Sv: Likestilling? Tårnfrid eller muffinsblogging?
Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvem eller hva Tårnfrid er, men jeg tror at mange unge jenter opplever seg selv som likestilt, helt til de får barn. Vi gjør omtrent det samme som guttene, kan ta de samme utdannelsene, samme jobbene osv. Likestilling er en selvfølge for unge jenter.
Så finner de en partner å flytte sammen med, og noen er så heldige og/eller smarte at de finner en som anser husarbeid som noe man deler på. Vi som ikke var så heldige eller smarte, møter på likestillingsproblemet allerede der. Forhåpentligvis forhandler vi oss frem til en løsning på det, men så kommer det kanskje et barn, eller tre, og det er da de virkelige likestillingsproblemene begynner slik jeg ser det.
Den første tiden lever jo mor og barn i nærmest en symbiose, og lærer hverandre å kjenne mye bedre enn far og barn gjør. Noen fedre kommer godt i siget etterhvert, men ikke alle. For mange familier er det fortsatt O Store Mor som er forelderen nummer en, mens far kan trå til når det trengs.
I tillegg så er det en viktig faktor som gjør at det lett forblir sånn, nemlig at de fleste foreldrepar vurderer det som bra for barna og familien at minst en av dem tar ut lange foreldrepermisjoner og går ned i stillingsprosenter. Det er bare det at far som regel tjener mer enn mor, og da blir det dyrere for familien at han går ned i stillingsprosent enn at hun gjør det. Så da gjør gjerne hun det da, og da blir det naturlig at hun tar seg enda mer av barn og hus, og så forsterkes jo hele "ulikestillingen".
Så jeg tror årsakene er at unge jenter foreløpig opplever seg selv som likestilte, men at det er er mangel på reell likestilling i familiene og i arbeidslivet.