det er da stort sett rimelig reint her. Vi har ikke hatt juletre siden vi ikke er her i julen, men i år skal vi nok ha det. Jeg blir liksom mer og mer julete. Men overdådig pynting er det ikke snakk om, akkurat.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 16:01   #76
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stjerner, adventsstaker og bittelitt pynt kommer frem 1 desember eller første søndagen i advent.
Resten av huset julepyntes skikkelig 23 desember, da juletreet pyntes.
Jeg er som regel litt utålmodig etter jul, og julepynten overlever ikke mange dagene etter nyttår.

Gammel 14-11-10, 16:30   #77
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har også pakketradisjonskveld, det har jeg hver lillejulaften. Jeg sitter alene da, mannen min bryr seg ikke noe særlig om jul (går det an ...), og ungene er i seng. Men jeg koser meg vanvittig. Julemusikken durer, jeg har levende lys i stua, godis og julekaker på gulvet der jeg sitter med masse papir, merkelapper og bånd rundt meg. Elsker det!

Her kjenner jeg meg igjen
Bare at mannen her også er nokså julete
Pleier å se "hjelp det er juleferie" mens jeg holder på

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 16:34   #78
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mannen min hatet virkelig jul da vi traff hverandre. Han var til og med så frekk at han spurte om vi kunne droppe juletre.
Vel. Etter 14 år eller hva det er med meg er han fullstendig "ødelagt". Det er han som tar initiativ til julevasken, han starter lenge før meg, han maser om julepynt og juletre. Hadde han bestemt så hadde vi dratt inn treet så fort de er å få kjøpt. Han er så julete at han blir mobbet av kompiser.
Han pynter pepperkakehus og skriver julekort og synger julesanger i ett i hele desember. Totalt tulling. Drømmemann.

Gammel 14-11-10, 16:35   #79
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pynter litt til advent 1. desember, men lille julaften er dagen for julepynting. Det er den fineste dagen i året.

I år blir det ikke helt som det pleier siden jeg må jobbe lille julaften. Åtteåringen mener hun skal pynte huset alene siden hun har fri den dagen, men vi får nå se hvordan vi ordner det. Alt må være klart til kvelden iallefall, for da skal vi nyte julehuset og spise godteri.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 17:20   #80
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her pynter vi med julegardiner på nyvaskete kjøkkenvinduer, og henger opp adventsstjerne, adventsstaker, hjemmebroderte julekalendere med pakker på, og lilla lys, på 1.søndag i advent.
Spiller litt julemusikk, og litt uti advent begynner jeg å bake noen kaker vi koser oss med i adventstiden, for av erfaring har man lært at de ikke blir spist i jula. (For da er det så mye annen god mat, at man klarer bare litt (mye) snop innimellom).
Ellers har vi hatt som tradisjon at vi vasker huset lillejuleaften så det er helt rent før vi skal begynne å pynte hus og juletre, men som oftest er det så masse annet som også skal skje denne dagen, at det har endt opp med at vi ikke har vært ferdige før langt på natt og er kjempeslitne.
Så..av erfaring igjen, har vi snakket om at i år vil vi starte med å pynte huset den siste helga før juleaften, så vi slipper å ha så mye igjen til lillejuleaften. Men pytingen av juletreet skal skje da! Når lukten av gran sprer seg i huset, DA er det jul da.

Jeg blir gjerne lei julepynten etter nyttårshelga, og vil gjerne rydde sammen jula da, men ungene synes det er så koselig å komme hjem fra skolen til det lune julehuset, så venter noen dager for deres skyld.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:48.