Sv: Er du en høyre- eller venstrefeltskjører?
Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.
Jeg er en filskifter. Jeg ligger stort sett i venstre felt, men flytter meg raskt over til høyre når jeg ser noen komme opp bak meg i stor fart. Det er jo tross alt poenget med venstre fil.
Jeg er ikke enig i denne, altså. Man skal ligge i høyre felt så sant man ikke foretar en forbikjøring. Hvis man ligger i venstre felt og det kommer en luke i høyre felt som ikke medfører at du må bremse farten for å ligge der (og det ikke bare er 1,2 sekunder det er snakk om), skal man selvsagt skifte tilbake. Helt uavhengig om det er folk bak deg i venstrefilen eller ikke.
Det er ikke så ofte jeg opplever at jeg får noen bak meg i full fart i venstrefilen og det ikke er noen foran meg, men i så tilfelle legger jeg meg over i høyre fil når det er en luke. Jeg tilpasser ikke min fart til sjåføren bak meg hvis jeg ligger over fartsgrensen, og jeg tar ingen farlige sjanser for å presse meg inn og måtte bremse opp.
Hvis det kommer noen bak meg i full fart i venstrefilen og jeg har biler foran meg, viker jeg ikke. Da ligger jeg i kø og følger trafikkrytmen. Da opplever jeg også sjelden at noen blinker (hvorfor skulle de det, de kommer jo ikke fortere frem, så lenge det er biler foran meg).
|