Sv: Er nordmenn sosialt sære?
Opprinnelig lagt inn av Retz, her.
Jeg er sær, utvelgende og håndplukker så det suser. Selv mine 18 venner på facebook er nøye silt ut. Jeg ville aldri funnet på å gå i barselgruppe, - bare tanken får meg til å grøsse - men det er fordi jeg synes barseltemaer jevnt over er kjedelige. Derimot tar jeg gjerne imot uanmeldt besøk. Av mine håndplukkede.
Jeg tror ikke du er alene - jeg tror det ligger i den norske folkesjela å omgåes kun "sine". Mine foreldre er ekstreme i så måte. Da de hadde runde dager, vurderte jeg å invitere venner og bekjente til overaskelses-selskap, men droppet umiddelbart ideen - jeg visste at de ville føle ubehag om det ikke kun var bare de nærmeste der.
Selv slites jeg litt mellom den kulturen og en litt mer latinsk attitude, som jeg egentlig idealiserer. Jeg tror særheten vår frarøver oss noe, og jeg tror at mange kan oppleve mer ensomhet enn de hadde trengt, kanskje særlig etterhvert som de blir eldre og kretsen krymper.