Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Ski til en gutt på 2-2,5 år

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-10, 13:33   #21
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ski til en gutt på 2-2,5 år

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Hvorfor skal de ikke ha bindinger som passer til vanlige støvler? Det gjør det jo mye enklere å ta på skiene når man allerede er ute og leker. En 2/3-åring er sjelden på lange turer, og skistøvler er ikke særlig behagelige å gå i uten ski...

Fordi bindingene sitter slapt, skiene er elendige - kort sagt: alt av skiglede går rett i dass.

Jeg har kjøpt alt av ski til de små på loppemarked eller vi har arvet. Gå for smørefrie.

Gammel 08-11-10, 13:34   #22
Curly
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2010
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

De anbefaler å kjøpe med vanlige bindinger og skisko, fordi de lærer seg mye bedre å holde balansen med det og det blir mye lettere å gå. En sånn binding der du bruker vanlige sko gjør jo at de ikke kan bevege fotbladet slik som på vanlige ski.
Coop Obs! har jo rimelige skipakker nå

Gammel 08-11-10, 13:36   #23
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Du trenger i alle fall ikke staver. Såpass små unger har nok med å koordinere beina om de ikke i tillegg skal dille med staver.

Når det gjelder å kjøpe skisko, så er det mulig å jukse det til. Hvis to voksne + gutten går i en sportsbutikk, og så tar den ene voksne gutten med seg i en avdeling nært der de selger ski, så kan den andre gå og finne passende skisko.

Mange skisko har såler man kan ta ut. Det gjorde i alle fall vi da vi kjøpte skisko til jenta vår i fjor (da var hun på alder med gutten din). Når skisko i rett størrelse er funnet, kan den voksne ta med seg sålen bort til "den andre" avdelingen og lar gutten sette foten sin på sålen. Da vil du se hvor mye plass det er til foten. Det er i alle fall den beste pekepinnen du kan få uten å faktisk prøve skoen på gutten. Selv har jeg sluttet å kjøpe fottøy til jenta vår med mindre jeg kan ta ut sålen for å se hvordan foten hennes passer.

Husk forresten på at det er spesielt viktig med mulighet for litt luft rundt foten (etter at gutten har på tykke ullsokker) i skisko. Luften fungerer som isolasjon. Så kjøp gjerne skiskoene litt store.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:37   #24
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg måtte kjøpe skisko til jenta min i str. 25 da hun var 2 år. Det gikk veldig greit selv om hun egentlig bare brukte 21. Tykke sokker oppi og godt snørt sammen så gikk det veldig bra. Hvis vi skulle vente til hun kom opp i str. 25 så hadde det ikke blitt ski før hun var 4.

Jeg ville ikke gått for ski med bindinger til vanlige vintersko. Det ødelegger skigleden.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:37   #25
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg kjøpte skisko i str 24 på finn. Kjøpte alt på finn til lillesøster jeg. To par skisko og ski + staver til 350 kr. Nøgd med det!

Hva slags merke er det ? Vi har lett masse og aldri funnet mindre enn str 25.....(ikke sjekket på et par år nå da....)

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:06   #26
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Hva slags merke er det ? Vi har lett masse og aldri funnet mindre enn str 25.....(ikke sjekket på et par år nå da....)

Alpina. Alpitex står det på de.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:07   #27
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Alpina. Alpitex står det på de.

Og vi har jo kjøpt de brukt, kan se for meg de er minst 5 år gamle.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:12   #28
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene mine har hatt langrennski fra de var ca. 2 år. Til største tulla kjøpte vi sånn pakke hvor du bare festet vanlige sko på. Det mest fiasko kjøpet jeg har gjort noen gang.

Vi har kjøpt smørefrie ski til de minste, for de stabber mye rundt i hagen og i barnehagen. Men jeg foretrekker smøreski om vi skal gå på tur hele familien, også til de minste. En kan fint bruke litt for store skisko uten problemer. I alle fall så lenge de ikke skal gå km etter km, noe svært få 2-åringen gjør. Vi har aldri hatt mindre skisko enn str. 27 (men de var små så de tilsvarte nok str. 25/26). Når ungene har hatt skostørrelse 28 så har vi kjøpt skisko i str. 30 sånn at de har passet to vintere. Bruker bare med tykk sokk oppi første vinteren. Skoene er jo også ganske fluffy inni med foret også når de er nye og det fyller ut litt i starten.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:21   #29
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skiskoene er ofte små i størrelsen. Og så må du ta i litt på størrelsen, så kan han kanskje ha dem neste år også, i alle fall hele året i år. Putt såle og sokk i. Godt tips før kjøp er å tegne foten på et papir og ta med omrisset i butikken, da kan man se på størrelse ut fra det.

Smørefrie ski er fint til så små, og som nevnt over er en slik pakke en grei sak. Staver trenger du ikke.

Storebror fikk ski og støvler den jula han var 2,5. Han brukte skiene og støvlene 2 sesonger. Ifjor brukte han skiene fremdeles, men med nye støvler som vi kjøpte for en femtilapp på loppemarked. I år skal han få nye ski og støvler. Jeg synes vi har hatt god valuta for pengene på den første pakka. Om et par år kan lillesøster arve.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:33   #30
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

JEG har også smørefrie ski. (og mannen eier ikke ski i det hele tatt) så det er absolutt smørefritt han får ja.

Ja, mannen skal nok også få seg ski, han skal få velge smøring eller smørefritt etter hva han selv orker å sette seg inn i. Man kan jo si det sånn da, vi er ikke de som går mest på ski, egentlig bare annenhver påske (de årene vi er hos min familie) og da har han lånt skiene til min far, som har to par etter at han overtok noen etter min bror. Men vi tenker vel at med unger så hører det jo liksom med å lære dem å gå på ski, og da må vi ut på tur. Dog altså ikke sånn i voldsomme mengder denne sesongen, grunnet en stykk liten gutt som ikke kan gå på ski enda, og en stykk gravid mor, deretter en minibaby. Neste år, med gutt som kanskje klarer litt på ski, og lillesøster i pulk, er vi muligens å observere i ei skiløype et sted, håper jeg...

Men jeg tenkte han kunne få øve på plenen til sin bestemor i juleferien, og muligens på en snøflekk til påske i alle fall, og altså dersom det ligger noe snø rundt husveggene våre i vinter. Bare sånn for å ha prøvd det litt og utvikle litt balanse.

Skisko i en størrelse som er litt for stor, med såle og god sokk, finfint. (Dog, frostpinn-mora hans har skisko som er et nummer for stor for å kunne ha god ullsåle i tillegg til ullsokk, med vilje, etter at foten har sluttet å vokse også. for man "må" jo nesten ha det? For ikke å fryse tærene av seg, mener jeg...)

Gammel 08-11-10, 14:42   #31
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

www.intersport.no har skipakker (ski, sko og binding) fra kr 799,-

www.xxl.no har også skipakker fra kr 799,-

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:48   #32
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg mener da vi har ett par skisko i str. 23. De er kjøpt på OBS, mener jeg å huske. Så det finnes da skisko i små str.

Jeg tror jeg ville kjøpt skisko i str. 23, og puttet i en ekstra ullsåle.

Gammel 08-11-10, 14:53   #33
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis skoene er like små som de vi hadde, ville jeg kjøpt 25 .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:55   #34
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg mener da vi har ett par skisko i str. 23. De er kjøpt på OBS, mener jeg å huske. Så det finnes da skisko i små str.

Jeg tror jeg ville kjøpt skisko i str. 23, og puttet i en ekstra ullsåle.

blir vel trangt med ekstra såle i sko som er samme str som hans vanlige sko?
Særlig om skisko er små?

Nå har vi den ekstra-utfordringen at guttungen åpenbart ikke liker å prøve sko, de siste forsøk på skokjøp har vært en kamp for å få ham til å prøve. så han er sikkert fornøyd om vi bare prøver, og sier "nei, du skal få slippe få nye sko" for han vil jo rett og slett ikke ha nye sko, åpenbart. (de nye vinterskoene måtte vi ha hjemme og se på i mange dager før han følte det var akseptabelt å faktisk ta dem på seg for å gå ut...)

Gammel 08-11-10, 15:00   #35
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Hvis skoene er like små som de vi hadde, ville jeg kjøpt 25 .

Konkluderer med at barnet bør være innom sportsbutikken med foten sin (evt låne sålen fra vinterskoen hans, om han går helt i vranglås på å prøve)

Og siden barnet er antatt ca 85 cm lang er sikkert ski lengde 90 passe både i år og neste år, eller? siden skiene skal være like lang som ungen antar jeg at meteren blir for langt for en sånn liten kar. (dobbeltsjekke lengden hans selvsagt. Teoretisk mulig han plutselig strekker seg altså, men direkte lang har han aldri vært egentlig)

Gammel 08-11-10, 15:04   #36
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

blir vel trangt med ekstra såle i sko som er samme str som hans vanlige sko?
Særlig om skisko er små?

Selvfølgelig blir det trangt ja. Det skulle stått 24 åff cårs.

Gammel 08-11-10, 15:17   #37
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mini bruker størrelse 25 i vanlige sko og har størrelse 26 i skisko. Da har hun god plass til en tykk, varm sokk samtidig som skoen sitter godt. Hun brukte ski som var 90 cm lange i fjor, og jeg regner med at hun skal bruke det i år og neste år. Ski som du snører rett på skoen gir lite skiglede, det har jeg erfart etter å ha hatt snøreski til begge mine. Skal man først putte på dem ski kan man like gjerne bruke skikkelige støvler og sko, så venner de seg til det først som sist.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 15:31   #38
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ville kjøpt 90 cm ski (smørefrie) og sko i str 25 (med tykk såle og tykk sokk). Det høres ikke ut som at dere bruker ski så veldig mye og en toåring legger sjelden ut på langtur. Med str 25 så holder sikker skoene fram til neste vinter også

Alle sportskjedene samt Obs sport har helt supre ski for småttiser

Gammel 08-11-10, 15:32   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ski til vanlige vintersko anbefales ikke på FP. Det gjør heller ikke støttehjul til sykkel eller å gå på skøyter mens man støtter seg på bruskasse. Ungene mine har allikevel hatt enorm glede av sine stubbski, sykkel med støttehjul og bruskasseskøyting.

Snuppa fikk stubbski da hun var to år (bursdag i januar) og hadde stor glede av skiene i 2 år. Så fikk hun nye og "ordentlige" ski den vinteren hun ble 4. Knerten har brukt stubbskiene i 2 år nå (første året var han bare 1,5 år og gikk kanskje 30 meter om gangen ...... men han gikk på ski og koste seg).

I år arver knerten søsterens ordentlige ski, og så putter vi bare en ekstra sokk på slik at han får plass i skiskoa i str 27 selv om han egentlig bruker 25.

Sist redigert av Tjorven : 08-11-10 kl 19:49.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 15:37   #40
linne@
har gullhår

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Kan bare signere Gaia ovenfor her. Anbefaler ordentlige skosko og ski, for skiglede er viktig. Våre barn har fått ski fra samme alder, og skiglede er så viktig. Tror våre er Åsnes i rødt og blått, og med en snømann på. Vår minste ble 2 år i juli, og har CP. Tror vi må ut å teste skiene på flat mark nå som der er snø. Moro.

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:56.