Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfør øker andelen uføretrygdede?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-10, 21:23   #1
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvorfør øker andelen uføretrygdede?

Ja, hvorfor? Er vi mer syke? Tøffere arbeidsmiljø? For gode velferdsordninger? Økende andel snyltere?

Gammel 03-11-10, 21:30   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?

Vett sje. Det er mange faktorer, antakelig, men det er jo ingen tvil om at samfunnets økende krav fører til mange stressrelaterte lidelser? Samfunnet forandrer seg i rekordfart, stiller store krav til effektivitet, evne til raskt å omstille seg (som er dokumentert å være en stor stressfaktor) og evne til å være kompleks og kontinuerlig tilstede.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 21:41   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I arbeidsmarkedsbedriften hos oss ser vi at når arbeidsledigheten er lav, så er det mennesker som virkelig fungerer dårlig som søkes inn på noen av tiltakene våre - mange av disse har diagnoser som ikke er kommet frem før i voksen alder, mange har smerter i hele kroppen osv osv - Det er noen av de som får innvilget uføretrygd som har arbeidsevne, men ikke inntekstevne (altså, så mange behov for tilrettelegging og kanskje i tillegg en svært lav arbeidskapasitetsprosent som gjør at få arbeidsgivere tar imot dem uten å drive veldedighet, omtrent.

Jeg opplever ikke at folk får lett uføre nå. Men jeg tror mange fler bli fanget opp nå enn tidligere.

Gammel 03-11-10, 21:44   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener jeg nettopp leste at sykefravær/antall (prosentandelen) uføre ikke er høyere enn før, om man tar prosentandelen yrkesaktive i betraktning. At forholdet er det samme, men at antallet er høyere fordi flere også er i arbeid? Jeg kan ikke huske hvor jeg leste det.

Gammel 03-11-10, 21:48   #5
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Det har nok også med at det er flere begrensninger i forhold til andre stønadstyper nå enn før at flere kommer under, spesielt tidsbegrenset uføre. Med regel om makstid på sykemelding og tidligere rehabiliteringspenger er veien over til tidsbegrenset uføre ikke så veldig lang. Lang ventetid i helsetjeneste kan nok også ha sin årsak.

(hilsen en som har ventet på time hos fysioterapaut siden januar )

Gammel 03-11-10, 22:03   #6
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vett sje. Det er mange faktorer, antakelig, men det er jo ingen tvil om at samfunnets økende krav fører til mange stressrelaterte lidelser? Samfunnet forandrer seg i rekordfart, stiller store krav til effektivitet, evne til raskt å omstille seg (som er dokumentert å være en stor stressfaktor) og evne til å være kompleks og kontinuerlig tilstede.

Men blir man egentlig uføretrygdet pga stress da? Jeg leste et sted at de vanligste årsakene til uføretrygd er kroniske smerter og mentale lidelser/depresjon.

Gammel 03-11-10, 22:07   #7
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

I arbeidsmarkedsbedriften hos oss ser vi at når arbeidsledigheten er lav, så er det mennesker som virkelig fungerer dårlig som søkes inn på noen av tiltakene våre - mange av disse har diagnoser som ikke er kommet frem før i voksen alder, mange har smerter i hele kroppen osv osv - Det er noen av de som får innvilget uføretrygd som har arbeidsevne, men ikke inntekstevne (altså, så mange behov for tilrettelegging og kanskje i tillegg en svært lav arbeidskapasitetsprosent som gjør at få arbeidsgivere tar imot dem uten å drive veldedighet, omtrent.

Jeg opplever ikke at folk får lett uføre nå. Men jeg tror mange fler bli fanget opp nå enn tidligere.

Åja, sånn at de kan jobbe litt men at de blir så tilretteleggingskrevende at det ikke egentlig lønner seg å ha dem i jobb? Isåfall er det kanskje en god ide med sånne spesialjobber som hun der ministeren snakker om nå kanskje?

Nei, jeg har lest at det skal være vanskeligere å få uføretrygd nå. Men samtidig så er det flere som får det. Dvs at det må være flere som søker på det nå. Kanskje man tidligere bare levde på partner eller andre typer sosialhjelp?

Gammel 03-11-10, 22:07   #8
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Men blir man egentlig uføretrygdet pga stress da? Jeg leste et sted at de vanligste årsakene til uføretrygd er kroniske smerter og mentale lidelser/depresjon.

Som kan komme av stress.

Gammel 03-11-10, 22:09   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mener jeg nettopp leste at sykefravær/antall (prosentandelen) uføre ikke er høyere enn før, om man tar prosentandelen yrkesaktive i betraktning. At forholdet er det samme, men at antallet er høyere fordi flere også er i arbeid? Jeg kan ikke huske hvor jeg leste det.

Jeg har lest at "eksplosjonen" i sykefravær og uføretrygd er overdrevet. Det er ikke SÅ mange flere nå enn før som er for syke til å jobbe. Men det er tross alt en økning fra tidligere, etter hva jeg har forstått da.

Gammel 03-11-10, 22:10   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stress er jo årsaken til himla mange sykdommer. Eller utløsende. Stress er farlig. Det ødelegger immunsystemet.

Gammel 03-11-10, 22:10   #11
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

:spikke:

Det heter ikke lenger uføretrygd, det heter nå uførepensjon.
Og rehabiliteringspenger, midlertidig uførestønad og attføring har forsvunnet og blitt erstattet med AAP (innført 1. mars 2010). Jeg vet ikke om dette har blitt tatt hensyn til når det gjelder statistikk, eller om AAP blir regnet med i haugen.

Gammel 03-11-10, 22:12   #12
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Som kan komme av stress.

Ja, det er jo klart. Jeg skjønner poenget. Det finnes heller ikke all verdens av lavterskeljobber for den som ikke har all verdens av ressurser og helse. En kunne jo tenke seg at det finnes jobber uten masse stress og krav. Men hva slags jobb kan feks en med kroniske smerter a la fibromyalgi eller noe egentlig ha?

Gammel 03-11-10, 22:16   #13
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

Stress er jo årsaken til himla mange sykdommer. Eller utløsende. Stress er farlig. Det ødelegger immunsystemet.

Nei, stress er ikke bare farlig. Stress som i det å være utsatt for en påkjenning kan være en form for trening, og alle trenger å bli utsatt for noen påkjenninger og utfordringer for å lære og for å kunne takle en vanlig hverdag. Jeg tror faktisk det å være utsatt for noe (men ikke for mye) stress er fordelaktig. Jeg mener jeg har lest noe forskning på at rottebarn som blir utsatt for noe stress gjør det bedre på div biologiske tester etterpå. Men alvorlig stress over lang tid tror jeg ikke er bra, det kan ødelegge hormonsystemet og immunsystemet.

Gammel 03-11-10, 22:18   #14
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

:spikke:

Det heter ikke lenger uføretrygd, det heter nå uførepensjon.
Og rehabiliteringspenger, midlertidig uførestønad og attføring har forsvunnet og blitt erstattet med AAP (innført 1. mars 2010). Jeg vet ikke om dette har blitt tatt hensyn til når det gjelder statistikk, eller om AAP blir regnet med i haugen.

Ok, det visste jeg ikke. Uansett så har jo dette blitt innført så nylig at ingen statistikk utarbeidet før 1. mars 2010 er påvirket av dette.

Gammel 03-11-10, 22:18   #15
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja, sånn at de kan jobbe litt men at de blir så tilretteleggingskrevende at det ikke egentlig lønner seg å ha dem i jobb? Isåfall er det kanskje en god ide med sånne spesialjobber som hun der ministeren snakker om nå kanskje?

Nei, jeg har lest at det skal være vanskeligere å få uføretrygd nå. Men samtidig så er det flere som får det. Dvs at det må være flere som søker på det nå. Kanskje man tidligere bare levde på partner eller andre typer sosialhjelp?

Ved varig uføreytelse kan man få tilrettelagt stilling i ordinær virksomhet. Bedriften får da 40000 i tilskudd i året for å ha vedkommende der - og da uten noe krav om lønnsutgifter. (De fleste får vel noen form for bonus/oppmøtepenger eller noe sånn) - Så folk kan bidra i samfunnet også med en uføreytelse - cluet er vel mest at man skal ha kapasitet til å være mer enn bare arbeider - men også menneske.

Gammel 03-11-10, 22:19   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Nei, stress er ikke bare farlig. Stress som i det å være utsatt for en påkjenning kan være en form for trening, og alle trenger å bli utsatt for noen påkjenninger og utfordringer for å lære og for å kunne takle en vanlig hverdag. Jeg tror faktisk det å være utsatt for noe (men ikke for mye) stress er fordelaktig. Jeg mener jeg har lest noe forskning på at rottebarn som blir utsatt for noe stress gjør det bedre på div biologiske tester etterpå. Men alvorlig stress over lang tid tror jeg ikke er bra, det kan ødelegge hormonsystemet og immunsystemet.

Selvsagt er ikke stress bare farlig. Du skjønner hva jeg mener og jeg mistrenker deg for å være vrang med vilje.

Gammel 03-11-10, 22:23   #17
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

Selvsagt er ikke stress bare farlig. Du skjønner hva jeg mener og jeg mistrenker deg for å være vrang med vilje.

Nei, men jeg har sett meg litt lei på at alle er så veldig redd for stress. Litt stress er sunt! Vi kan ikke gå gjennom livet og forvente at alt skal være 100% behagelig og at alt skal komme til oss uten at vi trenger å gå gjennom verken slitsomme og vonde perioder.

Gammel 03-11-10, 22:25   #18
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Ved varig uføreytelse kan man få tilrettelagt stilling i ordinær virksomhet. Bedriften får da 40000 i tilskudd i året for å ha vedkommende der - og da uten noe krav om lønnsutgifter. (De fleste får vel noen form for bonus/oppmøtepenger eller noe sånn) - Så folk kan bidra i samfunnet også med en uføreytelse - cluet er vel mest at man skal ha kapasitet til å være mer enn bare arbeider - men også menneske.

Er dette et effektivt tiltak for å forbedre helse og livskvalitet hos de uføretrygdede? Jeg ville følt meg litt sånn med på kjøtt og flesk tror jeg. Litt sånn skinn-arbeidstaker, leke-arbeidstaker på en måte. En som får være der fordi de er så greie med meg. Men hvis alternativet hadde vært å bare være hjemme og være syk og tenke på hvor fælt det er så er det kanskje bedre å være litt ute blant folk på en arbeidsplass...

Gammel 03-11-10, 22:26   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Nei, men jeg har sett meg litt lei på at alle er så veldig redd for stress. Litt stress er sunt! Vi kan ikke gå gjennom livet og forvente at alt skal være 100% behagelig og at alt skal komme til oss uten at vi trenger å gå gjennom verken slitsomme og vonde perioder.

Men det er overhodet ikke det jeg snakker om i det hele tatt.

I motsetning til deg tror jeg mange lever i en tikkende stressbombe og at dette vil få konsekvenser for framtiden.

Gammel 03-11-10, 22:30   #20
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

Men det er overhodet ikke det jeg snakker om i det hele tatt.

I motsetning til deg tror jeg mange lever i en tikkende stressbombe og at dette vil få konsekvenser for framtiden.

Hva slags konsekvenser?

Men det ser ut til at vi er uenige. Det var stress før også. De visste ikke en gang om de hadde mat til familien og om alle berget seg gjennom vinteren. Skapte ikke det stress så vet ikke jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:05.