Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-10, 02:25   #701
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

det stemmer ikke. I afrika er overvekt, særlig blant fattige, et større helseproblem enn sult.

Grunnene handler vel i hovedsaklig om tilgjengelighet av junk. Som noen bruker til overdreven kos, andre til selvskading. Kombinert med mye lavere hverdagsaktivitet.

God nyansering der. Endrer likevel ikke på poenget, som er at tilgang på industriell kalorimat er hovedårsaken til fedmen. Og så må man skrive i enkelte deler av Afrika.

Gammel 19-10-10, 02:35   #702
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Overvekt er faktisk et større problem en sult sånn generelt sett i verden. Uavhengig av fattig og rik, nord og sør. Tynne afrikanske barn får man under sultkatatrofer, og det har man ikke i hele Afrika, hele tiden.

Det er vel ingen som har ment dette. Men når kaloriregnskapet gjøres opp ender det overveldende flertall av mennesker i den tredje verden utenfor kategorien overvekt. Poenget er vel nettopp å understreke at årsakene til fedme i vesten er de samme som i områder i f.eks Afrika, det man har tilgang på mer ensidig og kaloririk føde og nærings-infrastrukturen ikke lenger er tradisjonell.

Gammel 19-10-10, 08:45   #703
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Personlig hadde jeg hatt veldig godt av et par bilfrie dager. Er dørgende lat når det gjelder å komme meg til/fra jobb, butikk, trening etc. Et bilfritt alternativ hadde tvunget meg til å bruke beina. Enten via pedaler eller ved å gå. (Joda, det går busser her, men jeg kommer raskere fram for egen maskin)

I og med at jeg har det innebygga at jeg skal komme meg fra A til B så kjapt som mulig, hadde jeg nok jogget til og fra jobb.

Ja takk, jeg vil gjerne bli tvunget.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 08:48   #704
Slettet bruker
Passiv

Standard

Personlig har jeg bilfrie dager flere ganger i uka.
Det er slettes ikke vanskelig - jeg jobber på hjemmekontor og jeg bruker av prinsipp ikke bil i nærområdet.

Resultat: Møkksure unger først og fremst. "Det er INGEN andre som aldri blir kjørt, mamma! "

Moral: Kan jeg så kan alle. Kom ikke her og si at det er annerledes i nord. Eller sør. Eller andre steder der man ikke har butikk 800 meter unna og hjemmekontor.

Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 08:53   #705
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er en prinsippløs latsabb som trenger et statlig spark i rompa.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 09:47   #706
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Irma: Veldig enig i innlegget ditt!

Jeg trente med KJ for mange år siden (90-tallet) og hun var på mange måter en utrolig god motivator og fremstod som troverdig. Ikke var hun syltynn selv heller, som de fleste andre instuktørene var. En normalt bygget dame, som trente og var veldig sterk. Da jeg fortalte at jeg hadde begynt på GR-kurs til henne under en treningsøkt sa hun meget bastant at det burde jeg kutte ut med en gang, det var alt for lite mat for et voksent menneske i aktivitet. Hun sa også ting om at man skal burde unne seg en sjokolade om man har lyst på det, hun hadde ingen tro på GRs sammenligninger med at man kunne spise en kilo epler istedet. For det var jo ikke et eple man ville ha om man hadde lyst på sjokolade. Ja, jeg uttaler meg ikke om skarp eller ikke, for det var liksom ikke noe poeng. Men hun var som sagt troverdig, og når det kommer til trening og fremdrift der er det to ting jeg trenger. Å tro på den som skal trene meg og ikke minst bli motivert. Og hun hadde meg der, i den rammen hun hadde bygget opp tidlig i karrieren sin. Tuftet på sunnhet og å finne den sunne linjen som passet en selv best og som man kunne klare å leve etter over tid.

Nå i de senere årene synes jeg hun har forandret seg, mye. Brått har hun blitt en tynn liten strek, blitt meget opptatt av såkalte fat burner-regimer opp og ned i mente. Rett og slett fått idealer og tanker som blir helt urealistiske for meg å gjennomfør hvis jeg ikke flytter inn på Elixia eller møter på boot camp i Frognerparken hver morgen klokka 06. Jeg har stor tro på å praktisere det man preker, og hvis lista for dette blir for høy blir det rett og slett noe de fleste ikke engang forsøker å strekke seg etter. Jeg mener fortsatt at hun hadde tjent stort på å legge seg på den linjen hun var tidligere. Hun virker noe nyfrelst, og har selvsagt også skrevet bok om det. Jeg kjøper det ikke, rett og slett.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 15:06   #707
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bilfrie dager, i såfall må kollektivtraffiken enkelte steder bygges betraktelig ut, og det er forøvrig ikke alle som kommer seg på jobb på under 1 time, med transport... Hvor lang tid bruker man da ikke på å gå? Nei... dømt til å misslykkes det forslaget der tenker jeg.

Men trening i arbeidstiden; det hadde funket tror jeg! Jeg tror det er veien å gå... kanskje i tillegg til at alle kantiner satser på å servere/selge bare variert, god, sunn mat/drikke.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 20:17   #708
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bilfrie dager kunne ha funka her, om alle fikk hjemmekontor.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 20:48   #709
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bilfrie dager, ja. Det hadde sikkert virket veldig bra. De haddde (har?) det i Bogota, ikke for å slanke folk, men fordi det ligger høyt oppe, og folk må kjøre på feite blandinger = masse forurensning og dritt. Så da kom de på den geniale ideen med bilfrie dager. Biler med registreringsskilt som ender på partall kan kjøre de og de dagene, biler som ender på oddetall de andre. Fint og flott. Bare det at de med pengeboka full hadde jo bare en av hver, og vips, problemet løst. Kjøreproblemet, that is.

De hadde forresten også en fin ordning med at store deler av gatenettet ble stengt for trafikk på søndager, så kunne folk leke, gå og sykle i gatene. Akkurat det var ikke så dumt, veldig fint i grunnen.

Ellers har jeg ikke så mye til overs for å regelregulere absolutt alle biter i livet, jeg tror virkelig ikke det har noe for seg. Jeg er et sted midt mellom fri vilje og determinisme, kjenner jeg. I det store og hele så tror jeg vi har fri vilje (dog med visse sosialt styrte begrensninger vi pålegger oss selv). Men jeg tror også at det er slump av oss (altså en del av hver og en av oss) som er styrt av arv og miljø, og der vi ikke kan styre selv. Jeg er også ganske overbevist om at det er en del determinisme ute og går når det gjelder mat og overvekt. Og at det derfor ikke nytter med et opplegg som baserer seg på at mennesket kun har fri vilje.

Gammel 19-10-10, 21:11   #710
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjene ha bilfrie dager jeg, om det betyr at vi få trikk!!!!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 22:33   #711
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men bilfrie dager er helt klart et poeng for folk som bor slik som jeg gjør. Barnehagen - 200 meter, jobben - 20 minutters gange hvor man går forbi 3 matbutikker og vi sutrer litt fordi bussen bare går en gang i kvarteret.

Gammel 19-10-10, 22:37   #712
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Hva synes dere andre om andre deler av KJ sitt innlegg, da? F.eks. forbud mot bilkjøring to dager i uka? Ville dere vært positive eller negative til det?

Hvis Kari sier seg villig til å betale meg og mannen min det vi vil miste på å måtte jobbe kun 60 % fordi vi ikke kommer oss på jobb, så er det helt greit for meg, selvsagt.

Gammel 20-10-10, 15:44   #713
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Autofil. Jeg bor i et ganske sentralt strøk, men skal jeg ta buss for å levere i barnehagen så må jeg starte hjemmefra kvart over seks. (jeg begynner på jobb halv ni)

Gammel 20-10-10, 16:28   #714
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ah, jeg husker en herlig dag med 20 cm nysnø som ikke var måkt, jeg hadde 2-åring full av trass og bil på verksted. Travet hjemmefra med akebrett kl 07, var på jobb kl 09. Slik vil jeg gjerne ha det hver dag. Jepp.

Gammel 20-10-10, 16:29   #715
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ah, jeg husker en herlig dag med 20 cm nysnø som ikke var måkt, jeg hadde 2-åring full av trass og bil på verksted. Travet hjemmefra med akebrett kl 07, var på jobb kl 09. Slik vil jeg gjerne ha det hver dag. Jepp.

Den første er allerede omvendt.

Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 16:30   #716
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Halleluja!

Når sant skal sies, så har jeg siden da både flyttet, byttet barnehage og byttet jobb, så nå bruker jeg 3 min til barnehage og deretter 15 min til jobb. Så dere andre kan gjerne ha tvungen bilfri dag hele uka, for meg, jeg går uansett *ond*

Gammel 20-10-10, 16:51   #717
Slettet bruker
Passiv

Standard

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10041794

Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 16:58   #718
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun har pågangsmot, det skal hun ha.

Gammel 20-10-10, 16:59   #719
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun har en ny trenings-dvd. Det er det hun har.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 17:00   #720
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Ja og sikkert et solid hopp på neste års skattelister.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:23.