Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Innstramming av fraværsregler

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-10, 10:41   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Innstramming av fraværsregler

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nei, på tidlig 90-tall ble alt fravær ført, uansett grunn. Man fikk snarere beskjed om å legge ved legedokumentasjon når man søkte jobb, for det er jo en sikker vinner i jobbmarkedet.

Ok, da bli tidligere elevere faktisk diskriminert med denne regelen da?

Jeg har ikke lagt vitnemål fra vgs ved en eneste jobbsøknad siden jeg fikk min første universitetsgrad. Gjør man det, altså?

Så til saken: Jeg kan ikke noe om fraværsføring og stryking av fravær ungdomsskolen, men en del om videregående. Det første jeg kan si er at det som gajamor snakker om her er ikke relevant for elever med kronisk sykdom hvis de leverer dokumentasjon på denne. Da skal de ikke trenge å levere legeattest for enkeltfravær. Det står svart på hvitt i Kunnskapsdepartementets pressemelding om de nye fraværsreglene.

Ellers er det sånn at "stryking" av fravær er noe som kom midt på 90-tallet (?) for å motivere skoleelever til å delta i politisk arbeid. Det hadde altså ikke noe med sykdom å gjøre i starten. Dette kom til etter hvert, etter press fra elevorganisasjonene som syntes det var urettferdig at fravær pga politisk arbeid ikke kom på vitnemålet mens sykdomsfravær gjorde det. Dessverre har dette ballet på seg og ballet på seg, og reglene har vært uklare og derfor ulikt tolket og praktisert. På min skole har vi f.eks. bare strøket fravær pga kronisk sykdom, mens andre skoler har strøket alt sykdomsfravær opp til 14 dager uten annen dokumentasjon enn underskrift fra foreldre for elever under 18 og egenerklæring for elever over 18. I fjor (som i forrige skoleår) så departementet seg nødt til å presisere reglene, og det førte til at alle elever kunne få disse 14 dagene strøket. Jeg satt i to hele arbeidsdager i vår og jobbet med å stryke fravær for de 28 kontaktelevene mine, også fravær som jeg visste var pga oppkjøring eller skulk, fordi de hadde fått foreldrene til å skrive "melding".

I høst har reglene blitt endret. Nå kan bare 10 skoledager strykes ila. skoleåret. Ifbm sykdom kan man ikke stryke enkeltdager fordi man har innført karensdager sånn at fraværet strykes fom. fjerde sykdomsdag, og da bare ved levering av legeerklæring. Etter min erfaring betyr det at det bare er et fåtall elever som faktisk vil få fravær strøket, for de færreste er borte mer enn tre dager sammenhengende. Jeg synes dette er helt ok. Svært mange elever har uansett lite fravær, og for en "normalelev" er det helt udramatisk og fullstendig normalt med noen dager fravær pga kortvarig sykdom ila. et skoleår; det har jo gjerne vi voksne også. Samtidig ivaretar reglene elever med lengre sykdomsfravær på en grei måte uten at de samtidig "legger til rette" for at det fåtallet av elever som skulker kan få strøket fraværet ved et pennestrøk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:27.