Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Å sove i forskjellige etasjer

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-10, 22:26   #21
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å sove i forskjellige etasjer

Jeg tenker på det at huset vårt er knøttlite. Hvorfor så ille med forskjellige etasjer? Det er ingenting elektrisk i nærheten av trappen, så at den skal brenne først er en utopi. Vi heller nå mot at vi foreldrene sover nede og at ungene sover direkte over oss.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:30   #22
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg er skeptisk, men hvis dere hadde tenkt gjennom hvordan dere skulle få ungene ut gjennom vinduene og hatt alt klart til det i tilfelle rottefelle kunne jeg vurdert det. Sammen med seriekoblete brannvarslere. Men syns egentlig at de er for små enda jeg. Og hva hvis det er nede hos dere det brenner først og så brenner de inne helt alene når de kunne vært reddet. Jeg tenker at det er uansett en fordel å være i nærheten av hverandre om noe slikt skulle skjedd. Huff nei nå må jeg slutte å skrive noe mer her ellers får jeg ikke sovet i natt!

Utenfor ungene sitt rom er det terrasse. Stort vindu. 3 meter vekk fra døren deres er det inngangsparti. Ute i stuen nok en dør ut til terrasse.
Med skikkelige seriekoblede brannvarslere, skal vi brenne inne? Vi har seriekoblede brannvarslere. Nede hos oss er det vindu ut på soverommet, og et utgangsparti 2 meter fra soveromsdøren. I tillegg kan vi gå ut gjennom stuevinduet nede. Det er med andre ord nok at utganger. Eneste er at vi ikke er umiddelbart sammen.

Tre stk!
Gammel 24-10-10, 22:31   #23
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg tenker på det at huset vårt er knøttlite. Hvorfor så ille med forskjellige etasjer? Det er ingenting elektrisk i nærheten av trappen, så at den skal brenne først er en utopi. Vi heller nå mot at vi foreldrene sover nede og at ungene sover direkte over oss.

utopi,
oppdiktet, konstruert idealsamfunn, som gjerne oppfattes, også fra opphavsmannens side, som en urealiserbar idé; ordet utopi har derfor også fått betydningen idealistisk, men ugjennomførlig fantasi.
(http://www.snl.no/utopi)

Men det kan jo begynne å brenne i elektriske systemer i veggene da?

Gammel 24-10-10, 22:34   #24
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Utenfor ungene sitt rom er det terrasse. Stort vindu. 3 meter vekk fra døren deres er det inngangsparti. Ute i stuen nok en dør ut til terrasse.
Med skikkelige seriekoblede brannvarslere, skal vi brenne inne? Vi har seriekoblede brannvarslere. Nede hos oss er det vindu ut på soverommet, og et utgangsparti 2 meter fra soveromsdøren. I tillegg kan vi gå ut gjennom stuevinduet nede. Det er med andre ord nok at utganger. Eneste er at vi ikke er umiddelbart sammen.

Ja når det gjelder tilgjengelige utganger så er jo huset deres bra.

Men en annen ting, hva om ungene driver og styrer med noe om natta eller blir redde av mareritt osv, og kommer ramlende ned trappa i mørket da? Eller er så redd at de ikke tør og roper, men dere hører det ikke? Litt mindre alvorlig enn brann kanskje, men likevel. Jeg ville nok ikke likt å ligge såpass langt unna ungene når det ikke er usannsynlig at de fortsatt kan komme til å trenge oss om natta.

Gammel 24-10-10, 22:35   #25
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Ja men da vil jo brannalarmen gå?

Tre stk!
Gammel 24-10-10, 22:36   #26
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Minste sover jo hos oss fra kl 02 uansett og største klarer fint å gå ned trappen. Det klarer hun også tror jeg. Vi får ha litt lys på.

Tre stk!
Gammel 25-10-10, 12:35   #27
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Vi har to små barn hjemme her hoss oss eldste er 5 år. Vi sover i samme etasje og jeg hadde aldri aldri vurdert noe annet en gang. Hovedgrunnen til det er at, her har brannalarmen ult en god del ganger pga små ting som å lage toast osv. Ungene har aldri våknet av det. Ikke en eneste gang og vi bruker som regel en 5 min på å få slått den av da vi begge er små og den står ganske så ugunstig til og høyt oppe. Det er veldig mye som kan skje på 5 minutter! Spesiellt når det gjelder brann. Og jeg grøsser ved tanken på at ingen av barna har våknet til tross for at soveromsdørene deres er nærmest kjøkkenet!

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 12:41   #28
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Vi sover i forskjellig etasje, dette er en av de tingene jeg ikke bekymrer meg over, merkelig nok. Gutta sover nede og om vi ikke kan gå ned trappen og hente de ut så kan vi hoppe ut og knuse vinduene deres utenifra. (Jeg hadde muligens vært mer skeptisk om de sov oppe og vi nede, for da hadde det blitt vanskelig å komme seg inn til de om vi måtte rømme huset.)

Gammel 25-10-10, 12:42   #29
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knotten har nettopp flyttet ned en etasje, og i helt andre enden av huset. Han har vindu rett ut mot bakken, riktignok et topphengslet men det blir byttet ut med et sidehengslet vindu som svinger utover når det bare kommer fra fabrikken.
Vi har bare 3 soverom og har i grunnen ikke noe valg. Men det er nå i hvert fall bedre å ha ham nede og oss oppe (for øvrig hovedinngang oppe), vi skal alltids klare å få ham ut.

Gammel 25-10-10, 12:45   #30
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Her ønsker vi å sove i samme etasje. 11 åring ville ha rommet i første etg. og vi sa ja, siden hun er innforstått med at hvis det blir brann kryper hun ut vinduet sitt og går rundt huset og venter ved bilen... Kunne f eks aldri hatt rom nede, og hatt barna oppe... enn hvis det brenner oppe og vi ikke kommer oss opp

storejenta sitt rom er nå i foten av trappen på vei ned, så det er ikke vanskelig å nå tak i henne... Og det er dør til stue kjøkken som alltid er lukket (det er jo ofte der brann starter) med seriekoblet røykvarsler til trappoppgangen slik at både vi og hun hører det. Vi har snakket nøye om dette og er blitt enig i at siden hun er så stor så går det bra.

Gammel 25-10-10, 12:55   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi sover oppe, ungene nede. De kommer seg ut igjennom vindu rett over terreng.

Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 14:33   #32
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Her ønsker vi å sove i samme etasje. 11 åring ville ha rommet i første etg. og vi sa ja, siden hun er innforstått med at hvis det blir brann kryper hun ut vinduet sitt og går rundt huset og venter ved bilen... Kunne f eks aldri hatt rom nede, og hatt barna oppe... enn hvis det brenner oppe og vi ikke kommer oss opp

Men hvis du setter deg i min situasjon: Lite hus. Unger oppe, oss nede. Hovedinngang oppe, kjellerutgang nede. Tilgang fra bakken via terrasse, altså utgang fra soverommet til barna og inngang for oss. Terrassedør oppe. Altså tre innganger oppe i tillegg til trapp nedenfra.

Hvordan skulle vi ikke kommet oss opp?

De våkner ikke av brannalarm vil jeg tro. Men jeg gjør. Jeg sover veldig lett.

Jeg ser på deg som veldig fornuftig Ole Brumm så det er fint du synes det er ok.

Tre stk!
Gammel 25-10-10, 14:36   #33
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge du enkelt kommer til vinduene til ungens rom utenfra, så går det vel greit?

Gammel 25-10-10, 14:42   #34
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er mange og har ikke god plass, så jeg føler nesten at vi ikke har noe valg. Storebror bor på et av rommene i kjelleren. Det er ikke godkjent for soverom tenker jeg, men vinduet på rommet hans ligger kant i kant med bakken utenfor, og det er stort nok til at han lett kan krype ut av det. Vi har øvet på at han åpner det og går ut. I tillegg er det utgang ut fra vaskerommet som er vegg i vegg.
Vi sover i 2 etasje, altså er første etasjen i mellom. Vi har maaange røykvarslere over hele huset, det er brannslange i kjelleren og pulverapparat i 2 etg. Og vi har selvsagt ett sett seriekoblete røykvarslere som vi hører veldig godt dersom alarmen går i kjelleren.
Jeg liker det fortsatt ikke, men jeg føler at vi må. Han elsker rommet sitt forresten, glad for å ha et fredelig sted for seg selv..

Gammel 25-10-10, 14:50   #35
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Så lenge du enkelt kommer til vinduene til ungens rom utenfra, så går det vel greit?

Ja sant? Men det er jo vanskelig å gjøre det når folk sier de AAAALDRi ville gjort det. Da prøver jeg å forstå, for kanskje jeg tenker feil. Sikkerhet er jo viktig. Vi HAR jo et valg. Men jeg har lyst å utnytte plassen bedre. Lekerommet nede er ikke i bruk, og det er stort. Da kan ungene heller sove på vårt rom og ha mer leker der og vips, vi har to rom til overs. De trivdes veldig godt sammen i køyeseng.

Tre stk!
Gammel 25-10-10, 14:59   #36
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Det er bare å overtale mannen som gjennstår da.

Gammel 25-10-10, 15:01   #37
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Det er bare å overtale mannen som gjennstår da.

Ja, jeg kan jo ikke vise ham denne tråden.

Tre stk!
Gammel 25-10-10, 15:01   #38
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Standard

Gammel 25-10-10, 15:04   #39
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Ja sant? Men det er jo vanskelig å gjøre det når folk sier de AAAALDRi ville gjort det. Da prøver jeg å forstå, for kanskje jeg tenker feil.

Jeg er ganske sikker på at dersom du søker opp en tidligere diskusjon om dette, har jeg sagt at "det kommer jeg aaaldri til å gjøre".
Nå har vi fint lite valg, med 6 år mellom ungene er det utenkelig at de skal dele rom, så da gjør vi det beste ut av situasjonen. Nå skulle vi uansett bytte vinduet på Knottens nye rom, så da benyttet jeg anledningen til å insistere på et vindu som han enkelt kan åpne og komme seg ut gjennom. Det er verre med Knøttlitens rom, og altså Knottens gamle; der er det vanskelig å komme seg ut vinduet fordi det svinger på midten. Det skal byttes etterhvert det også, kjenner jeg. Det rommet er for øvrig rett ved utgangsdøren, men også rett ved sikringsskapet, så det er både og med alle rommene synes jeg.

Gammel 25-10-10, 15:10   #40
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Jeg lurer faktisk på om jeg ikke har laget en maken tråd før. Skal søke i kveld. Jeg tror jeg skal få mannen med på dette, skal holde dere oppdatert

Tre stk!
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:02.