Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på sveler

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-10, 20:27   #21
Left
Passiv

Standard

Sv: Oppskrift på sveler

Skal lage sveler i morgen jeg. Har endelig fått takka mi hit nå
Ferjebiff

Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 20:28   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ferjebiff?

Gammel 04-11-10, 20:37   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker:

3egg
1,5 dl sukker
Ca 6 dl hvetemel
1,5 ts natron
1/2ts salt
En god halvliter kefir.

Bland egg og sukker først. Melk og mel om hverandre, vipses glatt ved hver tilsetting.

Stekes uten smør. Jeg bare smører veldig tynt med smør før første steking, men tørker det av med tørkepapir.

Gammel 04-11-10, 20:41   #24
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg vil ha takke! Og en kokk som står og steker svelene til meg. Jeg elsker sveler men det å stå og steke dusinvis av sveler og pannekaker er bortimot det aller verste jeg vet. Jeg er for utålmodig, og ender ofte opp med endel brente sveler.

Jeg har en takke som er helt genial fra Høyang Polaris! Du legger den bare oppå den største platen til stekovnen(tror det er en fordel med keramisk topp) og skrur på, så varmer "takken" seg opp og man kan steike i vei. Kjøpt på Coop Obs! en gang og den var ikke veldig dyr 2-300 kanskje. Fungerer supert. Vi bruker den til lefsesteking og hjemmelagde Tortillas også.

Inspirert av tråden har jeg nå kjøpt Kefir og skal lage sveler til helga. Med smørkrem så klart. Brunost er noe nymotens rart noe som tilbehør på sveler ass

Sist redigert av Vianne Rocher : 04-11-10 kl 20:49.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 20:47   #25
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Men mina, så mye natron?

Ja faktisk! Ikke med topp da, to nokså strøkne spiseskjeer.
Det smaker ikke natron, og svelene blir luftige og fine. De er like gode etter en runde i fryseren også.

Gammel 04-11-10, 20:49   #26
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Brunost

Næsj, brunost er for boller og vafler!

Gammel 04-11-10, 22:41   #27
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Hvor mye er det i en MRF-kopp? Har ikke sånn kopp. Er det vanlig krus størrelse? Vil ha mål i dl.

Min MRF-kopp rommer akkurat 3 dl før det renner over. Oppskriften som er trykket på koppen sier 3,5 dl sukker, ellers er den lik som på nettsiden.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 22:50   #28
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

MRF-oppskrifta er den beste, jeg bruker den som står på koppen (samme som i linken, men 3,5 dl sukker - jeg tar 3 dl). Sveler bør stekes på takke, da blir de bedre enn i panne. Ikke bruk smør når du steker, og de skal spises med smørkrem. Brunost bruker vi til andre ting

:lurer på om jeg skal besøke tinkadott på føden ikveld:

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 22:55   #29
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Nei, med brunost selvsagt.

Ja, selvsagt med brunost!! Skulle da bare mangle.

Vi lager sveler etter vanlig oppskrift, men med glutenfritt mel i stedet for hvetemel. Funker like bra.

Gammel 04-11-10, 22:58   #30
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg vil ha takke! Og en kokk som står og steker svelene til meg. Jeg elsker sveler men det å stå og steke dusinvis av sveler og pannekaker er bortimot det aller verste jeg vet. Jeg er for utålmodig, og ender ofte opp med endel brente sveler.

Har en ivrig 14-åring til låns - perfekt til slikt bruk.

Hun steker sveler så det suser etter - bruker pannekakejern da, går kjempefort.

Gammel 12-11-10, 01:00   #31
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ååååå, nå fikk jeg vanvittig lyst på svele. Bestefar jobbet i mange år som stuert på MRF-fergene og det var han som lagde oppskriften på MRF-koppen , men nå som begge besteforeldrene mine er døde er det lite svele å hente, vi er jo aldri oppover i de trakter lenger.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.