Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

8 timers makstid i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-10, 07:37   #41
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8 timers makstid i barnehagen

Det er godt å høre at jeg ikke var den eneste som ble litt sjokkert og vantro av å lese denne nyheten. Jeg måtte først sjekke ut om fedrelandsvennen var en pålitelig kilde, men den største avisa i Kristiansand må da være det?

Ungene mine er under 8 timer i barnehagen hver dag. Vi er begge i full jobb, men vi har begge også fleksitid (og jobber litt på kveldene). Men har ikke problemer med å se at ikke alle har det like fleksibelt som oss.

Jeg har forøvrig spurt om å få jobbe deltid, men fikk til svar at det ikke var forenlig med den typen jobb jeg har (noe jeg riktignok var uenig i, men ... ). I hvert fall; det er ikke bare gjort i en fei å be folk gå ned i stilling.

Gammel 04-11-10, 08:34   #42
Left
Passiv

Standard

I bhg der vi har hus på Møre er det også slik. Blodsmak i munnen og oppsigelse etter 6 effektive dager ble resultatet. Heldigvis hadde studentbhg plass.
De skulle atpåtil ha 4 mnd betaling siden det ikke var lov å si opp før 1 mai. De fikk ikk3
e det, og regelen ble endret etter brev til kommunestyret.

Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 09:12   #43
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Private barnehager har hatt fritt frem på åpningstider lenge, hvertfall de vi kjenner til. Det er først de to siste årene til minstejenta at vi hadde tilbud om 07-17, men her er det annerledes ettersom 80 % bor i pendleravstand til jobb. Første barehage hadde 08.00 til 16, neste 08-16.30. Sistnevnte var en stor barnehage sentralt i Oslo med mange barn, nyttet ikke diskutere på det selv om dette var en kampsak i foreldregruppa alle de årenen vi var der.

Som andre over nevnte så har vi hele veien vært heldige med stor fleksibilitet i jobbene våre. Jeg kan ikke se annet enn at håpløse åpningstider som ikke er gjennomførbare for enkelte gir utslag på budsjettet et annet sted i kommunen, arbeidsavklaringspenger feks. Eller andre trygdeytelser.
De aller fleste jobber jo fordi de trenger pengene og jobben er lagt opp som den er, ikke fordi de synes det er stas å hente ungene klokka 17.

Henger meg på Esme sitt forslag, øk bemanningen i barnehagene og gjerne også skolen/ SFO når de først er igang!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 09:19   #44
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noe så forbaska idiotisk.

Gammel 04-11-10, 10:21   #45
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er godt å høre at jeg ikke var den eneste som ble litt sjokkert og vantro av å lese denne nyheten. Jeg måtte først sjekke ut om fedrelandsvennen var en pålitelig kilde, men den største avisa i Kristiansand må da være det?

Ungene mine er under 8 timer i barnehagen hver dag. Vi er begge i full jobb, men vi har begge også fleksitid (og jobber litt på kveldene). Men har ikke problemer med å se at ikke alle har det like fleksibelt som oss.

Jeg har forøvrig spurt om å få jobbe deltid, men fikk til svar at det ikke var forenlig med den typen jobb jeg har (noe jeg riktignok var uenig i, men ... ). I hvert fall; det er ikke bare gjort i en fei å be folk gå ned i stilling.

Fvn er en pålitelig avis , og jeg snakket faktisk med de i barnehagen om dette i dag - og det er jo ikke avgjort. Som hun jeg snakket med påpekte, så er det ganske kraftige reaksjoner også i barnehagene og ingen kommer til å gi seg uten protest og kamp! Dessuten blir det jo helt fjollete å ha forskjell på private og kommunale barnehager på den måten.

Grunnen til dette er visst foreldre som utnytter seg av åpningstidene og leverer presis kl. 07 og ikke henter før kl. 17. Jeg (og barnehagen mine unger går i) tenker at dette slett ikke skal ramme alle, men at de foreldrene som gjør dette heller får få både en og tre advarsler og evt. oppsagt plass dersom de ikke skjerper seg. At det skal ramme alle er jo fryktelig synd!

Edit: I bunnen av dette ligger det selvsagt en tone om at man skal spare penger, iom. at man sparer ganske mange timer på ansatte i lønn pr. år med et slikt tiltak, da barnehagene kommer til å stenge tidligere. Det tror jeg ikke mange barnehageansatte i denne kommunen er med på!!

Gammel 04-11-10, 10:24   #46
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

de foreldrene som gjør dette heller får få både en og tre advarsler og evt. oppsagt plass dersom de ikke skjerper seg. At det skal ramme alle er jo fryktelig synd!

Dette skjønte jeg ikke. Skal det være lov å ha barna der i 10 timer om dagen, eller skal det ikke? Hvis man skal få advarsler og oppsigelse hvis man utnytter åpningstiden, hvorfor er dette forskjellig fra å sette grenser for hvor mye man får utnytte åpningstiden?

Og hvordan mener man en aleneforsørger med en times jobbreise skal "skjerpe seg"?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 10:27   #47
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Dette skjønte jeg ikke. Skal det være lov å ha barna der i 10 timer om dagen, eller skal det ikke? Hvis man skal få advarsler og oppsigelse hvis man utnytter åpningstiden, hvorfor er dette forskjellig fra å sette grenser for hvor mye man får utnytte åpningstiden?

Og hvordan mener man en aleneforsørger med en times jobbreise skal "skjerpe seg"?

Dette var de de i barnehagen som snakket noe om da jeg leverte i morges - det er tydelig et hett tema i dag; og de fortalte at de faktisk har et par foreldre (og da snakker vi ikke aleneforsørgere, det ble også poengtert ) som de sliter med i forhold til at de så bevisst og åpent benytter seg av barnehagen som pass - også på dager der de ikke jobber. Jeg vet jo ikke stort om dette, men tenker at i slike tilfeller, der man med sikkerhet vet at foreldre utnytter seg av 10 timers "barnevakt" bare fordi de ønsker det, burde kunne gå til tiltak for å stoppe det.

Personlig har jeg ingen egeninteresse av å skull "ta noen", og jeg har heller ingen ønsker om redusering av åpningstid og makstid for opphold. Jeg klarer ikke komme under 8 timer selv, og jeg er ikke alene.

Gammel 04-11-10, 10:28   #48
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var de de i barnehagen som snakket noe om; at de har et par foreldre (og da snakker vi faktisk ikke aleneforsørgere ) som de sliter med i forhold til at de så bevisst og åpent benytter seg av barnehagen som pass - også på dager der de ikke jobber. Jeg vet jo ikke stort om dette, men tenker at i slike tilfeller, der man med sikkerhet vet at foreldre utnytter seg av 10 timers "barnevakt" bare fordi de ønsker det, burde kunne gå til tiltak for å stoppe det.

Aha. Moralpoliti. Hvordan har man tenkt å formulere den regelen?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 04-11-10, 10:30   #49
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Aha. Moralpoliti. Hvordan har man tenkt å formulere den regelen?

Nei vet du, det har jeg strengt tatt ingen formening om. Jeg stiller meg utenfor dette - min kommentar til at det visstnok er slike tilfeller de vil få has på (som da skal være noe av årsaken til forslaget i utgangspunktet) er jo at jeg synes det er utrolig kjipt at alle da blir lidende under at noen få utnytter systemet.

Gammel 04-11-10, 10:31   #50
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Nei vet du, det har jeg strengt tatt ingen formening om. Jeg stiller meg utenfor dette - min kommentar til at det visstnok er slike tilfeller de vil få has på (som da skal være noe av årsaken til forslaget i utgangspunktet) er jo at jeg synes det er utrolig kjipt at alle da blir lidende under at noen få utnytter systemet.

Ja, jeg skjønner jo at det ikke er ditt forslag.

Men jeg forstår dem ikke. Er det lov å benytte det tilbudet man har betalt for fullt ut, eller er det ikke lov? Og skal de sitte som en slags moralske voktere og vurdere hvem som har gyldig grunn til å benytte det?

Er de bekymret for noen av barna får de kontakte barnevernet.

Gammel 04-11-10, 10:33   #51
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dersom det er et fåtall fåtall foreldre som utnytter åpningstiden bør heller dette tas opp med de det gjelder i stedet for å straffe alle foreldre som har barn i kommunal barnehage.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 10:39   #52
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var de de i barnehagen som snakket noe om da jeg leverte i morges - det er tydelig et hett tema i dag; og de fortalte at de faktisk har et par foreldre (og da snakker vi ikke aleneforsørgere, det ble også poengtert ) som de sliter med i forhold til at de så bevisst og åpent benytter seg av barnehagen som pass - også på dager der de ikke jobber. Jeg vet jo ikke stort om dette, men tenker at i slike tilfeller, der man med sikkerhet vet at foreldre utnytter seg av 10 timers "barnevakt" bare fordi de ønsker det, burde kunne gå til tiltak for å stoppe det.

Personlig har jeg ingen egeninteresse av å skull "ta noen", og jeg har heller ingen ønsker om redusering av åpningstid og makstid for opphold. Jeg klarer ikke komme under 8 timer selv, og jeg er ikke alene.

Jeg skjønner at det er ikke din mening du sier her altså. Men allium har rett, om de i barnehagen er bekymret for at noen foreldre ikke prioriterer barna sine så må de melde sin bekymring til barnevernet. Ikke synsemene at foreldrene "utnytter" et tilbud. Som de har all verdens rett til å gjøre. Jeg synes det er lenge å ha et barn 10 timer i barnehagen, men det er lov å mene noe annet også. I andre land er det helt vanlig lengde på barnehagedagen, at foreldrene handler, lager mat og gjør alt arbeid hjemme før de henter barna.

Gammel 04-11-10, 10:44   #53
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Helt sant allium - det bør tas opp med de det gjelder og hver sak får evt. behandles individuelt på den måten som er best for foreldre/barn, og er det bekymring for barna er BV rette veien å gå, ingenting annet. Å gre alle over samme kam blir jo bare helt feil!!

Gammel 04-11-10, 11:13   #54
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Dersom det er et fåtall fåtall foreldre som utnytter åpningstiden bør heller dette tas opp med de det gjelder i stedet for å straffe alle foreldre som har barn i kommunal barnehage.

Jeg er med allium på denne og skjønner ikke helt at man skal "ta" noen fordi de benytter tilbudet fullt ut. Så lenge man betaler for en full plass, så er det da ingen som kan nekte de å benytte tilbudet fullt ut. Og jeg signerer på den at om man er bekymret for barna i de enkelte tilfellene, så får man heller kontakte barnevernet.

At de ansatte atpåtil diskuterer dette med andre foreldre, synes jeg er helt bak mål!

Gammel 04-11-10, 11:17   #55
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Folk må få lov å kunne velge å jobbe normal arbeidstid selv om de har barn.

Ikke bare at folk må få lov til å velge, men hele samfunnsmaskineriet er avhengig av det. Vi har et rekordhøyt antall mennesker på ulike trygdeordninger, så vi trenger at de som kan jobbe fullt faktisk gjør det. Så da er det idiotisk å vedta regler som motarbeider dette så til de grader.

Jeg tror ikke at folk har ungene i barnehagen så lange dager bare for gøy. De fleste jeg kjenner, lirker og lurer til sånn at barnas hverdag skal bli så bra som mulig. Men det er noen som kanskje ikke har mulighet til dette, og da hjelper det virkelig ingenting å gjøre hverdagen dems enda mer vanskelig.

Og er det sant at en pedagog kan ha ansvar for flere unger enn en assistent??? Det må være det dummeste jeg har hørt. Det burde jo nesten heller være omvendt, i den grad at man forventer mer av en pedagog i forhold til tilrettelegging av barnehagehverdagen.

Gammel 04-11-10, 11:24   #56
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Barnehagen vår er forresten åpen fra 07 til 17, og den er kommunal.
Vi bor i pendlerkommune. Men jeg har inntrykk av at det er veldig få som er der så lenge altså.

Gammel 04-11-10, 11:30   #57
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Vår er også åpen fra 07-17, den kommunale delen - familiebarnehageavdelingen for de minste er åpen 07.30 til 16.00.

Mine begynte i kommunal bhg i år, tidligere har de gått i familiebarnehage, den åpnet 07.15 til 16.00, så for oss har det aldri vært noe alternativ å ha de lenger enn kl. 16, men de blir sjelden hentet senere enn rett over kl. 15.30. Men at mange andre kanskje trenger plass til kl. 17 er jeg ikke et øyeblikk i tvil om!!

Gammel 04-11-10, 11:32   #58
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

At de ansatte atpåtil diskuterer dette med andre foreldre, synes jeg er helt bak mål!

Det kan du riktig si. Jeg fikk det omtrent bare slengt i fjeset idét jeg leverte - vi er blant de første som leverer om morgenen og det var tydeligvis veldig hett tema etter oppslaget i går. Det kan jeg forstå, men det er virkelig ikke all informasjon jeg trenger - dog var det jo relevant å nevne det i denne tråden synes jeg.

Gammel 04-11-10, 11:37   #59
Ullsokk
Aktiv

Ullsokk sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
Ullsokk er litt kulUllsokk er litt kul
Standard

Barnehagen jeg jobber i er åpen fra 6.30 til kl 17.00. Det er alltid noen få som har veldig lange dager, men merker vi at barna lider under det så tar vi en prat med foreldrene. Det skjer ikke så ofte.
Å lage en regel som gir veldig mange problemer med henting og levering for å få has på noen få er for dumt.

Gammel 04-11-10, 11:49   #60
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Dette var de de i barnehagen som snakket noe om da jeg leverte i morges - det er tydelig et hett tema i dag; og de fortalte at de faktisk har et par foreldre (og da snakker vi ikke aleneforsørgere, det ble også poengtert ) som de sliter med i forhold til at de så bevisst og åpent benytter seg av barnehagen som pass - også på dager der de ikke jobber.

Da håper jeg de vet hvorfor de gjør det også og ikke bare uffer seg over det og tror ting. Det kan jo godt ligge noe bak der som gjør at de utnytter tiden helt ut i begge ender som ikke syns.

Ellers syns jeg ideen er helt på tryne. Jeg vil aldri klare noe sånt å jobbe 100% i allefall, men jeg har en jobb som jeg kan sjonglere som jeg vil hvis jeg må (innenfor åpningstid)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.